וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בממשל: "כשאירן תייצר פצצה, אנחנו נדע"

גורמים בכירים ל"וושינגטון פוסט": הכיסוי המודיעיני באירן הדוק, ויספק התרעה המייתרת תקיפה ישראלית מקדימה. לקראת חידוש המו"מ: "ארה"ב תדרוש מאירן לסגור את המתקן בקום"

למודיעין האמריקאי יש כיסוי נרחב ביותר בכל הקשור לתוכנית הגרעין של אירן, ובממשל בוושינגטון משוכנעים כי אם וכאשר תתקבל בטהרן החלטה לייצר נשק גרעיני - הדבר ייוודע במהרה. כך עולה מכתבה נרחבת המתפרסמת היום בעיתון "וושינגטון פוסט".

על פי הכתבה, המבוססת על שבעה מקורות שונים בממשל, בשנים האחרונות ערכו כלי טיס בלתי מאוישים של סוכנות הביון המרכזית (CIA) עשרות גיחות מעקב וצילום בעומק השטח האירני מבלי שנחשפו (מלבד מל"ט ה"סנטינל" שנפל בשטח אירן בדצמבר האחרון). הכיסוי המודיעיני כולל גם מאמץ האזנות מוגבר של הסוכנות לביטחון לאומי (NSA), הקמת צוות מיוחד לפענוח תצלומי לוויין והפעלת רשת מסועפת של מרגלים. "יש ביטחון רב, שאנחנו נוכל לראות פעילות המעידה כי ההחלטה התקבלה", אמר לעיתון מקור שתואר כ"בכיר המעורב הדיונים בדרגים הגבוהים ביותר לגבי המדיניות בנושא אירן". עוד הוסיף כי "בכל מרחב הפעולה, הגישה שלנו השתפרה באופן ניכר".

הטלוויזיה האירנית שידרה צילומים של המל"ט האמריקאי [דחוף!!!!]. צילום: רויטרס עריכה: יותם בן-דוד קריינות: אביב אברמוביץ', רויטרס
עוד עשרות כמוהו ערכו גיחות באירן - ושבו בשלום. מל"ט ה"סנטינל" האמריקאי שנפל בדצמבר באירן מוצג לראווה בטהרן/רויטרס, צילום: רויטרס עריכה: יותם בן-דוד קריינות: אביב אברמוביץ'

לדברי הגורמים שהתראיינו לכתבה, הכיסוי המודיעיני הנרחב צריך להוות סיבה מספקת שתשכנע את ישראל להימנע ממתקפה מקדימה של מתקני הגרעין האירניים. הם הסבירו כי אם וכאשר תחליט אירן לייצר את הפצצה, תידרש לה לפי ההערכות תקופה של שנה לעשות זאת בפועל. "גם בתסריט הפסימי ביותר - שישה חודשים - עדיין יהיה זמן לנשיא לבחון עוד אפשרויות", הסביר הבכיר.

יש לציין כי הטענות הנשמעות בכתבה עומדות בניגוד לטענות אחרות שנשמעו בממשל בתקופה האחרונה. כך למשל, כתבה ב"לוס אנג'לס טיימס" מלפני כחודש, עסקה בקשיים הניכרים של איסוף מודיעין בשטח אירן, ומספר בכירים ומומחים העריכו בה כי אם וכאשר תיפול בטהרן ההחלטה לייצר את הפצצה, כלל לא בטוח ששירותי המודיעין במערב יחשפו זאת. הסנאטורית דיאן פיינשטיין, ראש ועדת הסנאט לענייני מודיעין, הסבירה אז כי אירן כבר הערימה על מדינות המערב יותר מפעם אחת, ויש לצאת מתוך הנחה שהדבר ישוב על עצמו. מייק רוג'רס, הרפובליקני הבכיר בוועדה, אמר כי "בתור מי שמתעסק בנושא זה מדי יום, איני בטוח כיצד הוא (הנשיא ברק אובמה) מביע כזה ביטחון". לדבריו, לא ניתן לדעת אם אירן תתחמש בנשק גרעיני "עוד שלושה ימים או בעוד שלושה חודשים".

"ארה"ב תדרוש להפסיק את העשרת האורניום"

בתוך כך, במעצמות המערב ממשיכים להיערך לקראת חידוש השיחות עם אירן על תוכנית הגרעין שלה, ככל הנראה ביום שישי הקרוב. במסגרת זאת, דיווח הלילה העיתון "ניו יורק טיימס", מפי גורמים דיפלומטים אמריקנים ואירופאים, כי ממשל אובמה ובעלי בריתו באירופה מתכננים לדרוש במסגרת המו"מ את סגירתו המיידית של המתקן הגרעיני התת-קרקעי להעשרת אורניום השוכן בפורדו שליד העיר קום.

לפי הדיווח, הדרישות כוללות גם את הפסקת תהליכי העשרת האורניום, והוצאת המאגר הקיים מחוץ למדינה. לפי הדיווח, עמדת פתיחה זאת תהיה לפי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, "ההזדמנות האחרונה" לפתרון סוגיית הגרעין של אירן.

גורמים בממשל ומומחים בנושא מעריכים, על פי הדיווח, כי להנהגה האירנית יהיה קשה לקבל את התנאים בשל הצורך הפוליטי הפנימי להציג עמדה נוקשה מול המערב. למרות זאת, בממשל מעריכים כי סנקציות משתקות ואיום של תקיפה ישראלית יחזקו את הטוענים באירן כי הסדר במסגרת משא ומתן עדיף מבידוד גובר וקשיים כלכליים. מנגד, מומחים אחרים חוששים כי התנאים הנוקשים יפעלו דווקא לטובת אירן.

"אין לנו מושג כיצד האירנים ינהגו", אמר בכיר בממשל. "כנראה לא נדע לאחר הפגישה הראשונה", הוסיף, וציין כי הסבב הבא של סנקציות בתחום הנפט ישפיע כבר בקיץ הקרוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

אובמה ירשה לאירנים גרעין אזרחי?

דרישות אלה מגיעות בהמשך לדיווח של ה"וושינגטון פוסט" בסוף השבוע על המסר שהעביר אובמה לאירן, לפיו יהיה מוכן לקבל את קיומה של תוכנית הגרעין למטרות אזרחיות. זאת, אם המנהיג העליון של הרפובליקה האיסלמית, האייתוללה עלי חמינאי, יתחייב בפניו כי הוא עומד מאחורי העמדה שמציגה אירן כל העת בפומבי, לפיה לעולם לא תנסה לפתח נשק גרעיני, ותתמיד בתוכנית גרעין "למטרות שלום" בלבד.

את הדיווח פירסם בעל הטור והפרשן המדיני הבכיר של העיתון, דיוויד איגנציוס, שהסביר כי אובמה העביר את המסר באמצעות ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שביקר בטהרן בשבוע שעבר ונפגש בין היתר עם חמינאי. המסר הועבר במהלך הפגישה הקצרה שקיים אובמה עם ארדואן כמה ימים לפני ביקורו של האחרון באירן, בשולי ועידת הבטיחות בגרעין הבינלאומית שנערכה בדרום קוריאה.

במסר שהעביר, התייחס אובמה להצהרה שפירסם חמינאי בפברואר השנה, בה אמר כי "האומה האירנית מעולם לא ניסתה ולעולם לא תנסה לפתח נשק גרעיני... אירן אינה מעוניינת בנשק גרעיני, משום שהרפובליקה האיסלמית, באופן לוגי, דתי ותיאורטי, מחשיבה את החזקתו של נשק גרעיני כחטא חמור, ומאמינה כי הפצתו של נשק כזה היא מעשה חסר רגש, הרסני ומסוכן". הנשיא האמריקאי ביקש מארדואן לשאול את המנהיג האירני אם יהיה מוכן לספק לארה"ב ערבות אישית להצהרה זו.

עוד בנושא
"אובמה העביר מסר לחמינאי: נאפשר גרעין אזרחי"
רמטכ"ל אירן איים: "נחרוש האדמות שכבשו הציונים"
ברק: "הסנקציות לא יעצרו את אירן מלפתח גרעין"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully