וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: מפגינים פרצו לשגרירות בריטניה והציתו מבנה

מתח שיא בין לונדון לטהרן: מאות סטודנטים פרצו למתחמי השגרירות, יידו אבנים ובקבוקי תבערה ובזזו מסמכים ורכוש. שישה מעובדי המקום נלקחו בני ערובה, עד ששוחררו בידי המשטרה המקומית

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

עשרות מפגינים פרצו אחר הצהריים (שלישי) במקביל לשני מתחמים שונים של שגרירות בריטניה בטהרן בירת אירן, האחד במרכז הבירה האירנית והשני בצפונה, השליכו בקבוקי תבערה, שברו חלונות ופיזרו לכל עבר מסמכים שמצאו. בשידורי הטלוויזיה המקומית נראה אחד הבניינים במתחם השגרירות כשהוא עולה באש.

המפגינים, סטודנטים המוחים נגד הסנקציות שהטילה לונדון על טהרן, הציתו את דגל הממלכה המאוחדת באש והשליכו מסמכים שנטלו ממשרדי השגרירות לרחוב - כפי שנראה בשידורי הטלוויזיה. שלטונות אירן הכחישו כי עמדו מאחורי ארגון ההתקפה.

מפגינים שהתפרצו לשגרירות בריטניה בטהרן בירת אירן, 29 בנובמבר 2011. רויטרס
המפגינים בשגרירות שורפים את דגל בריטניה/רויטרס

ההמון, שכלל לפי הדיווחים באירן כ-200-300 מפגינים, השליך אבנים לעבר חלונות השגרירות, ואחד המתפרעים נראה כשהוא אוחז בתמונתה הבוערת של המלכה אליזבת. במקום נשמעו קריאות "להשתלט על השגרירות" ו"מוות לאנגליה". על פי הדיווח בסוכנות הידיעות האירנית הרשמית למחצה FARS, המפגינים הסירו את דגל בריטניה מעל השגרירות והניפו במקומו את דגל הרפובליקה האיסלמית.

כעבור כשעה הצליחו כוחות הביטחון האירניים לפנות את רוב המפגינים, עד שלבסוף התפנו כולם, הן ממתחם השגרירות המרכזי והן ממתחם "קולהאק" בצפון העיר, שם "החרים ההמון מסמכים מסווגים". לפי הדיווחים מטהרן, המשטרה עשתה שימוש בגז מדמיע בניסיון לפזר את אחרוני המפגינים והתעמתה איתם. בסוכנות FARS דווח כי כמה מהסטודנטים נפצעו, כמו גם שוטר אחד.

סטודנטים מפגינים מתפרצים לתוך שגרירות בריטניה בטהרן בירת אירן, 29 בנובמבר 2011. רויטרס
"לא מתוכנן". המפגינים פורצים אל תוך מתחם השגרירות/רויטרס

במקביל, לפי דיווח סוכנות הידיעות האירנית MEHR, נמלטו עובדי השגרירות מהמתחם (לא ברור איזה) "דרך הדלת האחורית". דיווחים נוספים גילו כי שישה מעובדי המתחם הצפוני נלקחו בני ערובה בידי המפגינים, אולם בהמשך שוחררו בידי המשטרה. לפי שעה, לא התקבל כל מידע קונקרטי ומהימן על נפגעים מקרב הבריטים. במשרד החוץ הבריטי בלונדון עדיין מבררים כמה עובדי שגרירות היו במתחמים שהותקפו, ואם יש ביניהם נפגעים.

במשרד החוץ הבריטי "זועמים"

במשרד החוץ בלונדון הביעו זעם על התקרית. "זה מצב נזיל והפרטים עדיין מתבררים", נמסר בהודעה מטעם המשרד. "אנחנו זועמים. זה בלתי מקובל לחלוטין, ואנחנו מגנים זאת. תחת החוק הבינלאומי, על ממשלת אירן חלה חובה ברורה להגן על דיפלומטים ושגרירויות ברחבי המדינה, ואנחנו מצפים ממנה לעמוד בכך". עוד נמסר כי דיפלומטים בריטים בכירים פנו לעמיתיהם באירן והפצירו בהם לדאוג "להשתלט על המצב" בהקדם. משרד החוץ עדכן את אזהרת המסע לאירן, והמליץ לכל הבריטים הנמצאים ברפובליקה האיסלמית "להישאר בבתיהם".

אירן, מנגד, הבהירה כי לא היה מדובר במעשה מתוכנן. "לרשויות לא היה כל חלק בכך", אמר גורם בכיר בטהרן לרויטרס. "זה לא היה מתוכנן".

מפגינים שהתפרצו לשגרירות בריטניה בטהרן בירת אירן, 29 בנובמבר 2011. רויטרס
אחד המפגינים מסיר את סמל הממלכה המאוחדת מאחד המבנים בשגרירות/רויטרס

ביום ראשון השבוע, בתגובה לסנקציות הכלכליות שהטילו מדינות המערב על אירן, החליטה טהרן לגרש את שגריר בריטניה מהמדינה. הפרלמנט האירני אישר הצעת חוק על פיה השגריר, דומיניק צ'ילקוט, יגורש משטחי הרפובליקה בתוך שבועיים. במקביל, על פי הצעת החוק יצומצמו קשרי אירן ובריטניה בנושאי מסחר וכלכלה. החוק קיבל בהמשך את אישורה של "מועצת שומרי החוקה", הגוף המפקח על פעילות הפרלמנט.

מעט מוקדם יותר היום התייחס לנושא אירן שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, ואמר כי הוא מצפה ממדינות נוספות לקחת דוגמה מבריטניה ולהטיל גם הן סנקציות כלכליות על טהרן, ולנקוט בצעדים "איתנים" כלפיה בתגובה לניתוק היחסים עם לונדון.

עדכון ראשון: 14:53

מפגינים שהתפרצו לשגרירות בריטניה בטהרן בירת אירן, 29 בנובמבר 2011. Vahid Salemi, AP
רכב דיפלומטי שהוצת, במגרש החניה של השגרירות/AP, Vahid Salemi
מפגינים שהתפרצו לשגרירות בריטניה בטהרן בירת אירן, 29 בנובמבר 2011. Vahid Salemi, AP
מפגינים מנפצים חלונות/AP, Vahid Salemi
מפגינים שהתפרצו לשגרירות בריטניה בטהרן בירת אירן, 29 בנובמבר 2011. רויטרס
וגם זה "שלל" שנלקח מהשגרירות/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully