וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אובמה סירב להתחייב לתקוף אם הסנקציות ייכשלו"

כתבה ב"ניוזוויק" סוקרת את המגעים בעניין התקיפה באירן, ומגלה כי ישראל צמצמה את שיתוף המידע עם ארה"ב בעקבות הסירוב. ראש המוסד שאל בביקורו: "מה יקרה אם נתקוף לבד?"

כתבה שפורסמה היום (שני) בשבועון האמריקני "ניוזוויק" חושפת לראשונה פרטים על הפגישות שקיים בחודש שעבר ראש המוסד תמיר פרדו בעת ביקורו בארצות הברית, ועסק בסוגייה האירנית. במסגרת כתבה נרחבת שעוסקת בסוגיית התקיפה האפשרית של מתקני הגרעין באירן, מצוטט "גורם בממשל", המספר כי בפגישות ביקש פרדו "לבדוק את כיוון הרוח" בממשל אובמה בכל הקשור לשאלת התקיפה, ובין היתר ביקש לברר מה יקרה אם ישראל תחליט לממש את איומיה ולתקוף בעצמה באירן, ללא שיתוף פעולה אמריקני. "מה עמדת הממשל בנושא אירן?", שאל פרדו את בני שיחו האמריקאים, על פי המקור. "האם ארה"ב מוכנה להפציץ שם? האם תהיה מוכנה לעשות זאת בעתיד? מה תהיה המשמעות, אם ישראל תעשה זאת לבדה, בכל מקרה?". לא מצוין בכתבה מה השיבו הגורמים האמריקניים לשאלות.

"המשחק המסוכן של אובמה באירן", היא כותרת הכתבה הנרחבת, הכוללת שיחות עם מגוון גורמים בממשל האמריקני ובישראל. הכתבה סוקרת בהרחבה את הנעשה מאחורי הקלעים בשאלת התקיפה וביחסים בין ארה"ב לישראל בנושא זה, שידעו עליות ומורדות בשנתיים האחרונות.

לקראת תקיפה באירן? כותרות אחרונות:
ארה"ב: אירן תיגברה את הצי שלה ב"ספינות מתאבדות"
אחמדינג'ד: "בקרוב נודיע על הישג גרעיני חשוב"
"ישראל השתמשה בארגון טרור לחיסול מדענים באירן"
ליברמן: קלינטון לא התנגדה באוזניי לתקיפה באירן
רוסיה: "ישראל ממציאה מידע על הגרעין האירני"
טורקיה: "תקיפה ישראלית באירן תהיה אסון"

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
משחק מסוכן באירן. המתקן התת-קרקעי להעשרת אורניום "פרודו" ליד העיר קום/רויטרס

בין היתר, נטען בכתבה, על פי דברי בכיר ישראלי, כי הנשיא ברק אובמה סירב באחרונה לבקשת ישראל לספק לה ערבויות לכך שארה"ב תפעל בעצמה נגד הגרעין האירני, במקרה שהסנקציות הכלכליות על הרפובליקה האיסלמית ייכשלו. אובמה, נטען, התגאה בסנקציות החדשות והנרחבות על אירן, בין היתר על ייצוא הנפט ועל הבנק המרכזי, ודרש מישראל, בין היתר בשיחתו בחודש שעבר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, להמתין ולתת להן הזדמנות להשפיע את השפעתן. הכתבה מתעמקת ביחסים העכורים בין אובמה לנתניהו, בין היתר על רקע המתיחות שהתעוררה בשנה שעברה סביב הכרזת אובמה בזכות מדינה פלסטינית "בגבולות 67". המתיחות ההיא, נטען, הביאה לנתק כמעט מוחלט ביחסים המודיעיניים בין הצדדים, שנמשך כארבעה חודשים עד לאוקטובר האחרון.

מלחמת הצללים: "הישראלים מטפלים בצד הקינטי"

בעקבות הדברים, נטען בכתבה, צמצמה ישראל באחרונה למינימום את שיתוף המידע עם ארה"ב בשאלת התקיפה באירן - אישור לדיווחים נוספים שנפוצו באחרונה, על כך שבארה"ב מעריכים כי ישראל תתקוף באירן מבלי לספק לאמריקאים התרעה מוקדמת, וייתכן שתעשה זאת כבר באביב.

עם זאת, לפי הכתבה, בצמרת הממשל מתנהל ויכוח בין גורמים שונים בנושא, וקולות רבים דווקא תומכים בתקיפה. "אובמה עבר אבולוציה חיובית בנושא הזה", צוטט בכתבה בכיר ישראלי "מהמעגל המקורב לנתניהו". "הדברים שאנחנו שומעים מארה"ב שונים ממה ששמענו לפני שנה. כשמאזינים היום לאובמה, מקבלים את הרושם שרוב האמריקנים מוכנים לתקוף, אם התסריט הגרוע יתתמש". בכיר אחר, שתואר כ"בעל נגישות למגעים בנושא אירן ברמה הגבוהה ביותר", צוטט באומרו: "הולך ונהיה יותר ויותר ברור, כי אמריקה הולכת ונכנסת למסלול התנגשות, והסיכון לעימות משמעותי עם אירן הולך וגדל".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
פיצוץ מסתורי: מדען גרעין בכיר חוסל בטהרן. רויטרס
"הישראלים לא רוצים להגיד, ואנחנו לא רוצים לשמוע". זירת חיסול מדען הגרעין מוסטפא אחמדי רושאן, בחודש שעבר בטהרן/רויטרס

הכתבה מרחיבה רבות בנושא "מלחמת הצללים" שמנהלות ארה"ב וישראל במשותף נגד תוכנית הגרעין של אירן, עוד מימי הנשיא בוש, שכלה את השתלת הווירוסים במחשבי האירנים, ועוד מגוון פעולות חשאיות. אובמה, לפי המדווח, שקל בתחילת כהונתו מחדש את הפעילות הזו, אך החליט להמשיך בה, במקביל לנסיונותיו להגיע להידברות עם האירנים. עם זאת, ישנן חילוקי דעות בין ישראל לארה"ב לגבי האמצעים, כשהאמריקאים מסרבים להיות שותפים באופן פעיל לפעולות כמו סדרת החיסולים של מדעני גרעין, האסורות על ידי החוק האמריקאי (הכתבה מגדישה כי הדבר אינו דומה לחיסול באמצעות מל"טים, כפי שעושה ה-CIA לעתים מזדמנות בפקיסטן ובאפגניסטן, שכן התנקשויות כאלו נחשבות ל"פעולה מלחמתית").

"הישראלים עוסקים בכל הפעולות הקינטית (בתנועה), ואנחנו מטפלים בכל הפעילויות שאינן קינטיות, לעתים בשיתוף פעולה עם הישראלים", הסביר בכתב גורם בפנטגון המעורב בנושא. גורם מודיעין אמריקני בכיר רמז כי בין שני הצדדים יש מעין הסכמה שבשתיקה בנושא החיסולים ויתר ה"תאונות" שמתרחשות באתרי הגרעין האירניים: "הישראלים לא רוצים להגיד, ואנחנו לא רוצים לשמוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully