וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: אנו מציעים את שירותי הגרעין שלנו לעולם

משה חי-הגיגת

9.4.2012 / 11:09

בראיון לרגל "יום הגרעין", חזר ראש סוכנות הגרעין והבהיר כי אירן לא תעשיר אורניום מעל רמה "אזרחית" של 20%, שעליה לא תוותר. סופית: השיחות עם המעצמות - בשבת באיסטנבול

ימים ספורים לפני חידוש השיחות בין אירן למעצמות על עתיד תוכנית הגרעין שלה, חוזרת הרפובליקה האיסלמית ומציגה חזות של תוכנית גרעין אזרחית למהדרין, למרות הטענות במערב המגובות בדו"חות בינלאומיים, לפיהם היא חותרת להשגת נשק גרעיני. למשימה נרתם אמש (ראשון) גם ראש הסוכנות האירנית לאנרגיה גרעינית, פריידון עבאסי, שהבהיר כי לצרכיה של אירן, הכוללים ייצור אנרגיה ומחקר רפואי, אין לה כל צורך באורניום מועשר מעל רמה של 20%, והיא אינה מתכוונת להעשירו לרמה גבוהה יותר (לייצור נשק גרעיני נחוץ אורניום מועשר ברמה של 90%).

בראיון לרגל "יום הטכנולוגיה הגרעינית" ברפובליקה האיסלמית, שהעניק לרשת הטלוויזיה "ג'אם-ג'ם" וצוטט בסוכנות הידיעות הממלכתית אירנ"א, הזכיר עבאסי כי אירן שיפרה את יכולותיה בתחום ההעשרה ל-20% - שיפורים שכבר הוצגו לפני כחודשיים בכור הגרעיני המחקרי בטהרן, שאל הליבה שלו הוטענו מוטות דלק שיוצרו מהאורניום המועשר המשופר, בטקס רב רושם בהשתתפות הנשיא מחמוד אחמדינג'ד.

אירן, הגרעין והעולם - כותרות אחרונות:
שיחות הגרעין: תעודת הביטוח של המשטר עומדת למבחן
אירן דוחה את יוזמת הגרעין של אובמה: "לא הגיונית"
בכיר בממשל: "כשאירן תייצר פצצה, אנחנו נדע"
"אובמה העביר מסר לחמינאי: נאפשר גרעין אזרחי"
ארדואן נגד אירן: "טהרן לא כנה ומאבדת יוקרה"

אחמדינג'ד בכור הגרעיני הניסיוני בטהרן, פברואר 2012. רויטרס
עבאסי/רויטרס

לדברי עבאסי, הצגת ההישגים האחרונים "לא נועדה למטרת תעמולה", בהסבירו כי בהיותה חברה בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), אירן מציגה את הישגיה לעולם - ומוכנה להציע את הטכנולוגיה שלה לשימוש הקהילה הבינלאומית.

"אם נקבל תקציב, נבנה עוד כור"

עבאסי התייחס בראיון לעוד שורה של נושאים ספציפיים יותר בתחום הגרעין, ואף אמר בין היתר כי במידה ותקציב הסוכנות יאושר בפרלמנט, יהיה ביכולתה לבנות בעתיד כור נוסף לשימושי מחקר רפואי כדוגמת הכור בטהרן, במקום נוסף במדינה - ובו ייעשה שימוש בעוד נתח מהאורניום המועשר ברמה של 20% שכבר זמין לשימוש (לאחר שיוצר בשני מתקני ההעשרה המוכרים, בנתנז ובפורדו שליד קום). לדבריו, גם במתקן להמרת האורניום הנמצא באיספהן חלה באחרונה התקדמות, כשהחלו לייצר שם "דלק וירטואלי" המיועד לשימוש בכור נוסף, מבוסס "מים כבדים", הנמצא סמוך לעיר אראק (זהו מסלול נוסף של ייצור אנרגיה גרעינית, שמפעילה אירן במקביל למסלול העשרת האורניום).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מתקן לעיבוד מים כבדים סמוך לעיר אראק, חלק מתעשיית הגרעין של אירן, ינואר 2011. ISNA,Hamid Foroutan, AP
בקרוב יזכה לקבל "דלק וירטואלי". כור המים הכבדים באראק/AP, ISNA,Hamid Foroutan

בראיון התייחס עבאסי גם לדרישות ארצות הברית ומעצמות המערב שהתפרסמו לקראת השיחות בסוף השבוע, כי אירן תפסיק את העשרת האורניום בתמורה לקבלתו מגורמים חיצוניים. לאחר שכבר מוקדם יותר אתמול הבהיר כי אירן אינה מתכוונת להיענות לדרישה הזו, הבהיר שוב: "אנחנו לא נקנה דלק גרעיני משום מדינה. את הכסף כבר השקענו בפיתוח גרעיני משלנו".

בתוך כך, לאחר שבועות של אי בהירות, דיווחים סותרים ומחלוקות מאחורי הקלעים, נקבעו סוף סוף מועד ומקום סופיים לשיחות הגרעין, בהשתתפות אירן ומעצמות ה"P5+1" (חמש חברו מועצת הביטחון הקבועות וגרמניה). שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, הודיעה אתמול כי השיחות יתקיימו בשבת הקרובה, 14 באפריל (ולא ביום שישי כפי שדווח עד כה), באיסטנבול שבטורקיה. זאת, אף שאירן, שיחסיה עם טורקיה הולכים ומתערערים, דרשה בתוקף לקיימן במקום אחר - בסין, בעירק או אף בסוריה. אתמול דיווחה סוכנות הידיעות האירנית "פארס" כי סוכם גם שבמידה ובשיחות איסטנבול תושג התקדמות, יתקיים סבב שיחות נוסף, בבגדד בירת עירק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully