וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחזיק "התיק האירני": לא נותר זמן רב לסנקציות

טל שלו

17.1.2012 / 14:10

בראיון בלעדי לוואלה! חדשות, מתריע ג'רמי יששכרוף, חוד החנית של המאבק הדיפלומטי הישראלי בפצצה האירנית, כי ללא החרפה בעיצומים בתוך "שבועות עד חודשים", יהיה מאוחר מדי

"הסנקציות עדיין רלבנטיות, אבל לא לעוד הרבה זמן. פרק הזמן שנותר למהלך דיפלומטי מול תוכנית הגרעין האירנית מוגבל, ברמה של שבועות עד חודשים". מאחורי ההערכה המדאיגה הזו ניצב האדם המצוי בחוד החנית של המאבק הדיפלומטי הישראלי נגד הפצצה האירנית - סמנכ"ל האגף האסטרטגי במשרד החוץ, ג'רמי יששכרוף, המופקד על "התיק האירני" במשרד.

"לפי קצב התקדמות הגרעין האירני כעת, יבוא שלב שבו האירנים ישיגו את כל מרכיבי הפצצה, ויגיעו ליכולת לייצורה - ואז זה יהיה תלוי רק בהחלטה מדינית", קובע יששכרוף, מאנשי המקצוע הוותיקים והבכירים במשרד, בראיון בלעדי לוואלה! חדשות. "בשלב מסוים, הסנקציות, חריפות ככל שיהיו, יהיו פחות רלוונטיות לעצירת התוכנית".

מתקן להעשרת אורניום סמוך לעיר נתנז, אירן, אפריל 2007. Hasan Sarbakhshian, AP
"לפי קצב התקדמות הגרעין האירני כעת, יבוא שלב שבו האירנים ישיגו את כל מרכיבי הפצצה". מרכז העשרת האורניום של תוכנית הגרעין, ליד העיר נתנז/AP, Hasan Sarbakhshian

מאז פורסם בנובמבר האחרון הדו"ח האחרון של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) בנושא אירן, שקבע כי היא חותרת להשגת נשק גרעיני, נושא העיצומים הבינלאומיים על אירן אינו יורד מסדר היום. בארצות הברית אושרה חקיקה המתמקדת בבנק המרכזי, שצפויה להיכנס לתוקף בחצי השנה הקרובה, ואילו שרי החוץ של האיחוד האירופי צפויים להתכנס בשבוע הבא ולהחליט לגבי הטלת אמברגו על ייצוא הנפט מהמדינה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתייחס לנושא באחרונה בראיון לעיתון "אוסטרליאן", אמר כי "לראשונה, אני רואה את אירן מתנדנדת תחת הסנקציות". עם זאת, גורמים ישראליים שונים, ובהם גם נתניהו עצמו, הדגישו בשבוע האחרון כי הסנקציות עדיין אינן מספיקות.

"הדיפלומטיה עיכבה את הגרעין, אך לא עצרה אותו"

יששכרוף, העוסק בנושא אירן מעל 15 שנה ונחשב למומחה בינלאומי בנושא, ביקר בחודשים האחרונים בעשרות ערי בירה בעולם ונפגש עם דיפלומטים, נציגים ומנהיגים. מאמציו מתמקדים בניסיון לשמר ולהעצים את הסנקציות המוטלות על המשטר האירני, תוך התמקדות בהכנסות האירניות ממכירת נפט. המהלך הבינלאומי, לדבריו, נמצא כעת בעיצומו - ושורת הצעדים שהחלו להיכנס לתוקף לאחר פרסום דו"ח סבא"א האחרון מסמנת התפתחות חיובית.

יששכרוף, שמתוקף תפקידו הבכיר ממעט להתראיין, נזהר בלשונו ומקפיד מאוד בבחירת מילותיו. ובכל זאת, ניתן לצייר מהן מסקנות ברורות. "עד עכשיו, הדיפלומטיה הביאה כנראה לעיכובים לא מעטים בתוכנית הגרעין האירנית, אך היא לא השיגה עדיין את המטרה", הוא אומר. "עדיין אין יכולת לעצור את התוכנית לחלוטין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שדה הנפט אזדגאן, אירן, אפריל 2008. Vahid Salemi, AP
האירנים נלחצו - והורידו מחירים. שדה הנפט אזדגאן באירן/AP, Vahid Salemi

עם זאת, לדבריו, יש סיבה לאופטימיות זהירה: "בחודשים האחרונים הצלחנו לייצר אפקט אחר. בקהילייה הבינלאומית יש תנופת הבנה משמעותית, שתוכנית הגרעין האירנית הולכת ומתקדמת, והמצב באירן הולך ומחמיר. בנובמבר החלה להתגבש הכרה שהסנקציות שהופעלו עד עכשיו, ככל שהיו חשובות, לא הגיעו לכדי מסה קריטית של לחץ שיעצור את התוכנית. עדיין צריך לחץ משמעותי יותר בזירה הבינלאומית, ואני מקווה שלמהלך שמתרקם עכשיו יש סיכוי להשפיע".

"לא חסר נפט בעולם"

המהלך האחרון כבר נותן אותותיו, מסכים יששכרוף, ומציין בהקשר זה את הפיחות הניכר בערך המטבע האירני בשבועות האחרונים, וכן דיווחים על הורדת כמות הרכישות של סין מאירן, שהובילה להחלטה אירנית להוריד את מחירי הנפט לשוק האסייתי. "המשטר בטהרן לחוץ", אומר יששכרוף, ומדגיש כי גם האיום האירני בסגירת מיצרי הורמוז, דרכם עוברת כחמישית מאספקת הנפט בעולם, הוא חלק מהמשחק הדיפלומטי אל מול האיום הכלכלי של הסקציות.

"זה סימפטום של חולשה", הוא אומר על התוקפנות האירנית האחרונה. "הם מרגישים שהם צריכים להפגין עוצמה, וזה עוד לפני שהתקבלה כל החלטה פורמלית של האירופים". עם זאת, הוא מדגיש כי "אנחנו עדיין בעיצומו של המהלך, שלא נראה את האפקט שלו תוך יום-יומיים. לצערי, זה עדיין לא בא לידי ביטוי בשטח, כי אנחנו מתרשמים שהתוכנית מתקדמת כל העת. אבל חשוב לזכור שמדובר בתהליך, ואנחנו בוחנים את הדברים כל העת".

שר הביטחון אהוד ברק ונשיא ארה"ב ברק אובמה, דצמבר 2011. הבית הלבן, משרד הביטחון
"שיתוף הפעולה עם וושינגטון הדוק ואינטימי". ברק אובמה עם אהוד ברק/משרד הביטחון, הבית הלבן

לדברי יששכרוף, ששימש בעבר ציר מדיני בוושינגטון, שיתוף הפעולה והתיאום עם ארצות הברית "הדוק ואינטימי", ובתוך 90 יום כבר ייכנסו לתוקף חלקים מהותיים מהחוק שעליו חתם הנשיא ברק אובמה בסוף החודש שעבר. כמו כן, הוא צופה ששרי החוץ של האיחוד, בפגישתם המתוכננת ב-23 בחודש, אכן יילכו את כברת הדרך הנותרת ויטילו אמברגו נפט - "וייתכן שגם צעדים נוספים".

במדינות רבות באירופה, ובייחוד בספרד, באיטליה וביוון, אמנם מודאגים מהנזק הכלכלי הטמון באובדן הנפט האירני ובעלייה של מחירי הנפט העולמיים בעקבות זאת, וגם יששכרוף מודע לבעיה הזו. "ברור שמחיר הנפט הוא חלק מהסיפור", הוא אומר, "ואנחנו עובדים מאוד קשה בכיוון הזה. להערכתי, יש מספיק רזרבות נפט שאפשר לשחרר כדי לא ליצור אנדרלמוסיה בשוק האנרגיה העולמי. הסעודים יכולים להגביר תפוקה והשוק הלובי במגמה של עלייה, הנפט העירקי מתחיל להיכנס לשוק, ואולי גם המפרציות. לא חסר נפט בעולם".

סנקציות על אירן - כותרות אחרונות:
"סנקציות לצד פעולות חשאיות - מדיניות נכונה באירן"
חרם הנפט על אירן מתפוגג? חברות האריכו חוזים
ארה"ב: להפחית בייבוא הנפט, אירן: יש חלופות
אירן לא מבוהלת: "נמצא חלופות לייצוא לאירופה"

לפניות לכתבת:
tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully