וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספק בארה"ב: גם תהיה פצצה אירנית, לא בטוח שנדע

מומחי גרעין ומחוקקים יוצאים נגד הביטחון של אובמה כי ארה"ב תדע לקבוע היכן עובר הקו האדום: "אירן הערימה על המערב לא פעם". דיווח: ישראל תתקוף רק לאחר הבחירות בארה"ב

ברקע הדיווחים המתגברים על תקיפה מתוכננת של מתקני הגרעין באירן, בין אם של ישראל ובין אם של ארה"ב, שורה של מומחים בתחום הגרעין וגורמים בכירים בוושינגטון מעלים ספק רב אם שירותי המודיעין במערב יוכלו בכלל לחזות מתי, אם בכלל, תתחמש אירן בפצצה גרעינית.

ה"לוס אנג'לס טיימס" מצטט היום (ראשון) גורמים בכירים, המעריכים כי יהיה זה קשה עד בלתי אפשרי לחזות מהי הנקודה המדויקת שבה אפשר לקבוע שהעיצומים שהוטלו על אירן נכשלו, וכי הגיעה העת לתקוף אותה צבאית. לדברי כמה מומחים שהתראיינו לכתבה, ארצות הברית אמנם מצוידת בלוויינים משוכללים ונעזרת במרגלים רבים, אך "שיטות הרמאות" בהן נוקטת אירן הן כה נרחבות, ולא ניתן לפסול את האפשרות שהמציאות כפי שהיא מתוארת מפיהם של מנהיגים בכירים שונה מהדברים בשטח.

הדברים שומטים את הקרקע מתחת לבסיס הטענה שהשמיע נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בראיון שהעניק באחרונה ל"אטלנטיק", בו אמר כי "לאירן אין נשק גרעיני, והיא אינה במצב שבו היא מסוגלת להתחמש בנשק גרעיני". בראיון העריך אובמה כי גם אם אירן תתקדם באופן משמעותי בתכנית הגרעין הצבאית שלה, הרי שבוושינגטון יקבלו על כך מידע זמן רב קודם לכן.

סביב שאלת התקיפה באירן - כותרות אחרונות:
אירן: על סבא"א לפעול נגד האיום הישראלי בתקיפה
מאיר דגן: תקיפת אירן כעת תהיה טעות, "יש עוד זמן"
ליאון פנטה: אנו מגבשים תכניות צבאיות לתקיפת אירן
פרס: גם אם תהיה תקיפה, אסור לקיים דיון ציבורי בנושא
הבית הלבן: "נתניהו ואובמה לא דנו בפצצות חודרות-בונקרים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נבנה בסתר, ועדיין לא ברור לגמרי למה משמש. המתקן החשוד בפרצ'ין/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל, הבוקר התפרסם דיווח ב"סאנדיי טיימס" הבריטי, המחזק את ההערכות לפיהן ישראל מתכוונת לתקוף את מתקני הגרעין של אירן. גורם בכיר בבית הלבן ששוחח עם כתבי העיתון אחרי פגישתם של הנשיא אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי תקיפה שכזו תתבצע רק בסוף השנה. זאת, לפי הדיווח, משום שאובמה לוחץ על נתניהו לדחות את מועד התקיפה - שעד כה דווח כי תיערך (אם בכלל) באביב - עד שתסתיים מערכת הבחירות לנשיאות בארה"ב. הלחצים על ישראל, דווח, מופעלים באמצעות ראש המטה לביטחון לאומי, יעקב עמידרור.

ואולי ראש הקרב כבר נבנה, ורק מחכה לחומר הבקיע

בכתבת ה"לוס אנג'לס טיימס", קבעה דיאן פיינשטיין, ראש ועדת הסנאט לענייני מודיעין, כי אירן כבר הערימה על מדינות המערב יותר מפעם אחת, ויש לצאת מתוך הנחה שהדבר ישוב על עצמו. מייק רוג'רס, הרפובליקני הבכיר בוועדה, אמר כי "בתור מי שמתעסק בנושא זה מדי יום, איני בטוח כיצד הוא (הנשיא ברק אובמה) מביע כזה ביטחון". לדבריו, לא ניתן לדעת אם אירן תתחמש בנשק גרעיני "עוד שלושה ימים או בעוד שלושה חודשים".

אחת הסיבות שמונים המרואיינים בכתבה לכך שבמערב עלולים להיות מופתעים מהתקדמות תכנית הגרעין האירנית, היא שטחה הגדול של המדינה. "זו מדינה גדולה, ואי אפשר לכסות אותה לגמרי", אמר מארק לוונת'ל, לשעבר אנליסט בכיר ב-CIA ובמחלקת המדינה. בין היתר, מזהירים מומחים כי חרף אמצעי המעקב המתקדמים שיש לארה"ב - בהם מטוסים ללא- טייס ולוויינים - עדיין קשה מאוד לסרוק מדינה שגודלה כה גדול, ולאתר בה את כל המתקנים שבהם מתבצעת פעילות גרעינית.

כמו כן, מוזכר הקושי הגדול שבמעקב בינלאומי אחר מתקני גרעין, משום שפקחי סוכנות הגרעין של האו"ם, סבא"א, ממודרים באופן תדיר מהמתקנים החשודים. אולי היינונן, לשעבר סגן מנהל סבא"א, מתריע כי ייתכן שלאירן חסרה כרגע יכולת טכנית לבנות פצצה גרעינית, אך ייתכן שהיא עושה מאמצים נסתרים לבניית ראש הקרב, ורק מחכה לרגע שבו היא תשיג את הטכנולוגיה לבניית החומר הבקיע. לדבריו, "אפשר לבנות הכל, ולהשאיר את החומר הגרעיני לסוף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully