וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליגה הערבית תדרוש מאסד: העבר השלטון לסגנך

שרי החוץ הערבים ידרשו מנשיא סוריה להעביר סמכויותיו לקראת המעבר לדמוקרטיה - כך אישר ראש ממשלת קטאר. לוח הזמנים לאסד: דיאלוג תוך שבועיים, ממשלת אחדות תוך חודשיים

הליגה הערבית תדרוש מנשיא סוריה בשאר אסד: העבר סמכויותיך לסגנך, כחלק ממעבר המדינה לדמוקרטיה – כך אמר אמש (ראשון) ראש ממשלת קטאר, חאמד אל-ת'אני. מדובר בצעד המשמעותי ביותר של הליגה נגד משטרו של נשיא סוריה, ובמסגרת יוזמה חדשה של שרי החוץ של הליגה הערבית, על רקע כישלון משימת המשקיפים במדינה. הליגה גם פירטה לוח זמנים מפורט לאסד: עליו לפתוח בדיאלוג עם האופוזיציה בתוך שבועיים, במטרה להקים ממשלת אחדות בתוך חודשיים. במסיבת עיתונאים בקהיר הוסיף אל-ת'אני כי הליגה הערבית תעביר את יוזמתה למועצת הביטחון של האו"ם, כדי לקבל את תמיכתה במהלך.

נשיא סוריה בשאר אסד נואם בפני אלפי תומכים, דמשק, 11 בינואר 2011. רויטרס
יסכים להצעת הליגה הערבית? נשיא סוריה אסד/רויטרס

מוקדם יותר דווקא הודיעו שרי הליגה הערבית כי בכוונתם להאריך את שהות משלחת המשקיפים שלהם בסוריה בחודש נוסף. בשלב זה לא ברור האם המשקיפים אכן יישארו בסוריה, לנוכח המהלך האחרון. לעומת זאת, הודיע שר החוץ של ערב הסעודית, הנסיך סעוד אל-פייסל, כי ארצו תמשוך את המשקיפים הסעודיים מהמשלחת. "ארצי תחזיר את המשקיפים, כי הממשלה הסורית לא הוציאה אל הפועל ולו סעיף אחד מתכנית הליגה הערבית, שמטרתה בסופו של דבר לשים קץ לשפיכות הדמים", אמר בפתח ישיבת שרי החוץ הערבים.

"אנו קוראים לקהילה הבינלאומית, לרבות אחינו במדינות הערביות, וחברינו ברוסיה, סין, אירופה וארצות הברית להכיר באחריות ולהפעיל את כל הלחץ האפשרי על סוריה", הוסיף אל-פייסל. בנוסף קרא הנסיך למדינות ערב למלא אחר החלטות הליגה הערבית להטיל סנקציות על סוריה: "על אחינו הערבים למלא אחר מה שהחליטה הליגה הערבית ולהטיל סנקציות על סוריה במטרה ללחוץ על הממשלה שם".

שרי החוץ של מדינות הליגה הערבית במפגש בקהיר. רויטרס
ישיבת שרי החוץ של הליגה הערבית/רויטרס

משלחת המשקיפים נתקלה בקשיים רבים מאז הגיעה לסוריה, לרבות התקפות מצד מפגינים, ביקורת רבה ואפילו, לטענת אחד מהם שפרש, התמודדות עם פיתוי על ידי נשים שהזמינו אנשי המשטר.

אחד מחברי צוות המשקיפים של הליגה הערבית התפטר מתפקידו ועזב את סוריה לפני כעשרה ימים, והסביר כי עשה זאת משום שהמשקיפים "מספקים לשלטונו של הנשיא בשאר אסד גיבוי" כדי שיוכל להמשיך ב"הרג ומעשי ברוטליות מבישים". המשקיף האלג'יראי, אנוואר מאלכ, הסביר בראיון לרשת "אל-ג'זירה" כי "התפטרתי משום שמצאתי את עצמי משרת את המשטר, במקום לתפקד כחלק מצוות משקיפים עצמאי. מצאתי כי אין ביכולתי לעשות דבר כדי להפסיק את ההרג".

"השלטון הסורי ממשיך באותן פעילויות בצורה בוטה", הוסיף מאלכ. "הוא אפילו הורג את תומכיו, רק כדי לשכנע את המשקיפים שהוא עושה כמיטב יכולתו. הרגשתי שאני בעצמי עומד להפוך לבריון של המשטר, ולכן החלטתי לעזוב". מאלכ הוסיף ותיאר את החוויות שאסף במשך 15 ימים בעיר חומס: "ראיתי מראות מבישים - גופות שרופות שעברו עינויים, גופות שפשטו את עורן, ילדים שנרצחו. מדי פעם היינו רואים מישהו נורה על ידי צלף. ראיתי כל זאת במו עיניי".

עוד הוסיף מאלכ וסיפר על "המצב המזעזע" של העצורים במחנות המעצר במדינה: "אנשים עוברים עינוי והרעבה שיטתיים, נותנים להם רק חטיף אחד ביום. רבים מהם הועלמו והועברו לשטחים צבאיים שאיננו יודעים עליהם דבר". עוד טען כי השלטון ניסה להציג להם חיילים או אנשי מודיעין שהולבשו כאסירים, במקום האסירים האמיתיים. "פשוט איני יכול לוותר על האנושיות שלי לנוכח כל זאת", סיכם, "או להעמיד פנים שאני עצמאי או נייטרלי".

חדשות אחרונות מסוריה
סעודיה מחזירה פקחיה מסוריה: "להגביר לחץ העולם"
סוריה: המורדים השתלטו על עיר ליד דמשק - ונסוגו
דיווח: שלטונות סוריה עצרו את בתו של חאלד משעל
טורקיה טוענת: "אירן שלחה לסוריה חומרים לייצור נשק כימי"
ארה"ב מאיימת על אסד: "נסגור את השגרירות בדמשק"
סוריה: שעות לפני דו"ח הליגה - 15 מפגינים נהרגו
אסד בניסיון פיוס: "חנינה לעריקים שיסגירו עצמם"

(עדכון ראשון: 23:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully