וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן חנכה פריצת דרך גרעינית: "מעכשיו יהיה קל"

משה-חי הגיגת

15.2.2012 / 16:42

אחמדינג'ד חנך שורת חידושים בתוכנית הגרעין, בהם 3,000 צנטריפוגות "מדור רביעי" ומוטות דלק מאורניום מועשר ל-20%. לא נמסר אם החלה העשרה במתקן המבוצר בקום, כפי שדווח

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ')

לאחר כמה ימים של הכרזות וספקולציות, חנך היום (רביעי) נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, שורה של "חידושים" בתוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלמית. הטלוויזיה האירנית שידרה בשידור חי את ביקורו של הנשיא בכור הגרעיני הניסיוני בבירה טהרן, שם חנך מוטות דלק גרעיני חדשים מייצור עצמי, שמתדלקים לראשונה את הכור.

בשידור נראה אחמדינג'ד מטעין בעצמו את המוטות, מאורניום מועשר ברמה של 20%, לליבת הכור. עובדי הכור שליוו אותו (ובהם, בין היתר, גם בנו של מג'יד שהרייארי, מדען גרעין שחוסל בנובמבר 2010 בטהרן) הציגו לו שורה של פיתוחים שונים בתחום הרדיואקטיביות, לשימוש בתחומי הבריאות והחקלאות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחמדינג'ד מסייר בכור בטהרן, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בטקס שנערך בכור נאם פריידון עבאסי, ראש סוכנות הגרעין האירנית (שבעצמו שרד ניסיון חיסול באותו יום בו חוסל שהרייארי), והציג את החידושים. אלו כוללים בין היתר סרכזות (צנטריפוגות) חדשות "מדור רביעי" להעשרת אורניום, ואורניום שהועשר לרמה של 20% - רמת העשר הגבוהה, אולם עדיין לא מספיק בשביל ייצור נשק גרעיני.

בנאום שנשא בטקס, הכריז אחמדינג'ד כי אירן הוסיפה לתוכנית הגרעין שלה עוד 3,000 צנטריפוגות חדשות להעשרת אורניום, מייצור אירני עצמי, נוסף על ה-6,000 שכבר פעלו במסגרתה - וכעת יש 9,000. לדבריו, מדובר בצנטריפוגות חדשות שיכולת הפעולה שלהן היא פי שלושה מהקודמות - ולכן, בעצם, משמעות הדבר היא כמו הוספת עוד 9,000 צנטריפוגות חדשות, וכעת יש 15,000. "עברנו את החלק הקשה בנוגע לייצור הדלק (הגרעיני), אמר, "מעכשיו העניין נעשה יותר קל".

אחמדינג'ד הבהיר בדבריו כי גם לאחר הההתפתחויות האחרונות, אירן עדיין עומדת באמות המידה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), שמתירות גרעין למטרות אזרחיות. "ההיסטוריה מלאה בביריונים שניסו לחסל את אירן, אולם שמם נמחק מההיסטוריה ואנחנו התקדמנו", אמר. "המעצמות מנעו מאיתנו את המדע, הקידמה והפיתוח, לאחר מכן 'עלו מדרגה' ושלחו לנו תוכנות שפגעו בנו, ולאחר מכן גם התנקשו במדענינו... המדענים הללו לא פשעו מלבד רצונם לשפר את חיי האנושות".

מתקני הגרעין נקראו על שם המדענים שנרצחו

בטקס החגיגי בטהרן יוחד מקום נרחב לזכרם של מדעני הגרעין האירניים שנרצחו בסדרת התנקשויות בטהרן בשנים האחרונות, שתמונות שלהם עיטרו את הבמה. בטקס הודיעה סוכנות הגרעין הממלכתית כי ארבעה מהמתקנים נקראו על שם ארבעה מהמדענים שנרצחו - מסעוד עלי מוחמדי, מג'יד שהרייארי, דריוש רזאי ומוסטפא אחמדי רושאן - ומתקן נוסף נקרא על שם רזא קשקאי, שומר ראשו ונהגו של אחמדי רושאן, שנהרג גם הוא בהתנקשות בו. בטקס דיברו בין היתר אביו של אחמדי רושאן ואלמנתו של שהרייארי.

אלו הם שלושת החידושים העיקריים שהוצגו היום:

1) תחילת הפעלתם של מוטות דלק מייצור עצמי, בכור הגרעיני בטהרן, המשמש למטרות מחקריות.

2) תחילת העשרת אורניום לרמה של 20%, באמצעות טכנולוגיה שפיתחה אירן בעצמה. אירן כבר העשירה עד כה אורניום לרמה של 3.5%, והיה ידוע כבר במערכ כי החלה להעשיר גם לרמה של 20% (כעת הכריזה על כך רשמית). עדיין אין מדובר ברמה של 90%, הנחוצה לייצור פצצה גרעינית, אולם קפיצת המדרגה המשמעותית היא מ-3.5% ל-20%, ואחריה יוכלו האירנים להמשיך להעשיר ל-90% בקלות ומהירות יחסיים (מכאן דבריו של אחמדינג'ד על כך ש"החלק הקשה מאחורינו"). לפי הדיווח היום, ההעשרה לרמת 20% תשמש בין היתר לייצור אנרגיה ולייצור דשנים לחקלאות.

3) הצגת צנטריפוגות "מדור רביעי" להעשרת אורניום, שיוצרו באופן עצמאי על ידי אירן ועשויות מסיבי פחמן. לפי הדיווים באירן, צנטריפוגות אלו סובלות מ"הרבה פחות בעיות ותקלות" לעומת הקודמות.

"ההעשרה בקום תתרחב במידה ניכרת"

בדיווחים עד כה באירן, לא נמסר דבר לגבי מקומו של המתקן בו יתבצעו בפועל החידושים בתחום העשרת האורניום. עד כה, התבצעה כל פעילות ההעשרה במתקן המרכזי סמוך לעיר נתנז, אולם בחודשים האחרונים הלכו והתרבו הדיווחים על כך שהפעילות הזו החלה לעבור בהדרגה למתקן "פורדו" הסמוך לעיר הקדושה קום - בונקר תת-קרקעי מבוצר החצוב בצלע הר, ולפי דיווחים שונים נמצא בעומק עשרות מטרים (ולפיכך קשה הרבה יותר להפציצו מהאוויר).

אירן כבר הודיעה בעבר כי בכוונתה להתחיל בהעשרת האורניום במתקן ליד קום, וזה מספר חודשים נפוצים דיווחים על כך שהאירנים מעבירים אליו את צנטריפוגות העשרת האורניום מהמתקן הגלוי שליד נתנז. ערב ההודעה האירנית, נפוצו בעולם דיווחים שונים על כך שעיקר ההתקדמות היא בתחילת הפעלתן של צנטריפוגות ההעשרה לרמה של 20%, במתקן הזה. אתמול, למשל, דיווח העיתון הגרמני "זידויטשה צייטונג" כי בכוונת האירנים להרחיב את ההעשרה המתבצעת במתקן במידה ניכרת. עם זאת, כאמור, טרם נמסר לכך אישור רשמי מאירן.

בישראל כבר הביעו חשש ניכר מכך, ושר הביטחון אהוד ברק אף אמר בכנס הרצליה לפני כשבועיים, בהתייחסו להעברת ההעשרה לקום, כי "התוכנית האירנית מתקדמת בהתמדה לעבר בשלות, ועומדת להיכנס אל מרחב החסינות שממנו והלאה יוכל המשטר לפעול להשלמת התוכנית ללא הפרעה אפקטיבית ובעיתוי הנוח לו". לפיכך, לדברי ברק, ישראל תצטרך "לשקול פעולה". גם וושינגטון כבר הודיעה כי העשרת אורניום במתקן פורדו "אינה מקובלת עליה, ומהווה בעיה ברורה". דוברת מחלקת המדינה האמריקאית, ויקטוריה נולנד, אמרה לפני כחודש כי אם אירן אכן מעשירה אורניום לרמה של 20% במתקן, הרי שמדובר ב"הסלמה נוספת" בהפרותיה את החוק הבינלאומי.

עדכון ראשון: 12:28

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully