וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסד בניסיון פיוס: "חנינה לעריקים שיסגירו עצמם"

ניר יהב

15.1.2012 / 12:50

נשיא סוריה ממשיך במאמציו להרגיע את הרוחות במדינה המדממת והבטיח חנינה לכל מי ש"פשע נגד המשטר" - אך באופוזיציה ספקנים. מזכ"ל האו"ם בפנייה אישית: "אסד, חדל מההרג"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

נשיא סוריה ממשיך בניסיונותיו לפייס את העם הסורי המתקומם נגדו. לאחר שכבר יזם מספר פעמים בחודשים האחרונים שחרורים המוניים של מתנגדי משטר שנעצרו בהפגנות נגדו, הודיע היום (ראשון) נשיא סוריה כי הורה להעניק חנינה כוללת לכל אלו שהיו מעורבים בביצוע "מעשי פשע" נגד המשטר במהלך ההתקוממות הנמשכת זה למעלה מעשרה חודשים.

על פי צו רשמי שפרסם אסד, החנינה תינתן גם לעריקי הצבא שיסגירו את עצמם לשלטונות עד סוף חודש ינואר. זו לא החנינה הראשונה שמודיע עליה אסד מאז החלה ההתקוממות נגד משטרו, אולם באופוזיציה הסורית טוענים כי בפועל, המשטר מעולם לא שחרר אסירים מהכלא במסגרת חנינה כלשהי.

עוד מהנעשה בסוריה:
משקיף שפרש: המשטר הסורי שלח נשים לפתות אותנו
סוף השבוע: הרוגים לאחר התפילות, בעיקר באידליב
תיעוד בסוריה: כך נהרג העיתונאי הצרפתי בחומס
אסד הפתיע ויצא למפגינים: "אוהב את העם הסורי"
משולש הדמים: רוסיה ואירן מסייעות למשטר אסד / אמיר בוחבוט

הפגנה נגד שלטון אסד בעיירה טלביסה שליד העיר חומס, סוריה, 13 בינואר 2011. רויטרס
הפגנה נגד השלטון בסוף השבוע בעיירה טלביסה הסמוכה לחומס/רויטרס

בהודעה שפרסם אסד נכתב כי השלטונות יעניקו חנינה כללית לכל מי שעבר על שמונה סעיפים מחוק העונשין, לכל מי שעבר על חוק ההפגנות ולכל אזרח שנשא נשק ותחמושת ללא רשיון ואישורים. החנינה תינתן גם לכל העריקים שנמלטו משורות הצבא ושיסגירו את עצמם לשלטונות עד 31 בינואר 2012. הצו יפורסם בכלי התקשורת הממלכתיים במדינה, והוא תקף מרגע פרסומו.

אחד מדוברי "המועצה הלאומית הסורית", מסגרת-גג לכלל ארגוני האופוזיציה הסורים היושבת בטורקיה, מיהר לומר בתגובה, בראיון לרשת "אל-ג'זירה", כי ממשלת סוריה "הבטיחה יותר מפעם אחת לשחרר את העצורים - אולם מעולם לא עמדה בהבטחותיה". לדבריו, האופוזיציה תמתין לתוצאות: "העברנו לליגה הערבית שמות של עצורים. אנו מדברים על עשרות אלפי בני אדם שנעצרו בגין השתתפותם בהפגנות המחאה נגד השלטון".

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון נואם בכנס בנושא דמוקרטיה בעולם הערבי, ביירות, לבנון, 15 בינואר 2011. רויטרס
"דרך הדיכוי היא מבוי סתום". באן נואם, הבוקר בביירות/רויטרס

בתוך כך, מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, המבקר בלבנון, קרא הבוקר לאסד "להפסיק את האלימות" ו"לעצור את הרג בני עמו". בנאום שנשא בוועידה בביירות בנושא דמוקרטיזציה בעולם הערבי אמר באן: "אני חוזר ופונה לנשיא בשאר אסד - תפסיק את האלימות, תפסיק להרוג את בני עמך, דרך הדיכוי היא מבוי סתום. בסופו של דבר, העמים מתנערים ממנהיגים שמשתמשים בכוח כלפיהם".

האופוזיציה מגבשת "מועצה צבאית"

בינתיים נמשך ההרג היומיומי בסוריה, שלפי מניין האו"ם גבה כבר למעלה מ-5,000 קורבנות, ולפי מניין האופוזיציה הסורית - למעלה מ-6,000. היום דיווח הארגון הסורי לזכויות אדם על חמישה בני אדם שנהרגו בעיר הצפונית אידליב, כתוצאה מפיצוץ מטען צד שפגע באוטובוס. לא ברור מי עמד מאחורי הפיגוע.

שלט "אסד = קדאפי" בהפגנה נגד שלטונות סוריה בעיירה דאריה, פרבר של דמשק, 14 הינואר 2011. רויטרס
"אסד = קדאפי". שלט שהונף בסוף השבוע בהפגנה בעיירה דאריה, פרבר של דמשק/רויטרס

אתמול, לפי דיווחי הארגון, נהרגו במדינה ארבעה בני אדם מאש השלטונות - שלושה בחומס, בהם ילד בן 13, ונוסף באידליב. שלשום, בהפגנות לאחר תפילות יום השישי, נהרגו לפחות 16 בני אדם מאש כוחות הביטחון, רובם באידליב, בהם שלושה ילדים. בד בבד, דיווחה סוכנות הידיעות הסורית הממלכתית SANA על הלוויותיהם של 17 מחיילי הצבא שנהרגו בעימותים עם צבא המורדים. לפי אומדן האו"ם שנמסר בסוף השבוע, רק מאז הגעת משקיפי הליגה הערבית למדינה בחודש שעבר, נהרגו כבר עוד לפחות 400 סורים.

כוחות המורדים רשמו בסוף השבוע הישג נוסף, עם ההודעה על הקמתה הקרובה של "מועצה צבאית עליונה" שתנהיג את הפעולות הצבאיות נגד השלטון, ובראשה יעמוד העריק הבכיר עד כה מהצבא הסורי - הגנרל מוסטפא אחמד א-שייח, שנמלט לטוקריה לפני מעט פחות משבועיים. המועצה, מסר ביום שישי דוברו של א-שייח, תפעל בתיאום מלא עם "הצבא הסורי החופשי" בראשותו של הקולונל ריאד אסעד, ארגון המחתרת המרכזי שהוביל עד כה את המרד החמוש נגד השלטון הסורי, המונה לטענת ראשיו לא פחות מ-40,000 עריקים.

לפניות לכתב:
nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully