וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד המשקיפים התפטר: "לא אגבה את משטר אסד"

אנוואר מאלכ האלג'יראי נטש את צוות משקיפי הליגה הערבית בסוריה, וסיפר על מראות זוועה בהם נתקל בחומס. בינתיים נהרגו היום עוד שמונה בני אדם בעיר, בהם עיתונאי צרפתי

אחד מחברי צוות המשקיפים של הליגה הערבית הפועל בסוריה התפטר ועזב את המדינה, והסביר היום (רביעי) כי עשה זאת משום שהמשקיפים "מספקים לשלטונו של הנשיא בשאר אסד גיבוי" כדי שיוכל להמשיך ב"הרג ומעשי ברוטאליות מבישים". המשקיף האלג'יראי, אנוואר מאלכ, הסביר בראיון לרשת "אל-ג'זירה" כי "התפטרתי משום שמצאתי את עצמי משרת את המשטר, במקום לתפקד כחלק מצוות משקיפים עצמאי. מצאתי כי אין ביכולתי לעשות דבר כדי להפסיק את ההרג". בליגה הערבית אישרו לרשת CNN כי מאלכ אכן היה חבר בצוות המשקיפים.

"השלטון הסורי ממשיך באותן פעילויות בצורה בוטה", הוסיף מאלכ. "הוא אפילו הורג את תומכיו, רק כדי לשכנע את המשקיפים שהוא עושה כמיטב יכולתו. הרגשתי שאני בעצמי עומד להפוך לבריון של המשטר, ולכן החלטתי לעזוב". מאלכ הוסיף ותיאר את החוויות שאסף במשך 15 ימים בעיר חומס: "ראיתי מראות מבישים - גופות שרופות שעברו עינויים, גופות שפשטו את עורן, ילדים שנרצחו. מדי פעם היינו רואים מישהו נורה על ידי צלף. ראיתי כל זאת במו עיניי".

משקיפי הליגה הערבית מצלמים הפגנה נגד שלטונו של אסד בעיר אידליב, סוריה, 30 בדצמבר 2011. רויטרס
המשקיפים צופים בהפגנה בחומס, בשבוע שעבר/רויטרס

עוד הוסיף מאלכ וסיפר על "המצב המזעזע" של העצורים במחנות המעצר במדינה: "אנשים עוברים עינוי והרעבה שיטתיים, נותנים להם רק חטיף אחד ביום. רבים מהם הועלמו והועברו לשטחים צבאיים שאיננו יודעים עליהם דבר". עוד טען כי השלטון ניסה להציג להם חיילים או אנשי מודיעין שהולבשו כאסירים, במקום האסירים האמיתיים.

כשניסה המראיין לעמת אותו עם הדברים שאמר ראש צוות המשקיפים, הגנרל הסודני מוסטפא דאבי, לפיהם המצב בחומס אינו כל כך נורא, השיב מאלכ כי "אני מאמין שהוא מנסה לאחוז במקל משני קצותיו, כדי לא להכעיס אף אחד". לדבריו, מסיבה זו אסר דאבי על המשקיפים להתראיין לתקשורת. "פשוט איני יכול לוותר על האנושיות שלי לנוכח כל זאת", סיכם, "או להעמיד פנים שאני עצמאי או נייטרלי".

ובינתיים, לא נראה כי עומדים להישלח משקיפים נוספים לסוריה בקרוב. מהליגה הערבית נמסר היום כי הליגה תשעה שליחת משקיפים חדשים לסוריה, בעקבות תקיפת רכב המשקיפים אתמול. "ישנו עיכוב בשליחת המשקיפים אשר היו אמורים להישלח לדמשק בסוף השבוע הקרוב, עד סיום הבירור אודות התקיפה", אמר עדנאן חדיר, ראש חדר המבצעים של הליגה בקהיר. 11 המשקיפים נפצעו באורח קל כשרכבם הותקף בידי מפגינים, בעיר הנמל לאטקיה.

לפחות 17 הרוגים היום

בתוך כך, על רקע נאום שני של אסד בתוך יממה, אכן נמשך ההרג ברחבי סוריה. אחר הצהריים דיווחה רשת הטלוויזיה הסורית "אל-דוניה" כי שמונה בני אדם נהרגו ועוד 25 נפצעו בפיגוע בעיר חומס. במקביל דיווח ארגון זכויות האדם הסורי היושב בלונדון, כי בין ההרוגים ישנו עיתונאי מערבי. בהמשך אישרה רשת הצרפתית "פראנס 2" כי עיתונאי שלה, ז'יל ז'אקייר, אכן נהרג בעיר.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
נשיא סוריה בשאר אסד נואם בפני אלפי תומכים, דמשק, 11 בינואר 2011. רויטרס
הנשיא אסד נואם היום להמונים בדמשק/רויטרס

בכך עולה מניין ההרוגים היומי בסוריה ל-17. בין היתר, דיווח היום ארגון זכויות האדם הסורי כי ארבעה בני אדם נהרגו היום בתקרית אש בין כוחות הממשלה לקבוצת עריקים, בפשיטה של הצבא סמוך לעיר חמה. בין ההרוגים - קצין בדרגת סגן שערק מהצבא. עוד דיווח הארגון על הרוג נוסף, מפגין שנורה על ידי כוחות הביטחון בעיר חומס.

מוקדם יותר דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית SANA כי ארבעה חיילים בצבא סוריה נהרגו היום מפיצוץ מטען חבלה באוטובוס צבאי מחוץ לדמשק. בפיצוץ, שיוחס בדיווח ל"ארגון טרור חמוש", נפצעו עוד שמונה חיילים. במקביל, ממשיכים ארגוני האופוזיציה לדווח על הרוגים מאש כוחות הביטחון. אתמול, לטענת ארגוני זכויות אדם, נרשם יום עקוב מדם במיוחד במדינה, בו נהרגו 38 בני אדם מאש כוחות הביטחון, בהם שלושה ילדים.

בתים שניזוקו בהפצצת צבא סוריה בעיר טלביסה, ינואר 2012. רויטרס
בית שנחרב בהפצצת הצבא, השבוע בעיירה טלביסה/רויטרס

עוד היום, הודיעה קפריסין כי עצרה בנמל לימסול אוניה רוסית ועליה עשרות טונות של נשק ותחמושת שיועדו להגיע לסוריה, במסגרת פעילותה לאכיפת אמברגו הנשק של האיחוד האירופי על דמשק. פקידי מכס עלו על הספינה כדי לבחון את תכולתה, ולאחר שהצוות לא הסכים לפתוח ארבעה ארגזים - הם דרשו את פתיחתם, וגילו בהם את הנשק. בתום כמה שעות אישרו הקפריסאים לספינה להמשיך בדרכה, אול בתנאי ש"תשנה את יעדה". בעקבות זאת הפליגה האוניה, לא ברור בשלב זה לאן. יום קודם לכן, עצרה גם טורקיה משלוח נשק בדרכו לסוריה.

בתוך כך, ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי, נשא הערב דברים בטקס סיום קורס קציני מודיעין. בדבריו האשים את חיזבאללה ואירן בסיוע למשטר הסורי ואמר כי "הציר הרדיקאלי מתאמץ לשמר את עוצמתו וככל שעובר הזמן, מעמיקות איראן ותנועת חיזבאללה את מאמציהן לסייע למשטר אסד לשרוד ומספקות לו ידע, נשק ואמצעים אחרים לאחרונה, אף באמצעות מעורבות פעילה".

עוד מהנעשה בסוריה:
אסד הפתיע ויצא למפגינים: "אוהב את העם הסורי"
אסד בנאומו אתמול: "מזימה בינלאומית גלויה נגדי"
השבוע: תומכי אסד תקפו משקיפים, 11 נפצעו קל
גנץ על המצב בסוריה: נערכים לקלוט פליטים בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully