וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרם הנפט על אירן מתפוגג? חברות האריכו חוזים

12.1.2012 / 16:23

באיחוד האירופי מתקשים לגבש החלטה בנושא, בין היתר בשל מצבן הרעוע של ספרד, איטליה ויוון, התלויות בנפט האירני. החרם יחל כנראה רק עוד 6 חודשים, ולא יכלול החזרי חובות

שבוע לאחר הדיווח הראשוני על חרם הנפט שמתכוון האיחוד האירופי להטיל על אירן, מתברר כי הדברים אינם כה פשוטים. דיפלומטים באיחוד אמרו היום (חמישי) לרויטרס כי גיבוש האמברגו יימשך עוד שלושה עד שישה חודשים, ובינתיים, מתברר כי שורה של חברות ביוון, באיטליה ובספרד האריכו את חוזי אספקת הנפט שלהן עם הרפובליקה האיסלמית ל-2012. משמעות הדבר היא כי חלק ניכר מאספקת הנםט האירנית לאירופה לא ייכלל בכל מקרה בחרם, לפחות בחצי הראשון של השנה.

מקורות בתחום סחר הנפט מסרו לרויטרס כי חברות "סאראס", ERG ו"איי-פלום" האיטלקיות, "הלניק" היוונית ו"רפסול" הספרדית האריכו את חוזיהן עם אירן. "לפי שעה, העסקים כרגיל", אמר אחד המקורות. "עם זאת, אנחנו כמובן שוקלים גם חלופות. אחת מהן היא להגדיל את ייבוא הנפט מערב הסעודית". יש לציין כי ערב הסעודית כבר הודיעה בשבוע שעבר על נכונותה לסייע לאירופה להשלים כל חוסר בנפט במקרה של הטלת חרם על אירן.

מלחמת הנפט עם אירן - עוד כותרות:
ארה"ב: להפחית בייבוא הנפט, אירן: יש חלופות
אירן לא מבוהלת: "נמצא חלופות לייצוא לאירופה"
ערב הסעודית: נשלים את החוסרים מהנפט האירני
אירן מאיימת: "סנקציות? טיפת נפט לא תצא מהמפרץ"

שדה הנפט אזדגאן, אירן, אפריל 2008. Vahid Salemi, AP
שדה הנפט "אזדגאן" באירן/AP, Vahid Salemi

אולם בינתיים, לדברי מקורות דיפלומטיים, שלוש המדינות - שכלכלותיהן הן מהרעועות באיחוד - דוחקות ביתר חברות הגוש להעניק לאירן "תקופת חסד" של עוד 12 חודשים לפני שיוטל החרם. החלטה סופית על אופי האמברגו שיוטל צפויה להתקבל בכינוס שרי החוץ של האיחוד ב-23 בינואר.

"המתקן ליד קום מקרב את האירנים לפצצה"

לפי תמונת המצב המצטיירת כרגע, על פי מקורות דיפלומטיים, ההחלטה צפויה לכלול החלה של חרם על התעשיות הפטרוכימיות האירניות בתוך שלושה חודשים מקבלת ההחלטה, וחרם מלא על ייבוא הנפט רק לאחר שישה חודשים. עוד כוללת ההחלטה המסתמנת סעיף נוסף המרכך את החרם, בכך שהוא מתיר לחברות אירופיות להמשיך לקבל מחברות אירניות החזרי חובות בצורת נפט (במקום כסף), גם לאחר הטלת האמברגו.

מנגד, דווקא יפן, שבתחילה גילתה התנגדות לכל חרם נפט על אירן, עשתה בימים האחרונים צעדים לקראת יישור קו עם האיחוד. על רקע ביקורו במדינה של שר האוצר האמריקאי, טימותי גייטנר, הבהירה יפן כי תפעל לצמצם את תלותה בנפט האירני, המהווה כ-10% מהנפט המיובא למדינה. על זאת, הבהיר לגייטנר עמיתו היפני, ג'ון אזומי, כי "אנחנו זקוקים לזמן".

ובתוך כך - הערכה חדשה לגבי תוכנית הגרעין האירנית, שהיא, כזכור, הגורם המרכזי לשלל הסנקציות הבינלאומיות המוטלות עליה. אולי היינונן, דיפלומט פיני ששימש בעבר כראש מערך הפקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) וכיום משמש כחוקר באוניברסיטת הרווארד בארה"ב, העריך כי תחילת הפעלתו של המתקן הנוסף להעשרת אורניום לרמה של 20%, הקבור בצלע הר ליד העיר קום, לצד המתקן הקיים להעשרת אורניום בנתנז, מעמידה את אירן במצב בו היא מרוחקת שנה בלבד מהשגת כמות מספקת של אורניום מועשר ברמה גבוהה לייצור פצצה גרעינית. במאמר שפירסם היום בכתב העת "פוריין פוליסי", בעקבות ההודעה האירנית על תחילת ההעשרה במתקן "פורדו", כתב היינונן כי "אם אירן תחליט לייצר נשק גרעיני מאורניום מועשר ברמה של 20%, היא כבר למעשה השלימה 90% מההעשרה הדרושה. כל שנותר לה הוא להזין את האורניום המועשר לצנטריפוגות להעשרה לדרגה של שימוש בנשק (90%) - וזה שלב מהיר הרבה יותר מהקודמים".

אירן - עוד כותרות:
"סנקציות לצד פעולות חשאיות - מדיניות נכונה באירן"
אחמדינג'ד לא מבין מה רוצים מאירן: "פגענו במישהו?"
מי מחסל את מדעני הגרעין האירנים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully