וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: "סוכן CIA" נידון למוות, נעצרו עוד "מרגלים"

שבועות לאחר מעצרו של אמיר מירזאי חכמאתי ושידור הווידוי המצולם שלו, נמסר כי הוא יוצא להורג בגין "שיתוף פעולה עם מדינה עוינת", לאחר שבית המשפט מצא אותו "מושחת עד היסוד"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

שבועיים לאחר שהחל משפטו ושבוע לאחר שהסתיים, נידון היום (שני) אמיר מירזאי חכמאתי לגזר דין מוות בבת משפט בטהרן בירת אירן, לאחר שהורשע בריגול עבור סוכנות הביון של ארצות הברית, CIA - כך מדווחת התקשורת האירנית. "חכמאתי נידון למוות בגין שיתוף פעולה עם מדינה עוינת וריגול למען ה-CIA", נמסר בסוכנות הידיעות האירנית FARS, שלא ציינה את מקור הידיעה. עוד נמסר כי "בית המשפט מצא אותו מושחת עד היסוד". בתוך כך, הודיע שר המודיעין האירני על מעצר מרגלים אמריקאים נוספים במדינה.

מקרהו של חכמאתי, יליד אריזונה שבארה"ב ממוצא אירני, נחשף לראשונה באמצע החודש שעבר, אז שודר בטלוויזיה האירנית "וידוי" מצולם שלו. נטען כי הוא "אירני-אמריקני, סוכן CIA, שעבר אימונים רבים והוכשר כאנליסט, ועבד גם בבסיסים של הצבא האמריקני בעירק ובאפגניסטן". חכמאתי, בשנות ה-20 או ה-30 המוקדמות לחייו, נראה בסרטון מסודר ומגולח, דיבר בחופשיות ולא כמי שעבר עינויים או כמי שאולץ לתת הצהרה. נמסר כי הוא אזרח המועסק בחוזה קבלן עבור צבא ארה"ב, ונאמר כי הוא בעל ידע רב בפרסית ובערבית. עוד נמסר כי הוא נשלח לאירן כדי להציע לגורמים מקומיים מידע שכביכול הגיע מה-CIA, כדי לחדור למערכות המידע שלהם.

"התוכנית הייתה לתת לאירנים מידע חשוב, בתחילה, כדי שהם יוכלו לבחון את ערכו. לאחר מכן, הם היו אמורים ליצור עמי קשר", העיד חכמאתי בסרטון. הוא סיפק "הודאה" נוספת, לפיה החליט להתגייס לשירות ה-CIA לפני כעשר שנים, ולמד בפנימייה צבאית. לדבריו, נפגש בבית מלון עם סוכן ביון אמריקני ששלח אותו לדובאי למשימתו הראשונה.

נעצרו מרגלים ש"תכננו לשבש את הבחירות"

בעקבות פרסום הסרטון, מיהרו במחלקת המדינה האמריקאית לקרוא לשחרורו של חכמאתי, וטענו כי הוא חף מפשע. במשפחתו, המתגוררת בארה"ב, טענו כי הודאתו נכפתה עליו. בהודעה שמסרה המשפחה נאמר כי היא "מקווה לפתור את האי-הבנה בדרכי שלום עם אירן. אנו מתפללים לשובו בשלום". לדברי בני המשפחה, הם היו "המומים לנוכח השידור בטלוויזיה האירנית עם המידע השקרי וההודאה הכפויה. אמיר מעולם לא היה בקשר עם ה-CIA, והטענות אינן נכונות".

אירן מרבה לפרסם דיווחים לגבי מעצר "מרגלים" של מדינות המערב בשטחה, האשמתם ושפיטתם. בין היתר, אישרו האירונים בחודש שעבר כי עצרו רשת של 30 סוכני CIA במדינה. בשנה האחרונה בלט גם סיפורם של ג'וש פטאל ושיין באואר, מטיילים אמריקאים שנכנסו לאירן בטעות, הורשעו בריגול - אך זכו לחנינה. מוקדם יותר בשנה שעברה גם חשפה הטלוויזיה האירנית "וידוי של מרגל מהמוסד", שהודה לכאורה במעורבות ברצח מדען גרעין אירני.

גם היום הודיעה אירן על מעצרם של "מרגלים" אמריקאים נוספים, שלפי הדיווחים יועדו לשבש את הבחירות הקרובות לפרלמנט באירן, בשליחותה של ארה"ב. לפי דיווח סוכנות FARS, שר המודיעין, חיידר מוסלחי, אמר אתמול לעיתונאים בתום ישיבת ממשלה בטהרן, כי "המרגלים היו בקשר עם גורמים בחו"ל באמצעות הרשת. עצרנו אותם לאחר שהגיע לידינו מידע מלא על פעילותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully