וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עידן חדש בהולנד: תחילת הסוף של תיירות הסמים?

החל מהיום, ב-3 מחוזות במדינה תיאסר מכירת גראס למי שאינו תושב. עד סוף השנה, זה יהיה המצב במדינה כולה, כולל אמסטרדם. המתנגדים מקווים שנפילת הממשלה תשנה את רוע הגזירה

אחרי 40 שנה של מדיניות סובלנית כלפי סמים קלים, שהפכו אותה ל"גן עדן" עבור מעשני גראס מכל העולם, נפתח היום (שלישי) עידן חדש בהולנד, עם כניסתם לתוקף של חוקים המקשים מאוד על מי שאינו אזרח המדינה לרכוש את סמי הקנביס השונים (מריחואנה, חשיש ותצורותיהם השונות). החוקים החדשים חלים בינתיים רק בשלושה מחוזות בדרום המדינה (זילנד, לימבורג וברבנט), אולם בתחילת השנה הבאה הם ייכנסו לתוקף במדינה כולה - ובכלל זה גם ב"בירת הסטלנים" העולמית, אמסטרדם.

גם עם החוקים החדשים, הולנד תיוותר מדינה מתירנית מתחום זה. חשוב לציין, עם זאת, כי לפי החוק היבש, הקנביס אינו חוקי בהולנד ומעולם לא היה, כמו כל סם אחר. עם זאת, מאז שנות ה-70 הנהיגו רשויות האכיפה ההולנדיות מדיניות של דה-קרימינליזציה, העלימו עין באופן מוצהר מאחזקת כמות שאינה עולה על חמישה גרמים מהסם, והתירו את פעולתם של קרוב ל-700 מוסדות מוכרים שזכו לכיני "קופי שופ", בהם הוסדרה מכירתו.

אותם "קופי שופס" ימשיכו לפעול גם במצב החוקי החדש, אולם בהבדל אחד משמעותי: הם יוגדרו מעתה "מועדוני חברים", ומספר החברים בכל אחד מהם יוגבל ל-2,000. הסעיף המשמעותי ביותר קובע כי רק תושבי קבע של הולנד (בין אם אזרחים או זרים) יוכלו להיות חברים ב"קופי שופ" - ובכך בעצם מונע מתיירים לקנות את הסם, אף שלפי ההערכות, מיליונים מהם מגיעים למדינה למטרה זו, המהווה אטרקציה תיירותית לא פחות משיט בתעלה, ביקור בטחנת רוח או סיור במוזיאון ואן גוך.

סעיף נוסף בחוק, שייכנס לתוקף ב-2014, אוסר למקם "קופי שופ" במרחק של פחות מ-350 מטרים מבית ספר. אלו מתווספים לחוק שכבר הוחל באוקטובר האחרון, המשנה את הסיווג של כמה מהסוגים החזקים יותר של מריחואנה, כגון "סקאנק", ומגדירים אותם סמים קשים מאותה קטגוריה כמו הירואין - בשל עדויות להשפעה פסיכוטית שלהם.

"החוקים לא יפתרו שום בעיה, ורק ייצרו בעיות חדשות"

מה הניע את הולנד לחוקק חוק שגודע הלכה למעשה את אחד ממקורות ההכנסה העיקריים של ענף התיירות שלה? החוק החדש היה אחת מספינות הדגל של ממשלת הימין-מרכז השמרנית, ששלטה במדינה ב-18 החודשים האחרונים, עד להתפרקותה בשבוע שעבר. הטיעון העיקרי של יוזמיו נגע ל"תיירי סחר הסמים" - צעירים המגיעים להולנד מדי יום בהמוניהם לשם קניית גראס בלבד, בעיקר מגרמניה ומבלגיה השכנות, רוכשים כמויות גדולות ואז שבים למדינותיהם כדי למכור אותו - לא לפני שהם יוצרים "בעיות תנועה וסדר ציבורי".

הבעיה הזו אינה קיימת באמסטרדם, שם מתנגד ראש העיר אברהארד ואן דר לאן נחרצות לחוקים החדשים. בעירייה מסבירים כי כמעט רבע מ-4 מיליון התיירים המגיעים מדי שנה לעיר נהנים משירותי ה"קופי שופס", ולדברי דוברת העירייה, טהירה לימון, "החוקים החדשים לא יפתרו שום בעיה שיש לנו, ורק ייצרו בעיות חדשות". בממשלה, בינתיים, לא מוכנים לשמוע. "גם אמסטרדם תצטרך לאכוף את המדיניות החדשה", הבהיר דובר הממשלה, יוב ואן דר סנדה. "לא יהיו יוצאים מהכלל".

עד הרגע האחרון עוד התנהל מאבק משפטי על החוקים החדשים, אותו הוביל איגוד קמעונאי הקנביס ההולנדי. "החוק הזה יעלה לי ב-90% מההכנסה שלי", הסביר השבוע ל-BBC דובר האיגוד, מייקל וולינג. "זו סיבה מספיק טובה להתנגד לכל תוכנית. מלבד זאת, החוק מעמיד את הלקוחות שלנו במצב מאוד לא נוח: למה הם צריכים להירשם כדי לקנות מוצר שאינו חוקי מלכתחילה?".

אולם המאבק הסתיים - לפחות לעת עתה - בתבוסה, כשביום שישי האחרון דחה בית משפט את כל העתירות נגד החוק, וסלל את הדרך לכניסתו לתוקף היום. מתנגדי החוק, עם זאת, עדיין לא ויתרו, וכבר הודיעו כי יגישו עתירה נוספת, לבית הדין האירופי לזכויות אדם בשטרסבורג.

אולם ייתכן גם שהדברים לא יצטרכו להגיע לידי כך: עם נפילת הממשלה, נקבעו בחירות חדשות לספטמבר הקרוב, ובסיומן ייתכן שתעלה ממשלה חדשה - שכלל לא ברור אם תדבוק בחוקים החדשים. בינתיים, נמשכת המחאה נגד החוק. "החלטת בית המשפט הייתה פוליטית לחלוטין", קבע מוריס ולדמן, עורך דין המייצג את "קואליציית הקנביס" ההולנדית. "השופט פשוט התחמק מהשאלה המרכזית: האם אנחנו רשאים להפלות זרים לרעה, אם אין כל איום על הסדר הציבורי?".

לפחות בעיר אחת בשלושת המחוזת בהם נכנס היום החוק לתוקף - מאסטריכט - כבר הוכרז מרד גלוי נגדו. בעלי ה"קופי שופס" בעיר הצהירו בסוף השבוע כי ימשיכו למכור לכל דורש, ללא צורך בהצגת תעודות - ויאלצו את הרשויות לפעול נגדן במישור הפלילי.

לקריאה נוספת:
עכשיו בקליפורניה: מכונות אוטומטיות לממכר גראס
כלכלנים בארה"ב: לגליזציית גראס תחסוך מיליארדים
בשל המשבר הכלכלי: כפר בספרד יגדל מריחואנה
לגליזציה עכשיו: נשיא גואטמלה יכשיר את כל הסמים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully