וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן מאשרת: התחלנו להעשיר אורניום מתחת לאדמה

9.1.2012 / 17:23

האם אפשרות התקיפה האווירית מתפוגגת? לאחר שורה של דיווחים והערכות, אישרו בטהרן כי ההעשרה במתקן החפור בצלע הר ליד קום יצאה לדרך - "ונמצאת תחת פיקוח סוכנות הגרעין של האו"ם"

עכשיו זה רשמי: לאחר דיווחים חוזרים ונשנים בשבועות האחרונים ולאחר שאתמול הודיעה אירן כי הדבר "הולך וקרב", אישרו היום (שני) השלטונות בטהרן באופן רשמי כי תוכנית להעשרת אורניום החלה לפעול במתקן "פרודו" המבוצר, החפור בצלע הר סמוך לעיר קום, מתחת לאדמה. באירן מקווים כי העברת כל פעילות ההעשרה - תהליך מרכזי בייצורו של נשק גרעיני - מהמתקן הגלוי ליד נתנז למתקן ליד התת-קרקעי ליד קום, תקשה מאוד לתקוף אותו מהאוויר.

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
התחיל לעבוד. צילום לוויין מ-2009 של מתקן "פורדו"/רויטרס

בחודשים האחרונים נשמעו דיווחים רבים על העברת צנטריפוגות ההעשרה מהמתקן בנתנז לקום, בשל החשש האירני מתקיפה. אתמול פרסם עיתון שמרני באירן כי ההעשרה במתקן פרודו כבר החלה, ומוקדם יותר היום אישרו זאת גם גורמים דיפלומטיים ששוחחו בנושא עם רויטרס.

בשעות אחר-הצהריים, הגיע האישור הרשמי: "כל הפעילויות הגרעיניות של אירן, ובהן העשרת האורניום, הן בנתנז והן בפורדו, מצויות תחת פיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א)", צוטט הממונה על המו"מ בנושא הגרעין מטעם אירן, עלי אסגר סולטנייה, ברשת החדשות האירנית באנגלית, "אל-עלאם". בהמשך אישר גם גורם אירני רשמי בעילום שם לרויטרס כי "ההעשרה בפרודו החלה".

חמינאי: לא ניכנע לסנקציות

אתמול אמר יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית במדינה, פריידון עבאסי דאבאני, כי המתקן ליד קום יתחיל לפעול "בקרוב". לדבריו, "מתקן העשרת האורניום 'פורדו' יהפוך לאופרטיבי בזמן הקרוב, ויפיק אורניום מועשר ברמה של 20%, 3.5% ו-4%".

הדיווחים האחרונים על התקדמות בתוכנית הגרעין האירנית מגיעה על רקע ההתחממות הנמשכת בעימות הפומבי בינה למדינות המערב, הן בשל הסנקציות הבינלאומיות הנמשכות, אליהן נוסף באחרונה חרם נפט אירופי, והן על רקע איומי האירנים לחסום את מיצרי הורמוז במפרץ הפרסי, שגררו איומי נגד מכיוונן של ארצות הברית ובריטניה.

היום התייחס למתיחות הגוברת המנהיג העליון של אירן, אייתולה עלי חמינאי, שאמר כי האומה האירנית לא תיכנע ללחץ של הסנקציות שנכפות עליה על ידי המערב. בראיון לטלוויזיה האירנית אמר חמינאי כי "האומה האירנית מאמינה במנהיגיה... סנקציות שנכפו על אירן על ידי אויבינו לא ישפיעו על אומתנו. סנקציות לא ישנו את ייעוד אומתנו".

אירן - עוד כותרות:
"סוכן CIA" נידון למוות בטהרן, נעצרו עוד "מרגלים"
אחמדינג'ד יצא לדרום אמריקה: "נואש לידידים"
הפנטגון: "הצי שחרר 13 מלחים אירניים משבי פיראטים"
דיווח: גם משמרות המהפכה יקיימו תרגיל צבאי גדול
משחתת בריטית תוצב במפרץ הפרסי "כמענה לאיום האירני"
אירן שוב מאיימת על ארה"ב, בעוד המטבע שלה מתרסק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully