וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק: "אם אירן לא תעצור - נצטרך לשקול פעולה"

בכנס הרצליה אמר שר הביטחון כי בקרוב תוכל אירן להשלים את תוכנית הגרעין ללא הפרעה, וההתמודדות אתה תהיה יקרה בדמים. "מי שקורא לפעול אחר כך, עלול לגלות שזה מאוחר מדי"

האם בקרוב לא ניתן יהיה יותר למנוע מאירן להשיג יכולת גרעינית? שר הביטחון אהוד ברק התייחס הערב (חמישי) בנאומו בכנס הרצליה לפרויקט הגרעין האירני ולניסיונות לעצור את התקדמותו, ואמר כי "התוכנית האירנית מתקדמת בהתמדה לעבר בשלות, ועומדת להיכנס אל מרחב החסינות שממנו והלאה יוכל המשטר לפעול להשלמת התוכנית ללא הפרעה אפקטיבית ובעיתוי הנוח לו". "בניגוד לעבר", המשיך שר הביטחון, "קיימת הבנה כי במידה והסנקציות לא ישיגו את התוצאה המיוחלת של עצירת התוכנית הצבאית, יועלה צורך לשקול פעולה. פרשנים רבים מעריכים כי תוצאת המתנה פסיבית תהיה בהכרח אירן גרעינית, וההתמודדות עם אירן גרעינית תהיה מסובכת ויקרה בדמים תרתי משמע. מי שקורא לפעול בנושא אחר כך, ייתכן וימצא שזה מאוחר מדי".

ברק הדגיש בדבריו כי "היום אין עוררין על המסוכנות הבלתי נסבלת של אירן גרעינית לעתיד המזרח התיכון לביטחונה של מדינת ישראל וליציבות הביטחונית והכלכלית של העולם כולו". לדבריו, היום בניגוד לעבר, לעולם אין ספק בדבר קיומה של תוכנית גרעין אירנית, וכי "קיימת הבנה עולמית נרחבת שחיוני למנוע מאירן להפוך לגרעינית ובמקביל אין להוריד שום אופציה מהשולחן. האתגר שלנו הוא להמשיך ביצירת ווקטור פעולה גלובלי אפקטיבי לעצירת תוכנית הגרעין, ובאותה העת להותיר על השולחן את כל מרחב האופציות לפעולה".

אהוד ברק בכנס הרצליה, נאום חתימת הכנס, פברואר 2012. דרור עינב
שר הביטחון אהוד ברק בנאומו בכנס הרצליה/דרור עינב

ברק התייחס בנאומו גם לנושאים נוספים, ובין היתר קרא לשינוי שיטת הממשל בישראל. הוא הציע לראש הממשלה ולראשי המפלגות הגדולות להוביל מהלך חקיקה לשינוי שיטת הממשל כבר בבחירות הקרובות. "העיקרון הוא להחזיר את הריבונות לידי העם ולהוציא אותם מידי המפלגות הקטנות. להסיר את האיומים הפוליטיים וקבוצות הלחץ. לרדת מהמפלגות הגדולות ולחזור לגושים גדולים", אמר. לתפישתו, יש שתי אפשרויות לפעולה: הראשונה היא מעבר לשיטת ממשל נשיאותית כמו בארצות הברית, והשנייה היא שיטה לפיה ראש הממשלה יהיה ראש המפלגה הגדולה.

"שלום לכולם", אמר באן בעברית בפתח נאומו. "כולנו יודעים שלישראל אתגרים ביטחוניים רבים ודאגות לגיטימות. מסיבה זו אני חוזר ומתנגד באופן נחרץ לכל התבטאות אנשטישמית ונאומים אנטי-ישראליים. לישראל יש בעיות ביטחוניות רציניות, וראיתי בעצמי את האיום הטילים מעזה על שדרות". הוא סיפר כי "אמרתי לשני המנהיגים: אני אעשה כל מה שאפשר כדי לקדם את המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. אמרתי לשניהם שזה הרגע שלהם לנסות לבנות מחדש את האמון שאבד". הוא קרא בנאומו לפעול לפיתוח הכלכלה הפלסטינית ואמר כי מצפה שבסוף תהליך השלום תקום מדינה פלסטינית, שתתקיים לצד מדינת ישראל. "אני מאמין שאני ידיד נאמן של ישראל", הוסיף.

גם איחוד האמירויות הטיל סנקציות על אירן

בתוך כך, מכה כלכלית נוספת על אירן הגיעה היום מכיוון המפרץ הפרסי: הבנקים המרכזיים של איחוד האמירויות הערביות וקטאר לא יעניקו עוד הלוואות לצורך סחר עם חברות אירניות - כך אמרו היום בנקאים מהמפרץ הפרסי. "הבנקים בדובאי התבקשו על ידי הבנק המרכזי באיחוד האמירויות להפסיק להנפיק אשראי למימון מסחר עם אירן", אמר בנקאי מדובאי. היקף המסחר בין איחוד האמירויות לבין אירן הסתכם במחצית הראשונה של 2011 בלבד בלמעלה מחמישה מיליארד דולרים.

לקראת תקיפה באירן? - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
ליפקין-שחק: "בצמרת הבטחונית מודאגים מהשלכות תקיפה באירן"
ראש אמ"ן: אירן טרם החליטה אם לפתח נשק גרעיני
מתכוננים למלחמה? אירן תכפיל את תקציב הביטחון
ארה"ב: אירן יכולה להשיג נשק גרעיני תוך כשנה
יעלון: "אירן ביקשה להעשיר אורניום לרמה צבאית"

לפניות לכתבים:
אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.co.il
טל שלו: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully