וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזית אירופית מול אירן: שגרירה גורש מלונדון

בעקבות תקיפת שגרירותה הודיעה בריטניה על גירוש הדיפלומטים האירנים בתוך 48 שעות ועל הורדת דרג היחסים ל"רמה הנמוכה ביותר". גרמניה משיבה השגריר מטהרן, וגם נורבגיה. איטליה שוקלת

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: אמיר קוטיגרו)

הבריטים לא עוברים בשתיקה על המעללים האירניים: לאחר שאירן גירשה את שגריר בריטניה מטהרן, ולאחר שהשגרירות הבריטית הותקפה אתמול בידי המון סטודנטים אירנים זועמים, מממשת בריטניה את איומה כי לתקיפה יהיו "השלכות חמורות": שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, הודיע היום (רביעי) כי בריטניה דורשת מאירן לסגור את שגרירותה בלונדון, וכי כל הסגל הדיפלומטי האירני הצטווה לעזוב את המדינה בתוך 48 שעות. בנאום בפני הפרלמנט בלונדון, הבהיר הייג כי היחסים הדיפלומטיים בין לונדון לטהרן אמנם לא יופסקו לחלוטין, אך יורדו "לרמה הנמוכה ביותר האפשרית". במקביל, הודיעו היום גרמניה ונורבגיה על החזרת שגריריהן מטהרן בעקבות אירועי אתמול, ואילו איטליה הודיעה כי היא שוקלת לסגור את שגרירותה בטהרן.

"כל מדינה שהופכת את פעילותנו על אדמתה לבלתי אפשרית, אינה יכולה לצפות שתהיה לה שגרירות מתפקדת כאן אצלנו", אמר הייג מעל דוכן הנואמים. "ברור שתישאר מידה מסוימת של קשר בין נציגי הצדדים, בין היתר סביב תוכנית הגרעין ובנושאי זכויות אדם. אבל השגרירויות יהיו סגורות. אני רוצה להבהיר, לאירן ולכל מדינה אחרת, שפעולה כזו נגד השגרירות שלנו היא הפרה בוטה של האחריות הבינלאומית, ובלתי מקובלת לחלוטין על הממלכה המאוחדת".

הייג האשים את השלטונות האירניים באחריות ישירה לאירועים, וקבע כי הסטודנטים שתקפו את השגרירות היו ממיליציית ה"בסיג'" הנאמנה לשלטון האייתוללות. לדבריו, "תהיה זו תמימות להאמין שניתן היה להוציא לפועל את ההתקפה ללא מידה מסוימת של הסכמה מצד השלטון".

סטודנטים מפגינים מתפרצים לתוך שגרירות בריטניה בטהרן בירת אירן, 29 בנובמבר 2011. רויטרס
הסטודנטים המשתוללים, אתמול בשגרירות הבריטית בטהרן/רויטרס

גם ראש הממשלה דייוויד קמרון הקדיש היום דברים שנשא בפרלמנט לאירועים בטהרן, והתמקד בשבחים לשגריר דומיניק צ'ילקוט ולצוות השגרירות המותקפת, שגילו לדבריו "דבקות יוצאת דופן לנוכח הסכנות". את התנהלות הרשויות האירניות כינה קמרון "מקוממת ומבישה".

הסטודנטים האירנים: זו רק ההתחלה

אתמול בסביבות הצהריים, הסתערו מאות סטודנטים אירניים, מקרב תומכי המשטר, על שני מתחמי השגרירות הבריטית בטהרן - המתחם המרכזי במרכז העיר, ומתחם נוסף בצפונה. הסטודנטים, שביקשו למחות על הסנקציות האחרונות שהטילה בריטניה על אירן, בצוותא עם ארה"ב וקנדה, יידו אבנים ובקבוקי תבערה, ניפצו חלונות, העלו באש כלי רכב ומבנה אחד, ובזזו מסמכים ורכוש. צוות השגרירות נמלט ממנה מהדלת האחורית. רק לאחר שעות ארוכות סיימה המשטרה המקומית לפנות את המפגינים, בין היתר בעזרת גז מדמיע. הרשויות באירן הכחישו בתוקף כי עמדו מאחורי ארגון ההפגנות. הבוקר אישר משרד החוץ הבריטי כי החל בפינוי הסגל הדיפלומטי מאירן בעקבות האירועים.

מפגינים שהתפרצו לשגרירות בריטניה בטהרן בירת אירן, 29 בנובמבר 2011. Vahid Salemi, AP
רכב דיפלומטי שהועלה באש, אתמול בשגרירות הבריטית/AP, Vahid Salemi

מועצת הביטחון של האו"ם פרסמה אמש גינוי חריף נגד אירן. בהודעה שהקריא הנשיא התורן של מועצת הביטחון, שגריר פורטוגל לאו"ם פיליפ מוראס קבראל, נאמר כי "חברות המועצה מגנות בצורה החמורה ביותר את המתקפות על השגרירות הבריטית בטהרן, שכללו פריצה למתחם הדיפלומטי ולמתחם הקונסולרי שלה, והסבו להם נזקים כבדים". הגינוי אושר פה אחד על ידי כל חברות המועצה, בהן רוסיה וסין - שתי מדינות בעלות זכות וטו במועצה, שבאופן מסורתי מתנגדות להצעות המועלות בה נגד אירן.

יו"ר הפרלמנט האירני, עלי לריג'אני, מתח הבוקר ביקורת על נוסח הגינוי, ואמר בנאום בפרלמנט כי "הצעז פזיז של מועצת הביטחון נעשה על מנת לחפות על הפשעים הקודמים של בריטניה ואמריקה, בזמן שכוחות המשטרה המקומית עשו כל מה שיכלו בשביל לשמור על הסדר". לדבריו "הפעולה הערמומית הזו תוביל לאי יציבות בטחונית עולמית".

מפגינים שהתפרצו לשגרירות בריטניה בטהרן בירת אירן, 29 בנובמבר 2011. רויטרס
מפגין מסיר את סמל הממלכה המאוחדת, אתמול בשגרירות בטהרן/רויטרס

לפנות בוקר פרסמו ארגוני הסטודנטים תומכי המשטר, שעמדו מאחורי הפריצה, הודעה בה התחייבו להמשיך בהפגנות מול בניין השגרירות הבריטית, והדגישו שאין בכוונתם לשתוק על "הפעולות המדיניות מחרחרות המלחמה של ממשלת בריטניה". לדבריהם, "המהלך של אתמול היה בבחינת תגובה דלה להצהרת המלחמה של בריטניה. הורדת היחסים עם האויב השטני לא מספיקה, אנחנו דורשים ניתוק מלא של היחסים".

במקביל, נפתחה היום חזית דיפלומטית נוספת מול אירן, כשעוד שתי מדינות מערביו - גרמניה ונורבגיה - הודיעו על החזרת שגריריהן מטהרן. לפי דיווח ה"דר שפיגל", שר החוץ הגרמני, גידו וסטרוולה, החליט על החזרת השגריר, ברנד אבל, להתייעצות בברלין. עוד אתמול זימן משרד החוץ הגרמני את השגריר האירני בברלין לשיחת בירור בעקבות האירועים בשגרירות הבריטית. באוזלו, מסרה לסוכנות הידיעות הצרפתית דוברת משרד החוץ הנורבגי, הילדה שטיינפלד, כי השגרירות בטהרן תיסגר באופן זמני, וכי "אנו עדיין מעריכים את המצב, ונפעל בהתאם למתרחש".

ברומא, אמר היום שר החוץ האיטלקי, ג'וליו טרצי, כי משרדו יזמן את השגריר האירני לבירור, כדי לקבל ממנו ערבויות לבטחונם של הדיפלומטים האיטלקים בארצו. "אנחנו מתלבטים לגבי המשך נוכחות השגריר והסגל הדיפלומטי בטהרן", אמר טרצי לפרלמנט.

עדכון ראשון: 16:17

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully