וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אירן תגביר קצב העשרת האורניום במתקן בקום"

האם אירן בדרך אל "מרחב החסינות שאין ממנו חזרה"? על רקע הודעת אירן כי תציג היום את הישגיה הגרעיניים, דיווח עיתון גרמני כי קצב העשרת האורניום במתקן המבוצר יגדל

אירן תכריז על הרחבת העשרת האורניום במתקן בפורדו - כך דיווח אתמול (שלישי) העיתון זידויטשה צייטונג הגרמני. המתקן המדובר הוא בונקר תת קרקעי, מבוצר וחפור בצלע הר סמוך לעיר קום, ומסתמן כי הפעילות בו תוקדש להעשרת אורניום בלבד ולא למחקר - מה שמעלה שאלות קשות בנוגע למטרות הפעילות בו.

אירן כבר הודיעה בעבר על תחילת העשרת האורניום במתקן,
וכבר מספר חודשים נפוצים דיווחים על כך שהאירנים מתכוונים להעביר אליו את סרכזות (צנטריפוגות) העשרת האורניום מהמתקן הגלוי הפועל ליד העיר נתנז. כעת, כאמור, נודע כי בכוונת האירנים להרחיב את העשרת האורניום במידה ניכרת.

בטהרן מקווים כי העברת כל פעילות ההעשרה - תהליך מרכזי בייצורו של נשק גרעיני - מהמתקן הגלוי ליד נתנז, למתקן בפורדו, תקשה מאוד לתקוף אותו מהאוויר. בסוף השבוע הצהירה אירן כי תודיע באופן פומבי על הישגיה הגרעיניים, אולם לא ברור אם המתקן התת קרקעי יוזכר.

לפני כחודש הצהירה וושינגטון כי העשרת אורניום במתקן פורדו "אינה מקובלת עליה, ומהווה בעיה ברורה". דוברת מחלקת המדינה האמריקאית, ויקטוריה נולנד, אמרה הערב כי אם אירן אכן מעשירה אורניום לרמה של 20% במתקן, הרי שמדובר ב"הסלמה נוספת" בהפרותיה את החוקים הבינלאומיים שהיא כפופה אליהם, במסגרת העיצומים שהטילה מועצת הביטחון של האו"ם. "העובדה שסוכנות האטום הבהירה כי אירן מעשירה אורניום לרמה כזו - שאינה מקובלת, מהווה בעיה ברורה", הוסיפה נולנד, בתדרוך היומי במחלקת המדינה. ההצהרה הביאה להקדמת פגישת שרי החוץ האירופיים בה הוכרז החרם על ייבוא נפט מאירן.

בכנס הרצליה האחרון, לפני כשבועיים, הביע שר הביטחון, אהוד ברק, את חששו מקצב פיתוח תוכנית הגרעין האירנית ואמר כי "התוכנית האירנית מתקדמת בהתמדה לעבר בשלות, ועומדת להיכנס אל מרחב החסינות שממנו והלאה יוכל המשטר לפעול להשלמת התוכנית ללא הפרעה אפקטיבית ובעיתוי הנוח לו". "בניגוד לעבר", המשיך שר הביטחון, "קיימת הבנה כי במידה והסנקציות לא ישיגו את התוצאה המיוחלת של עצירת התוכנית הצבאית, יועלה צורך לשקול פעולה. פרשנים רבים מעריכים כי תוצאת המתנה פסיבית תהיה בהכרח אירן גרעינית, וההתמודדות עם אירן גרעינית תהיה מסובכת ויקרה בדמים תרתי משמע. מי שקורא לפעול בנושא אחר כך, ייתכן וימצא שזה מאוחר מדי".

עוד בנושא:
ארה"ב לאירן: העשרת האורניום בקום - "לא מקובלת"
ברק: "אם אירן לא תעצור - נצטרך לשקול פעולה"
אחמדינג'ד: "בקרוב נודיע על הישג גרעיני חשוב"
אירן הודיעה לפני חודש: בונקר העשרת האורניום יחל לפעול
ולמחרת: אירן מאשרת שהתחילה להעשיר אורניום מתחת לאדמה

(עדכון אחרון: 21:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully