וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכתבת בחומס, שעות לפני שנהרגה: "אין פה רחמים"

ניר יהב ורויטרס

22.2.2012 / 14:36

בדיווח האחרון בחייה תיארה מארי קולווין את הזוועות בעיר הסורית המופגזת. הבוקר, היא וצלם צרפתי נהרגו מפגיעת טיל. טבח באידליב: "אנשי אסד ריכזו הצעירים - וירו בראשם"

רויטרס

(צילום: רויטרס, צילומי חובבים שהועלו ליוטיוב; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

שעות לפני שנהרגה היום (רביעי) בהפצצה, עוד הספיקה העיתונאית מארי קולווין לדווח על הזוועות המתחוללות בעיר חומס, המופגזת זה 20 ימים ברציפות על ידי צבא סוריה. "הסורים לא מאפשרים לאזרחים לעזוב", דיווחה אתמול קולווין, כתבת העיתון הבריטי "סאנדיי טיימס", לרשת הטלוויזיה ITV. כל מי שיוצא לרחוב, אם הוא לא נפגע מפגז, נורה בידי צלף. יש צלפים מסביב לכל שכונת באבא עמרו, על הבניינים הגבוהים. אני חושבת שהדבר הכי מחליא הוא חוסר הרחמים המוחלט, הם פוגעים בבניינים אזרחיים לחלוטין בלי רחמים ובחוסר אכפתיות, וההיקף פשוט מזעזע".

מארי קולווין, כתבת "סאנדיי טיימס" שנהרגה בסוריה בחודש פברואר 2012, כפי שצולמה בכיכר תחריר בקהיר. AP
קולווין בכיכר תחריר בקהיר בשנה שעברה/AP

זה היה הדיווח האחרון בחייה של קולווין. היא נהרגה הבוקר מפגיעת טיל של צבא סוריה בבית בשכונת באבא עמרו בעיר, בו שהו כמה עיתונאים זרים. עוד כמה בני אדם נהרגו באירוע הזה - מתוך לפחות 17 שנהרגו כבר הבוקר בחומס - ובהם גם עיתונאי נוסף - הצלם הצרפתי רמי אושליק. גם כתבת של רשת CNN דיווחה כי נפצעה באירוע, וגורמים מקומיים הודיעו כי גם כתב של העיתון הצרפתי "לה פיגרו" נפצע ומצבו קריטי.

כותרות אחרונות מסוריה:
"סטלינגרד של סוריה": תושבי חומס נאבקים עד הסוף
ארה"ב לא פוסלת אפשרות לחמש המורדים בסוריה
אתמול: 70 הרוגים, הצלב האדום דורש הפסקת אש הומניטרית
צפו: דגל המורדים בלב דמשק; מפגינים נורו בעיר

רמי אושליק, צלם עיתונות צרפתי שנהרג בעיר חומס שבסוריה, פברואר 2012. רויטרס
סיקר עם קולווין את המהומות במצרים. הצלם הצרפתי שנהרג, רמי אושליק/רויטרס

עד ראייה שדיווח לרויטרס על המקרה סיפר כי כשהחלו הפגזים לנחות על הבית, נמלטו ממנו העיתונאים - אולם קולווין ואושליק נפגעו על ידי טיל במהלך מנוסתם החוצה. שניהם היו עיתונאים מנוסים שכבר סיקרו לא מעט אזורי קרבות בעולם: אושליק סיקר באחרונה את המהומות בכיכר תחריר בקהיר ואף זכה בפרס על סיקור המהפכה בלוב (צפו בצילומים באתר שלו), ואילו קולווין, שאיבדה את עינה מפגיעת רסיס בעת סיקור מלחמת האזרחים בסרי לנקה ב-2001, סיקרה גם היא את התהפוכות ברחבי העולם הערבי בשנה האחרונה.

הם אינם העיתונאים המערביים הראשונים שנהרגים בסוריה בחודשים האחרונים. רק לפני כחודש נהרג בחומס ז'יל ז'אקייה, כתב וצלם רשת "פראנס 2" הצרפתית, ובסוף השבוע האחרון מת במדינה מהתקף אסטמה אנתוני שדיד, כתב ה"ניו יורק טיימס" הנחשב לאחד העיתונאים המערביים הבכירים ביותר המסקרים את העולם הערבי. לצד זאת, נהרגו עוד לפחות ארבעה עיתונאים סורים - פרזאת ג'רבאן, באסל א-סייד, שוכרי אבו בורגול ומזהר טייארה.

טנק הרוס של צבא סוריה בעקבות הלחימה בעיר חומס, פברואר 2012. רויטרס
טנק הרוס של צבא סוריה, השבוע בחומס/רויטרס

בעקבות האירוע, חזרה צרפת בתוקף על דרישתה מסוריה לאפשר העברת ציוד רפואי לחומס. "אני קורא לשלטונות סוריה להפסיק באופן מיידי את ההתקפות ולכבד את מחויבותה ההומניטרית", אמר שר החוץ אלן ז'ופה. "ביקשתי משגרירותנו בדמשק לתבוע מהרשויות לאפשר לאנשי הצלב האדום להגיע לעיר. צרפת נחושה מאי פעם לשים קץ לדיכוי הפראי והיומיומי של העם הסורי".

הנהגת האופוזיציה: "דרושה התערבות צבאית זרה"

חומס הנצורה ומופגזת ברציפות מאז ה-3 בפברואר הושוותה היום לסטלינגרד הסובייטית שעמדה מול היטלר במלחמת העולם השנייה, אולם במקביל אליה, נמשכים מעשי הזוועה גם במוקדים נוספים. פעילי אופוזיציה במחוז אידליב דיווחו היום כי כוחות של צבא סוריה ואנשי מיליציות הנאמנות לשלטונו של הנשיא בשאר אסד פשטו בשעות הבוקר על כפרים במחוז הצפוני, והרגו לפחות 27 בני אדם. לפי דיווח "הרשת הסורית לזכויות אדם", ההרוגים, כולם אזרחים, נורו בראש או בחזה בביתם או ברחובות הכפרים אידיטה, עיבלין ובאלשון, סמוך לגבול טורקיה. ברשת פורסמו סרטונים שהעלו פעילים מהאזור, בהם נראים צעירים מדממים.

חיילים מצבא סוריה שערקו לשורות "הצבא הסורי החופשי", מחוז אידליב, פברואר 2012. רויטרס
עריקים מהצבא שהצטרפו באחרונה למחתרת "צבא הסורי החופשי" באזור אידליב/רויטרס

"כוחות הצבא רדפו אחר האזרחים בכפרים הללו, עצרו אותם והרגו על ימין ועל שמאל ללא היסוס", דיווח הארגון. "הם ריכזו את כל הגברים הצעירים, וכל מי שלא הצליח להימלט - נורה. האחריות לטבח הזו רובצת כולה על כתפיו של המפקד העליון של הצבא, הנשיא בשאר אסד".

ראשי "המועצה הלאומית הסורית", מסגרת הגג של ארגוני האופוזיציה הסורים היושבת בטורקיה, קראו היום במסיבת עיתונאים בפריז להתערבות צבאית זרה במדינה, והסבירו כי זה הפתרון האפשרי היחיד למשבר, והוא עדיף על מלחמת אזרחים ממושכת. כמו כן, קראו מנהיגי המועצה לרוסיה להגביר את הלחץ על משטר אסד שלא לפגוע בשיירות סיוע הומניטרי ולמצרים לחסום את המעבר בתעלת סואץ לספינות הנושאות נשק עבור הצבא הסורי - בהתייחסם, בין היתר לספינות האירניות שהגיעו השבוע לסוריה. כמו כן, קראו להחרים את משאל העם שאמור להתקיים ב-26 לחודש על חוקת סוריה החדשה.

הפגנה נגד החוקה החדשה של סוריה מחוץ לפרלמנט בבירה דמשק, 21 בפברואר 2012. רויטרס
גם בבירה דמשק הייתה אתמול הפגנה נוספת נגד השלטון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully