וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לגליזציה עכשיו: נשיא גואטמלה יכשיר את כל הסמים?

בוועידה אזורית בסוף השבוע, היה אוטו פרס-מולינה למנהיג המכהן הראשון בעולם המציע תוכנית להפיכת כל הסמים לחוקיים. ואולי זה בעצם רק בלוף שנועד להפעיל לחץ על ארה"ב?

צעד נוסף בדרך למהפך גלובלי בחוקי הסמים? לאחר שבקיץ האחרון חולל דו"ח בינלאומי של האו"ם סערה כשהמליץ לשקול דה-קרימינליזציה של סמי הקנביס, מריחואנה וחשיש, מנהיג ראשון מרים את הכפפה ומציע רשמית לנקוט בצעדים דומים - ואף מרחיקי לכת הרבה יותר. מדובר בנשיא גואטמלה, אוטו פרס-מולינה, שהעלה לראשונה את הרעיון בחודש שעבר, ובסוף השבוע האחרון הציג אותו באופן רשמי בכינוס אזורי בנושא המלחמה בסמים שאירח במדינתו - בו קרא לכונן אמנה אזורית שתכלול לגליזציה מלאה של כל הסמים באשר הם.

בכנס שנערך בעיר אנטיגואה - בו השתתפו גם נשיאת קוסטה ריקה לורה צ'ינצ'ילה, נשיא פנמה ריקרדו מרטינלי ונציגים בדרגים זוטרים יותר מיתר מדינות האזור - עלו לדיון מגוון הצעות להתמודדות עם תעשיית הברחת הסמים הענפה במדינות האזור, ובאלימות הרבה שנלווית אליה.

נשיא גואטמלה הבהיר שכדי שמהלך הלגליזציה שלו יצליח, יש לכונן רשות רגולטורית שתסדיר את הייצור והצריכה של הסמים. את החקיקה האוסרת על הברחת סמים בין מדינות הוא הציע להחליף במערכת מכס, שתפקח על משלוחי סמים ותגבה עליהם מס. התוכנית כוללת גם נדבכים נוספים שאינם קשורים ללגליזציה, ובהם חיוב המדינות ה"צרכניות", ובראשן ארצות הברית, בתשלום על כל משלוח סמים לא חוקי שנתפס. "על כל קילו של קוקאין שאנחנו תופסים, אנחנו רוצים פיצוי של 50 אחוז מעלותו במדינות הצרכניות", הסביר הנשיא בשבת.

"נפטרים מכל הטאבואים והמיתוסים שמנעו דיון אמיתי"

משתתפי הכינוס לא הגיעו להחלטות כלשהן, אולם פרס-מולינה, גנרל לשעבר שניצח בבחירות לנשיאות לפני מספר חודשים, תיאר אותו כהצלחה. "זו הייתה הצלחה", הסביר, "מבחינה זו שהצלחנו להיפטר מכל ה'טאבואים' והמיתוסים שמנעו ממנהיגי האזור לקיים דיון ברעיונות שזמן רב לא שיברו עליהם בפומבי". עוד הסביר הנשיא, כי הרעיונות שגובשו בכינוס האחרון יובאו בפני ועידת מדינות אמריקה הלטינית שתתקיים בחודש הבא בעיר קרטחנה שבקולומביה. אם תתקבל, צפויה הצעתו של פרס-מולינה לחולל מהפכה במדיניות מדינות האזור, שמלחמות הסמים הפכו בו לשגרה יומית.

הפגנה למען לגליזציה של מריחואנה, פורטוגל, 7 במאי 2011. AP
הפגנה למען לגליזציה, בשנה שעברה בפורטוגל/AP

פרס-מולינה בן ה-61 אינו המנהיג הראשון באזור שמציע לחולל מהפך במדיניות הסמים. קדמו לו שלושה נשיאים לשעבר מהיבשת - פרננדו קרדוסו מברזיל, סזאר גאוויאיה מקולומביה וארנסטו סדיטו ממקסיקו, שכבר ב-2009 הכינו דו"ח הקורא לדה-קרימינלזיציה של אחזקת קנביס לשימוש עצמי. אולם פרס-מולינה הוא המנהיג הראשון שמציע הצעה כזו בעודו מכהן - מה גם שההצעה שלו מרחיקת לכת הרבה יותר.

"זה דיון אקדמי ומדעי, שהגיע הזמן להביאו אל השדה הפוליטי", הסביר הנשיא עצמו בראיון לרשת CNN כבר לפני חודש, כשהציג לראשונה את הרעיון - ותפס רבים מאזרחי גואטמלה לא מוכנים. "חשוב שיהיו לנו אלטרנטיבות", הסביר אז. "אנחנו חייבים לדבר על דה-קרימינליזציה של הייצור, השינוע, וכמובן - הצריכה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
משמאל לימין: נשיאת קוסטה ריקה לורה צ'ינצ'ילה, נשיא גואטמלה אוטו פרס-מולינה ונשיא פנמה ריקרדו מרטינלי בכינוס אזורי בנושא מלחמה בסמים בעיר אנטיגואה שבגואטמלה, 24 במרץ 2012. רויטרס
הנשיאים שהשתתפו בכינוס בשבת, מימין לשמאל: מרטינלי מפנמה, צ'ינצ'ילה מקוסטה ריקה ופרס-מולינה מגואטמלה/רויטרס

בקרב רוב מדינות האזור, בהן ארה"ב, התקבל עד כה הרעיון בקרירות - ויש גם רבים שכלל אינם מאמינים בטוהר כוונותיו של פרס-מולינה. לא מעט פרשנים ספקנים משוכנעים כי נשיא גואטמלה למעשה "מבלף": משתמש באיום הלגליזציה כדי להפעיל לחץ על הממשל האמריקאי, ולאלץ אותו להחזיר על כנו את הסיוע הצבאי למדינה. את הסיוע הזה קיצצה וושינגטון לפני שנים, בשל הפרה נרחבת של זכויות אדם במהלך מלחמת האזרחים שהשתוללה במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully