וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה מאיימת: טהרן תישא בהשלכות הפריצה לשגרירות

מועצת הביטחון גינתה את אירן פה אחד, אחרי שהמון זועם פרץ לשגרירות הבריטית בטהרן וחטף שישה סטודנטים. טהרן טוענת שאינה אחראית למהומות, אך רה"מ קמרון מזהיר: יהיו השלכות חמורות

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

האירועים הקשים במתחם שגרירות בריטניה בטהרן גררו תגובות קשות של מנהיגים מרחבי העולם. מועצת הביטחון של האו"ם גינתה אמש את אירן גינוי חריף, אחרי שמוקדם יותר הסתערו המוני צעירים על מתחם השגרירות הבריטית בעיר, והתבצרו בו לשעה קלה עם שישה סטודנטים.

"חברות המועצה מגנות בצורה החמורה ביותר את המתקפות על השגרירות הבריטית בטהרן, שכללו פריצה למתחם הדיפלומטי ולמתחם הקונסולרי שלה, והסבו להם נזקים כבדים", נכתב בהודעה שהקריא הנשיא התורן של מועצת הביטחון, שגריר פורטוגל לאו"ם פיליפ מוראס קבראל. הגינוי, שאינו נושא שאינם-הצהרתיים, אושר פה אחד על ידי כל חברות המועצה, בהן רוסיה וסין, שתי מדינות בעלות זכות וטו במועצה, שבאופן מסורתי מתנגדות להצעות המועלות בה נגד אירן.

בעוד שהרפובליקה האיסלמית פרסמה התנצלות רשמית על האירועים, בה נכתב כי "אירן מחויבת לביטחונם של הדיפלומטים השוהים בשטחה", בכירים בלונדון אמרו כי בריטניה עדיין רואה את האירועים בחומרה. שר החוץ, ויליאם הייג, הזהיר כי אירן תישא "השלכות חמורות", והוסיף כי בריטניה "רואה בממשלת אירן אחראית לאירוע, משום שנכשלה בהגנה על השגרירות כפי שהיא נדרשת". מאוחר יותר, גם ראש הממשלה דיוויד קמרון פרסם הודעה חריפה ביותר בניסוחה, בה חזר על דבריו של שר החוץ הייג, והוסיף: "מדובר במתקפה שלא ניתן לתרצה?". לדברי קמרון, בריטניה "תשקול את צעדיה בימים הקרובים".

מפגינים שהתפרצו לשגרירות בריטניה בטהרן בירת אירן, 29 בנובמבר 2011. רויטרס
"בריטניה רואה בטהרן אחראית משום שנכשלה בהגנה על השגרירות כפי שנדרשה"/רויטרס

גם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, הגיבה לאירועים, ואמרה כי הסתערותם של המפגינים מהווה "פלישה בלתי קבילה לחלוטין".

שלשום הוחלט לגרש את השגריר הבריטי מטהרן

גם בארצות הברית הצטרפו לגינוי. "לאירן יש אחריות להגן על הנציגויות הדיפלומטיות הנוכחות בשטחה, ועל הדיפלומטים המוצבים בהן" נמסר מהבית הלבן. "אנחנו קוראים לאירן לכבד באופן מלא את התחייבויותיה הבינלאומיות, לגנות את התקרית, להעמיד לדין את העבריינים ולהבטיח שמקרים כאלה לא יישנו בשגרירות בריטניה - או בכל שגרירות אחרת באירן". עוד נמסר כי וושינגטון עומדת בקשר הדוק עם ממשלת בריטניה "ותומכת בה בשעה קשה זו". מאוחר יותר דיבר גם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שאמר כי "כולנו מודאגים מאוד מהרס השגרירות". כמו כן, גם הוא קרא לממשלת אירן להעמיד לדין את האחראים לאירועים.

התקרית החלה אחר הצהריים, כשעשרות מפגינים פרצו במקביל לשני מתחמים שונים של שגרירות בריטניה בטהרן, האחד במרכז הבירה האירנית והשני בצפונה?. הם השליכו בקבוקי תבערה, שברו חלונות ופיזרו לכל עבר מסמכים שמצאו. בשידורי הטלוויזיה האירנית נראה אחד הבניינים במתחם השגרירות עולה באש.

המפגינים, סטודנטים המוחים נגד הסנקציות שהטילה לונדון על טהרן – ובהמשך להחלטה להוריד את הדרג הדיפלומטי בין המדינות - הציתו את דגל הממלכה המאוחדת באש והשליכו מסמכים שנטלו ממשרדי השגרירות לרחוב. שלטונות אירן הכחישו כי יד מכוונת עמדה מאחורי ההפגנה, ובטהרן אמרו כי מדובר באספסוף שהתארגן בצורה ספונטנית.


עוד בנושא
הבית הלבן: נחריף הסנקציות על הנפט והבנקים באירן
בתגובה לסנקציות: השגריר הבריטי יגורש מטהרן

(עדכון ראשון: 21:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully