וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפון קוריאה נכשלה בניסיון לשגר טיל ארוך טווח לחלל

בניגוד להסכם שנחתם עם ארה"ב ולהחלטות האו"ם, פיונגיאנג ניסתה לשגר לחלל טיל ארוך טווח הנושא לדבריה "לוויין מזג אוויר תמים". הטיל התפרק באוויר זמן קצר אחרי ההמראה

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: מיכאל ברגמן)

התגרות במערב: לאחר שבועות של הצהרות, ניסתה הלילה (שישי) צפון קוריאה לשגר לוויין על גבי טיל ארוך טווח – בניגוד לשתי החלטות שונות של מועצת הביטחון של האו"ם, ולמורת רוחן של אינספור מדינות ובראשן ארצות הברית. עם זאת, על פי דיווח ברשת ABC, השיגור נכשל בדקותיו הראשונות והטיל היקר התרסק לים.

צפון קוריאה הודתה הבוקר בכישלון שיגור הטיל ארוך הטווח מטעמה לחלל, ובכך אישרה את ההערכות שפורסמו בכלי התקשורת. "מדענים, טכנאים ומומחים מנסים כעת לבדוק מה גרם לכשל", נמסר בסוכנות הידיעות הרשמית במדינה.

לדברי שר ההגנה של יפן, נאוקי טנקה, הטיל היה באוויר למשך דקה בלבד, ולאחר מכן התרסק לטריטוריה הימית של יפן. גורם רשמי בממשל האמריקאי מוסר כי למעשה אף חלק מהטיל לא הגיע לחלל כמתוכנן, והוא התפרק בעודו באוויר - זאת על פי נתונים מודיעיניים שאספה ארצות הברית עם המראתו של הטיל. "השיגור אמור היה להיות מקושר עם עלייתו (של השליט החדש קים ז'ונג און) לשלטון, כך שהכישלון הזה הוא מאוד מביך", אמר הלילה לרשת CNN ויקטור צ'ה, לשעבר אחראי יחסי החוץ של מועצת הביטחון של ארצות הברית לנושאי אסיה.

השיגור נוגד את ההסכם שחתמה הדיקטטורה הקומוניסטית עם ארה"ב בפברואר האחרון, ובו התחייבה לחדול לחלוטין מכל פעילות גרעינית, ובכללה גם שיגור טילים – בתמורה למשלוחי מזון מארצות הברית, ששליחתם הוקפאה זה מכבר עקב כוונותיה של צפון קוריאה להפר את ההסכם.

גורם רשמי בארצות הברית אישר הלילה כי הטיל אכן שוגר. הן דרום קוריאה והן יפן הודיעו כי יקיימו הבוקר הערכת מצב מיוחדת, ואילו מועצת הביטחון של האו"ם תקיים היום אף היא דיון באשר להשלכות השיגור.

צפון קוריאה מציגה לראווה את אתר שיגור הטיל שאמור לטענתה לשאת לחלל את הלוויין "קוואנג-מיונג-סונג 3" ("שביל החלב 3"), אך בעולם טוענים כי הא טיל בליסטי, 8 באפריל 2012. רויטרס
כישלון השיגור - פגיעה קשה במנהיג החדש, קים ז'ונג און/רויטרס

לטענת צפון קוריאה, הלוויין "קוואנג-מיונג-סונג 3" ("שביל החלב 3"), שנחשף בתחילת השבוע לסיקור עיתונאים מכל רחבי העולם, הוא לוויין מטאורולוגי תמים שמטרתו "לסייע בחיזוי מזג האוויר לצורכי חקלאות" - אולם במערב חוששים כי השיגור היה למעשה מסווה לניסוי בטיל ארוך טווח. מוקדם יותר השבוע יצא דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, בהודעה חריפה בה גינה את כוונותיה של צפון קוריאה וציין כי "שיגור הטיל המתוכנן מצפון קוריאה יהווה הפרה ברורה וחמורה של מחויבויותיה של המדינה לשתי החלטות של מועצת הביטחון של האו"ם".

סין: יש לשמור על תגובה מאופקת לשיגור

ביום שלישי האחרון כבר החלו המדינות השכנות לצפון קוריאה לנקוט אמצעי זהירות בשל ההשלכות האפשריות של שיגור הטיל. לאחר שבתחילת השבוע פרסה יפן סוללות טילי קרקע-אוויר מסוג פטריוט בבירה טוקיו, הודיעו היום שלוש חברות תעופה אסייתיות, JAL ו-ANA היפניות וכן פיליפיני אירליינס, על שינוי מסלולי טיסות באזור - לנוכח החשש מהשיגור. הודעות על כך פורסמו באתרי האינטרנט של החברות.

כמו כן, השבוע סחט השיגור הודעות גינוי הולכות ומחריפות מכל קצוות העולם, ובין היתר אף משתי בעלות בריתה של צפון קוריאה - סין ורוסיה. סין קראה הן לצפון קוריאה והן לדרומה "לשמור על איפוק", ובתדריך לעיתונאים הוסיף ליו וויימין, דובר שר החוץ הסיני, כי על כל הצדדים "לכבד את החוק הבינלאומי כדי למנוע החרפת המתיחות בחצי האי".

דרום קוריאה: "פעולה פרובוקטיבית"

ברוסיה היו חריפים יותר. במשרד החוץ במוסקבה מתחו ביקורת על תוכנית השיגור, וקראו למצוא פתרון דיפלומטי למשבר. "אנו רואים בהחלטה של פיונגיאנג דוגמה להתעלמות מהחלטות מועצת הביטחון", צוטט דובר המשרד בסוכנות הידיעות RIA.

המחאה החריפה ביותר מגיעה, באופן טבעי, מדרום קוריאה. בהצהרה מטעם סיאול נאמר השבוע כי צפון קוריאה תעמיק את הבידוד הבינלאומי שהיא נמצאת בו אם תשגר את הטיל למרות מחאות העולם. "זה מאכזב שצפון קוריאה כופה הקרבה על אזרחיה בפעולה הפרובוקטיבית הזו, ומביאה על עצמה בידוד וסנקציות מהקהילה הבינלאומית", נכתב בהצהרה.

כמו כן, מוקדם יותר השבוע פרסמה סוכנות הידיעות של דרום קוריאה, כי לדברי מקור מודיעיני במדינה, צפון קוריאה "נערכת בחשאי לניסוי גרעיני", שייערך באותו מקום בו נערכו שני הניסויים הקודמים, ב-2006 וב-2009. לדבריו, צילומי לווין חדשים חשפו כי העובדים באתר סמוך לעיירה פונגיי-רי, במחוז קיג'ו הנידח שבצפון הרחוק של צפון קוריאה, החלו לחפור מנהרה נוספת, המצטרפת לשתיים בהן נערכו הניסויים הקודמים. "יש לנו אישור שעבודת הכרייה מתקרבת לשלבי סיום", אמר המקור.

לקריאה נוספת:
צ' קוריאה מוכנה לשיגור; חברות שינו נתיבי טיסה
לא רק טיל - "צפון קוריאה נערכת לניסוי גרעיני"
צפו: הטיל המסתורי של צפון קוריאה מוכן לשיגור
בגלל ניסוי הטיל: ארה"ב לא תשלח מזון לצפון קוריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully