וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: על סבא"א לפעול נגד האיום הישראלי בתקיפה

השליח האירני לסבא"א אמר למועצת הנציבים של הסוכנות: "האיומים של המשטר הציוני - הפרה בוטה של תקנות סבא"א. אם לא תפעל נגדו - תאבד מאמינותה"

"היום, העולם עד לאיומיו של המשטר הציוני הישראלי, אודות פעילות צבאית נגד מתקני הגרעין של אירן. מדובר בהפרה בוטה של תקנות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית", אמר אתמול (חמישי) שליח אירן לסבא"א, עלי אסכר סולטאני, במהלך דיון של מועצת הנציבים של הסוכנות בווינה. סולטאני הוסיף כי אם תשתוק סבא"א לנוכח האמירות הישראליות – תאבד הסוכנות מאמינותה. הוא מתח ביקורת גם על מועצת הביטחון של האו"ם, על כך שלא הגיבה לאיומים הישראליים.

בשיחה עם עיתונאים לאחר הישיבה, שב והכחיש הנציג האירני את ההאשמות לפיהן מטרת תכנית הגרעין של ארצו הינה צבאית. "האמת היא שאירן לא רודפת להשיג נשק גרעיני", ציין סולטי. "מדובר בסיפור ילדים מטופש, שיוצר יש מאין".

עלי אסגר סולטנייה, שגריר אירן בסבא"א. רויטרס
על סבא"א לפעול נגד ישראל. סולטאני/רויטרס

גם הנשיא, שמעון פרס, מעוניין בהנמכת הלהבות בתקשורת אודות תקיפה ישראלית אפשרית באירן. הבוקר אמר פרס כי אין צורך לקיים דיון פומבי בישראל בשאלה זו, אך הדגיש כי "כל האפשרויות נותרו על השולחן". פרס, המבקר בארצות הברית, תיאר הבוקר בנאום מול קהל יהודי גדול במלון "הילטון בוורלי הילס" בלוס אנג'לס, את מכבש הלחצים שמופעל על אירן. לדבריו, העיצומים הכלכליים שהוטלו עליה הם רק נדבך מתוכם.

"ראשית, עלינו לנסות להפעיל עיצומים, ורק לאחר מכן נראה מה קורה", אמר פרס. הנשיא השווה את המצב באירן למצב שהיה בדרום אפריקה בימי משטר האפרטהייד, ואמר כי גם שם, "הסנקציות עשו את העבודה, בדומה למה שקרה בלוב ובאוקראינה". לדברי פרס, "יש לנקוט תחילה בפעולה שאינה אלימה", אך אמר כי תמיד יש להבהיר כי ישנן אפשרויות אחרות. כשנשאל פרס על אפשרות של תקיפה צבאית נגד מתקני הגרעין של אירן, אמר כי לדעתו, "אין לקיים דיון ציבורי טרם שעתו".

"האירנים לא אומרים לנו הכל"

שלשום, בראיון שהתפרסם ברשת CNN, אמר ראש סבא"א, יוקיה אמאנו, כי "האירנים לא אומרים לנו הכל אודות תוכנית הגרעין, על אף שזו מחובתם". לדבריו, אירן אינה חושפת מידע לגבי תוכנית הגרעין, אך ארגונו לא יעמוד מן הצד. "אנו דורשים יוזמה אירנית להידברות, כיוון שישנן מספר שאלות עליהן הם צריכים לספק תשובות", הוסיף אמאנו.

אמאנו התייחס גם למתקני הגרעין אשר נתונים תחת פיקוח סבא"א, והבטיח כי "הם למטרות שלום". עם זאת, המידע הזה לא מנחם אותו, שכן לדבריו "יש לנו מידע המראה כי אירן פועלת לפיתוח פצצה גרעינית". "אני לא אופטימי ולא פסימי", הוסיף מזכ"ל סבא"א. "אנו מוכנים לשיחות אשר יתקיימו באווירה חיובית, בתקווה שהן יובילו לתוצאות בשטח". בהתייחסו לאפשרות שטהרן תותקף, אמר אמאנו כי "איני יודע דבר לגבי מניעי המנהיגים, אך אירן אינה מקיימת את כל הבטחותיה".

גורמים דיפלומטים בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אמרו ביום רביעי לסוכנות הידיעות AP כי על פי תצלומי לווין, אירן פועלת להסוות שרידי פעילות רדיואקטיבית באתר הגרעין בפרצ'ין, אליו אמרה כי תתיר לפקחי סבא"א להיכנס. על פי הגורמים, צוותים אירניים, שהשתמשו בכלים מכניים כבדים ובטרקטורים, ניסו למחוק שיירים של מנגנון הפעלה ניוטרוני, המשמש כדי להביא לביקוע גרעיני. דיפלומט שלישי אמר כי אין ביכולתו לאשר את הפרטים, אך ציין כי שימוש או ניסיון שימוש במנגנון שכזה באתר בפרצ'ין יכול להעיד אך ורק על רצון לייצר פצצה גרעינית – ולא שום דבר אחר. תצלומי הלווין, שהועברו על ידי אחת מהחברות בסבא"א לידי צוות הסוכנות, הן עדכניות, וממשיכות להתעדכן.

לקראת תקיפה באירן? כותרות אחרונות
פרס: גם אם תהיה תקיפה, אסור לקיים דיון ציבורי בנושא
הבית הלבן: ”נתניהו ואובמה לא דנו בפצצות חודרות-בונקרים”
מאיר דגן: תקיפת אירן כעת תהיה טעות, ”יש עוד זמן”
ליאון פנטה: אנו מגבשים תכניות צבאיות לתקיפת אירן
מזכ”ל סבא”א תוקף: ”אירן לא עומדת בכל הבטחותיה”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully