וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיתונאים הפצועים הוברחו מחומס; צלם סורי נהרג

שבוע לאחר פציעתם, הגיעו פול קונרוי הבריטי ואדית בוויה הצרפתייה בשלום ללבנון. במקביל, נהרג נער בן 17 שתיעד את הנעשה בעיר. עוד לפחות 41 נהרגו היום בסוריה, רובם בחמה

רויטרס

(צילום: רויטרס, צילומי חובבים שהועלו ליוטיוב; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

סוף טוב למסע הייסורים של שני העיתונאיים המערביים: פול קונרוי, כתב ה"סאנדיי טיימס" הבריטי, ואדית בוויה, כתבת ה"לה פיגרו" הצרפתי, שנפצעו לפני שבוע מפגזי צבא סוריה שנחתו על מרכז תקשורת מאולתר בעיר חומס, הוברחו בהצלחה מסוריה והם נמצאים כעת בלבנון. כך אישרו בצהריים (שלישי) גורמים שונים לסוכנות רויטרס. "קונרוי בטוח כעת, והוא נמצא בלבנון", לרויטרס דיפלומט המעורה בנושא. מקורות באופוזיציה הסורית הוסיפו כי גם בוויה בטוחה כבר במדינה השכנה.

קונרוי ובוויה נפצעו שניהם באותו אירוע ביום רביעי האחרון בו נהרגו כתבת ה"סאנדיי טיימס" הבכירה, מארי קולווין האמריקאית, והצלם הצרפתי רמי אושליק. בסוף השבוע פורסמו ברשת סרטונים בהם נראים השניים פצועים ומטופלים לאחר התקיפה. באחד מהם מתחננת בוויה לסיוע שיאפשר לה לזכות בהקדם בטיפול רפואי: "הרגל שלי שבורה בעצם הירך, לאורכה ולרוחבה. אני צריכה להיות מנותחת כמה שיותר מהר".

בתוך כך, דיווח אמש הארגון הבינלאומי להגנה על עיתונאים, CPJ, בהתבסס על דיווחי כלי תקשורת ערביים, כי צלם וידאו סורי שתיעד את הלחימה בחומס נהרג ביום שישי האחרון מפגיעת פצצת מרגמה. לפי הדיווחים, הצלם, אנס א-טרשה, בן 17 בלבד, נפגע בעת שצילם את הפצצת שכונת קראביס, ונהרג מיידית.

סרטונים שצילם א-טרשה בעיר נפוצו בתקשורת העולמית בשבועות האחרונים לאחר שהעלה אותם ליוטיוב, תחת הכינוי "אנס אל-חומסי". א-טרשה, המוגדר בדיווחים אודותיו "עיתונאי-אזרח", הוא העיתונאי השמיני שנהרג בסוריה בארבעת החודשים האחרונים, והרביעי שנהרג בתוך שבוע בעיר חומס - שם נהרג גם צלם הווידאו המקומי ראמי א-סייד, יום לפני התקרית בה נהרגו קולווין ואושליק.

רק לפני כחודש נהרג בחומס ז'יל ז'אקייה, כתב וצלם רשת "פראנס 2" הצרפתית. עוד לפני כן, נהרגו במהלך ההתקוממות בסוריה עוד לפחות שלושה עיתונאים מקומיים: פרזאת ג'רבאן (שמקרהו התפרסם לאחר שנרצח בחומס ועיניו נעקרו ממקומן), שוכרי אבו בורגול ומזהר טייארה. לצד אלה, לפני כשבועיים מת במדינה, כתוצאה מהתקף אסטמה, אנתוני שדיד, כתב ה"ניו יורק טיימס" הנחשב לאחד העיתונאים המערביים הבכירים ביותר שסיקרו את העולם הערבי.

עיתונאים תחת אש בסוריה - עוד כותרות:
מארי קולווין, שעות לפני שנהרגה: "אין רחמים בחומס"
"מארי קולווין נהרגה כשאספה את נעליה"
האופוזיציה: "שלטונות סוריה מנסים לפגוע בעיתונאים זרים"
מארי קולווין, מספרת הסיפורים שנשארה בשדה הקרב / אבירם זינו

הסרטון בו מתחננת בוויה על חייה:

מפגין טורקי אוחז בתמונותיהם של העיתונאים מארי קולווין ורמי אושליק שנהרגו בעיר חומס, בהפגנה מול שגרירות סוריה באנקרה, 24 בפברואר 2012. רויטרס
תמונות העיתונאים ההרוגים, מארי קולווין ורמי אושליק, הונפו אתמול בהפגנה של גולים סורים מול שגרירות סוריה באנקרה בירת טורקיה/רויטרס

צרפת: מועצת הביטחון תגבש פיתרון הומניטרי לסוריה

מניין ההרוגים היומי בסוריה, בינתיים, מגיע כבר בשעות הצהריים ל-41, כך מעדכנים ב"וועדות התיאום המקומיות". 22 מההרוגים נמנו בעיירות סביב העיר חמה, שמפוגזות זה חמישה ימים ברציפות. 12 נוספים נהרגו בהמשך הקרבות בחומס, הנתונה למצור והפגזה זה יותר משלושה שבועות. עוד חמישה חיילים מצבא סוריה נהרגו בקרב עם מחתרת המורדים, "הצבא הסורי החופשי", באזור דרעא שבדרום.

הפגנה נגד שלטון אסד, כפר נבל, צפון סוריה, פברואר 2012. רויטרס
מפגן מחאה נגד אסד, השבוע בכפר נבל שבצפון סוריה/רויטרס

במישור הדיפלומטי הבינלאומי, משלחת סוריה נטשה היום דיון בעניין סוריה במועצת זכויות אדם של האו"ם בז'נבה לאחר ששגריר סוריה, פייסל חבאז חאמוי, קרא למדינות "להפסיק לעודד פילוג במדינה". עוד אמר כי "הסנקציות שהוטלו על העם הסורי הן לא צודקות וחד צדדיות ומונעות מהעם תרופות, דלק, חשמל והעברות בנקאיות שמיועדות לרכישת אספקה". לפני שהשגריר הצטרף למשלחת ונטש את המליאה, הוא הציע ל"כל אלו שהם לכאורה ידידי העם הסורי לעשות צעד פשוט שיעזור לעם הסורי ולהפסיק לעודד פלגנות, לספק אמצעי לחימה למורדים ולהסית את בני העם הסורי זה נגד זה".

בתוך כך, על רקע הכשלונות האחרונים להגיע להחלטה מוסכמת על סוריה במועצת הביטחון של האו"ם, אמר היום דובר משרד החוץ של צרפת, ברנאר ואלרו, כי המועצה תתחיל לעבוד היום על החלטה "שתסיים את האלימות בסוריה ותאפשר גישה של סיוע הומניטרי לאזורים מוכי הקרבות במדינה". עוד ציין ואלרו בתדרוך עיתונאים כי המיקוד הוא בעיר חומס: "אנו מקווים כי סין ורוסיה לא יתנגדו להחלטה המוצעת. מדובר במצב חירום והגיע הזמן כי כל חברי המועצה, ללא יוצא דופן, ישימו קץ לברבריות הזאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully