וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'ד יוצא מחר לדרום אמריקה: "נואש לידידים"

הנשיא האירני יבקר בוונצואלה, בניקרגואה, בקובה ובאקוודור ואולי גם בטקס בניקרגואה - שם יחכה לו השר מתן וילנאי - אך הפעם, לברזיל הוא לא הוזמן. ארה"ב מזהירה: הוא רק מחפש תומכים

בעוד שהוא מתבטא בחריפות נגד רוב מדינות המערב ואף אינו מכיר בקיומן של כמה מהן, נשיא אירן נחשב לאורח חביב במדינות אמריקה הלטינית. מחר (ראשון) ייצא אחמדינג'ד לסדרה של ביקורים מדיניים בכמה ממדינות דרום אמריקה, בראש משלחת רמת דרג של שרים ופקידים אירניים. תחנה אחת הבולטת בהיעדרה ממסלול הנסיעה היא ברזיל, השחקנית הכלכלית החשובה באזור. הנשיאה, דילמה רוסף, העדיפה להימנע מלהזמין את הנשיא האירני לשטחה, בניגוד לקודמה בתפקיד, לולה דה סילבה, שראה בו בן-בית.

אחמדינג'ד יבוא תחילה לקראקס, בירת ונצואלה, שם ייפגש עם הנשיא הוגו צ'אווס, שותפו הנצחי למאבק נגד ארצות הברית. ביום שלישי הוא צפוי להשתתף בטקס ההשבעה של נשיא ניקרגואה הנכנס, דניאל אורטגה. במסגרת ביקורו ביבשת, בן חמישה ימים, יבקר הנשיא האירני גם בקובה ובאקוודור. ארבע מדינות אלה מקיימות קשרים רופפים עם ארצות הברית, ובמקביל חיזקו בשנים האחרונות את קשריהן עם טהרן, המתבטא בביקורים הדדיים ובניית קשרים דיפלומטיים ומסחריים.

נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, בביקור במנגואה, בירת ניקרגואה. ינואר, 2007. AP, AP
אחמדינג'ד, בביקור במנגואה, בירת ניקרגואה ב-2007. אורח אהוב בדרום אמריקה/AP, AP

בכיר במשרד החוץ האירני, מוחמד רזה פורקני, אמר כי הביקור "מוכיח את הדינאמיות של הדיפלומטיה האירנית בזירה הבין לאומית, ושולל את טענות אויבינו". במקביל, דווח כי אחמדיגנ'ד הוסיף תחנה רביעית לביקורו - גואטמלה, שם הוא עשוי אף לחלוק במה עם השר להגנת העורף, מתן וילנאי, בטקס השבעת הנשיא החדש. באירן טרם אישרו סופית את הדיווח.

"ברזיל תעדיף לשבת בשקט"

ארצות הברית, מצדה, קראה למדינות אמריקה הלטינית להימנע מלחזק את קשריהן עם אירן. דוברת מחלקת המדינה האמריקאית, ויקטוריה נולנד, אמרה כי המשטר האירני "נואש לידידים בשל הלחץ הגובר עליו". ואמנם, יש מי שטוען שרוסף כבר נענית לקריאה זו, גם אם לא בהתלהבות.

לייטון גוויראמאס, מומחה לאמריקה הלטינית מאוניברסיטת ברזיליה, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי נראה שברזיל מאמצת גישה קרירה בהרבה כלפי אירן מאשר בימיו של דה לולה. "ברזיל לא עומדת להגן על אירן, אך גם לא לתקוף אותה. היא פשוט תעמוד בשקט".

"השטן מטהרן" ומתן וילנאי יעמדו על במה אחת ביום שבת?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully