וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת הולנד נפלה אחרי שנה וחצי, בחירות בדרך

ראש ממשלת הימין-מרכז, מארק רוטה, בישר היום על התפטרותו למלכה - לאחר שבעלת בריתו בקואליציה, "מפלגת החירות" הימנית-קיצונית, הכשילה תוכנית צנע ממשלתית לקיצוץ בתקציב

רעידת אדמה פוליטית-כלכלית, דווקא באחת המדינות היציבות והמשגשגות באירופה: כשנה וחצי בלבד לאחר הקמתה, הגיעה היום (שני) ממשלת הולנד לסוף דרכה. על רקע ביקורו היום של ראש הממשלה מארק רוטה בארמונה של המלכה ביאטריקס, דיווחו שתי רשתות הטלוויזיה הגדולות במדינה, RTL ו-NOS, כי בביקור מוסר רוטה למלכה את מכתב התפטרותו - וסולל את הדרך לעריכתן של בחירות מוקדמות.

זמן קצר לאחר מכן הודיע רוטה על התפטרותו גם לממשלה הצרה, ובעקבותיו התפטרו גם כל 12 השרים. סגן שר החוץ, בן קנאפן, הסביר כי "מדובר היה כנראה במהלך בלתי נמנע". משירות המידע הממשלתי בהאג נמסר כי המלכה ביקשה מרוטה להמשיך בינתיים לנהל את ענייני המדינה כראש ממשלת מעבר - והוא נענה לבקשה.

ראש ממשלת הולנד מארק רוטה נכנס לארמון המלכה ביאטריקס כדי להודיע לה על התפטרותו, 23 באפריל 2012. רויטרס
"בלתי נמנע". רוטה נכנס היום לארמון המלכה בהאג, כדי להודיע על התפטרותו/רויטרס

המערכת השלטונית ההולנדית נקלעה למשבר בסוף השבוע, עם קריסתן של שיחות שהתנהלו במשך שבעה שבועות בין המחנות הפוליטיים, בנוגע ליישום צעדי צנע וגזירות כלכליות שיזמה ממשלת הימין-מרכז - ממשלה שהובילה מדיניות של תמיכה ללא סייג בגוש האירו, והייתה שותפה הדוקה של ממשלת גרמניה בביקורתה החריפה כלפי מדינות כמו יוון או פורטוגל, שהיו למעמסה כלכלית על האיחוד האירופי בשל חריגות ענק מיעדי הגירעון.

את המשבר הובילה השותפה הימנית-קיצונית בקואליציה של רוטה, "מפלגת החירות" בראשות חירט וילדרס. המפלגה, המובילה את מתנגדי האיחוד האירופי בהולנד, לא הגיעה להסכמה עם יתר הקואליציה על האופן בו יש לקצץ סכום של 14-16 מיליארד אירו מתקציב המדינה - קיצוץ שנועד לאפשר להולנד לעמוד ביעד הגירעון שהציב לה האיחוד. פרשנים פוליטיים מעריכים כי עריכתן של בחירות מוקדמות היא בלתי נמנעת כעת, וצופים כי ייערכו בספטמבר או באוקטובר. על המועד הסופי יודיע רוטה מחר, בנאום שיישא בפרלמנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully