וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: להפחית בייבוא הנפט, אירן: יש חלופות

על רקע ההחלטה האירופית על הטלת אמברגו על הנפט האירני, ארה"ב קוראת למדינות העולם לצמצם את הסחר עם אירן באופן משמעותי. עם זאת, אירן מבהירה כי תוכל למצוא נתיבי ייצוא חלופיים

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק)

בעקבות ההחלטה האירופית על הטלת סנקציות על אירן, ארצות הברית דוחקת ביבואניות נפט משמעותיות בעולם לצמצם באופן ניכר את עסקאות הנפט שלהן עם אירן. באותה עת היא מוכנה להעביר סיוע למספר מדינות אשר נפגעות מחוקי הסנקציות החדשים בתמורה למציאת חלופות במקומות אחרים, כך דווח הלילה (חמישי) ב"וול סטריט ג'ורנל". ארה"ב מבקשת לערער את מקור ההכנסה העיקרי של אירן, מבלי לשנות את האספקה הכוללת של נפט לשוק העולמי.

ממשלו של הנשיא האמריקאי מנסה להמשיך את הלחץ על אירן עד שזו תחדל מכוונותיה להשגת גרעין למטרות צבאיות. בכיר במשרד האוצר האמריקני אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי "אנו מעודדים כל אחד שסוחר עם אירן לצמצם את ייבוא הנפט שלהם והעסקאות המסחריות. הדרך הטובה ביותר למדינות שרוכשות נפט אירני גולמי להימנע מהאפשרות של סנקציות היא להפחית את רכישת הנפט הגולמי מאירן ולחפש אחר חלופות".

בחוק שעבר בחודש שעבר בארה"ב שעוסק בסנקציות על אירן, נקבע כי הסנקציות לא יחולו על מדינה שנשיא המדינה יקבע כי צמצמה באופן משמעותי את יבוא הנפט הגולמי מאירן. ההערכות גורסות כי מחירו של הנפט האירני ירד באופן שישאיר את חותמו על הכלכלה האירנית, מבלי להוציאו לחלוטין מהשוק. גורמים בארה"ב מעריכים כי תהיה זו התוצאה הנחשקת בקונגרס האמריקאי.

בתוך כך דווח כי שר האוצר האמריקאי טימותי גייטנר יטוס בשבוע הבא לסין ויפן בכדי לדון עם בכירים בממשלות על הסנקציות על אירן ועל מצב הכלכלה העולמית. משרד האוצר האמריקאי מסר כי השר "ידון על התיאום המתמשך שלנו עם שותפותינו הבינלאומיות בכוונה להגביר את הלחץ על ממשלת אירן, כולל צעדים פיננסים כלפי הבנק המרכזי של אירן".

אירן ממשיכה בשלה

אירן מצידה, לא מתרגשת מהכוונות האירופיות והאמריקאיות להטיל סנקציות על הנפט שלה. לאירן יש חלופות, שיסייעו לה להתמודד עם אמברגו נפט אירופי – כך הבהיר אמש מוחסיין קמסארי, בכיר בחברת הנפט האירנית (NIOC). בשיחת טלפון מטהרן, זמן קצר לפני שפורסמו הסנקציות האירופיות, האוסרות על ייבוא של נפט אירני ליבשת הישנה, עליהן הושגה היום הסכמה עקרונית. לטענת קמסארי, אירן מסוגלת למצוא נתיבי ייצוא אחרים שיאפשרו לה לשמור על קצב ייצוא הנפט הקבוע שלה – 2.3 מיליון חביות בכל יום.

"נוכל בקלות להחליף את הלקוחות הללו", הבהיר קמסארי, "נוכל להגביר את הסחר עם סין, או לחלופין עם מדינות אחרות באסיה, או עם מדינות באפריקה". לטענת קמסארי, סחר הנפט עם אירופה שווה ערך לכ-15% מייצוא הנפט שלה. בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מעריכים כי המספרים הללו נמוכים מעט מהאמת, וכי אירן מייצאת לאירופה 450 אלף חביות נפט ביום. סיבה נוספת לעובדה שקמסארי מבקש לשדר רוגע, היא כי הוא יודע, כמו אירופה, שהחרם הזה צפוי לגרום לעלייה במחירי הנפט. ההערכות בעולם גורסות כי אם כיום מחיר חבית נפט עומד על כ-104 דולרים, הוא צפוי לזנק אפילו לרמה של 125 דולרים.

אך לצד האכזבה, יש גם מי שמרוצה מהסנקציות. ארצות הברית בירכה הערב על החלטת האיחוד האירופי להטיל אמברגו נפט על אירן. דוברת משרד החוץ האמריקאי, ויקטוריה נולנד, אמרה כי "אלו הצעדים שהיינו רוצים לראות מתבצעים, לא רק אצל בעלי בריתנו הקרובים באירופה, אלא בכל המדינות ברחבי העולם", והוסיפה כי "אנו מאמינים כי החלטה זו מועילה להגברת את הלחץ הכלכלי על אירן".

עוד על אירן:
אירן לא מבוהלת: "נמצא חלופות לייצוא לאירופה"
מכה לטהרן: אירופה תטיל אמברגו נפט על אירן
גדולה יותר, חודרת יותר: הפצצה שמלחיצה את אירן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully