וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד מחוז תל אביב על חידוש המחאה: "לא לבחון אותנו"

6.4.2012 / 8:10

ניצב אהרון אקסול שלם עם התמודדות המשטרה עם המחאה שהיתה ושתהיה, רואה בפענוח הרצח בבר-נוער חוב שעליו להחזיר, ואין לו שום כוונה לוותר למי שמעשן סמים ברחוב. ראיון חג

מבחינתו, הרגע המשמעותי ביותר בתפקידו של ניצב אהרון אקסול כמפקד מחוז תל אביב נרשם ב"הפגנת המיליון", בשיאה של המחאה החברתית בקיץ שעבר. אקסול היה אחראי לשלומם של כ-300,000 איש. "היו לי פרפרים בבטן. כמובן שלא שידרתי את זה כלפי חוץ, אבל בפנים רק חיכיתי לשריקת הסיום, שכולם ילכו כבר הביתה. יש דברים שהאזרח שבא להפגין לא חושב עליהם. כל טעות הכי קטנה, ואני לא מתכוון אפילו ברמת הפיגוע – מספיק שבמה תקרוס – ורק מההיסטריה יכול היה להיגרם שם אסון נורא".

אהרון אקסל מפקד משטרת מחוז תל אביב, אפריל 2012. יותם רונן
"היו לי פרפרים בבטן". ניצב אהרון אקסול/יותם רונן

אירועי המחאה החברתית תפסו את אקסול כשהוא טרי בתפקיד. פחות מחודשיים אחרי שהתמנה למפקד המחוז, הקימה דפני ליף אוהל קטן בשדרות רוטשילד – וניתנה יריית הפתיחה לקיץ התל-אביבי הסוער. מבחינת אקסול, הטיפול המשטרתי במפגינים נרשם כהצלחה. "אני שלם לחלוטין עם הדרך שבה טיפלנו במחאה. המשטרה אפשרה מחאה לגיטימית וחוקית, שהייתה השתקפות של החברה הישראלית. מי שהפר את הסדר היה קומץ קטן של מי שמכונים 'אנרכיסטים'. הם הגיעו אחרי שעות המחאה הלגיטימיות ועשו בלגן. הם חסמו צירים והרעישו בתופים ובמחולות. אותם לא עניין שאנחנו צריכים לשמור על חיים תקינים בעיר הזאת. שיש אנשים שקמים בבוקר לעבודה וצריך לשמור על הסדר והשקט בשבילם. אותם זה כמובן לא מטריד, כי הם לא צריכים לקום בבוקר".

חלק מהמפגינים טוענים לאלימות מצד השוטרים.

"למיטב ידיעתי אף שוטר לא הועמד לדין ולא נפתחה חקירה בגין הפעלת אלימות. גם בקיץ הקרוב נשתמש בכוח סביר, על פי מה שהחוק מתיר לנו, כדי לפנות מפרי סדר. מההתבטאויות השונות אני מבין שיש כוונה להסלים את המחאה בקיץ הקרוב. אנחנו ננקוט באותה מדיניות בדיוק. כל גוף שרוצה למחות על פי אישור ועל פי דין ויתאם עם משטרת ישראל – אנחנו נהיה לעזר כנגדו. מי שחושב לבחון עד כמה משטרת ישראל ערוכה לטפל בהפרות סדר - אני לא מציע לו לעשות זאת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"אחד שאומר שלום בבוקר"

ניצב אקסול איננו מתגורר במחוז עליו הוא מפקד. בן 53, נשוי ואב לשניים, הוא מתגורר דווקא בכפר סבא. הוא החל את שירותו כלוחם וכקצין בימ"מ. כמפקד מחלקה, השתתף ב-1988 בחילוץ בני הערובה מ"אוטובוס האמהות", שהוביל עובדים לקריה למחקר גרעיני ונחטף על ידי מחבלים. בהמשך שירת כסגן מפקד הימ"מ. לאחר מכן פיקד על תחנה אזורית במרחב דוד של מחוז ירושלים. בספטמבר 2000 מונה לקצין אג"ם של מחוז תל אביב. בין השנים 2001-2007 שירת כמפקד מרחב איילון במחוז תל אביב, הכולל בתחומו את בת-ים, חולון ואזור. ביולי 2009 מונה לסגן מפקד משמר הגבול. במאי 2011 קיבל לידיו את מחוז תל אביב.

אקסול נחשב בקרב פקודיו לדמות חיובית, דבר לא כל כך נפוץ בנוף המשטרתי. הם מתארים אותו כאדם חביב, המרבה להתבדח גם ברגעים קשים. "אקסול מוצא את האיזון הנכון בין המקצועיות והמטרות של משטרת ישראל לבין רווחתו של השוטר הפשוט", ציין אחד מהם. "הוא אחד שאומר שלום בבוקר, ומתייחס לשוטר הפשוט כמו אל אחרון הקצינים", אמר אחר.

ניצב אקסול מסכם, לראשונה, שנה סוערת במחוז הכי מסוקר תקשורתית בארץ. תושבים שמעשנים סמים ברחובות, מקרי רצח וחיסולים בעולם התחתון, אוכלוסיה הולכת וגדלה של פליטים ופרשת תאומים אחת, אליה יתייחס בראיון זה לראשונה. שני פיגועים התרחשו בשנה החולפת בשטח עליו הוא מופקד. הראשון, פיגוע הדריסה בדרך בר לב בעיר, בו נהרג אביב מורג מגבעתיים ונפצעו 17 בני אדם, אירע יום לאחר שנכנס לתפקידו. "הכל הצטבר אצלי", הוא אומר בחיוך. "כאילו נזכרו שניצב אקסול נכנס לתפקיד".

פשיעת הישרדות

בעיה תל-אביבית שאותה דווקא ירש מקודמו, ניצב שחר איילון, היא תופעת הפליטים בדרום העיר. על פי ההערכות, בתחום המחוז חיים כיום קרוב למאה אלף מסתננים. "מדובר בתופעה חמורה, שהיא בגדר בעיה לאומית", מציין ניצב אקסול. "הפיתרון לבעיה צריך להגיע מהדרג המדיני, ולא מהמשטרה. אנחנו רואים עלייה חדה בפשיעה בקרב האוכלוסייה הזאת. כמות התיקים רק מהחודשיים האחרונים גבוהה מכמות התיקים בתחום בשלוש השנים האחרונות. אך אני מכנה זאת 'פשיעת הישרדות'. אין להם מקור פרנסה ואין פתרון לבעיה שלהם – אז אין להם ברירה אלא לפנות לפשע".

האם ברמה המשטרתית יש פתרון בטווח הקרוב לעין?

"המפכ"ל אישר לפני שבוע להגדיל את תחנת לוינסקי בדרום תל אביב מכמה עשרות שוטרים למאות. אנחנו כמשטרה מנסים לעשות את המקסימום כדי למגר את האלימות באזורים הללו, אבל אני מודע לתחושת חוסר הביטחון של האזרחים באזור".

תיקים חיים ונושמים

משטרת מחוז תל אביב והיחידה המרכזית שלה בפרט, יכולות לרשום לעצמן מספר הצלחות בשנה החולפת, ביניהן פענוח רצח גבי קדיס, ראש האגודה האורתודוקסית-נוצרית ביפו, בינואר האחרון. כבר בליל הרצח עצרו בלשי הימ"ר חשודים, ונגד שלושה מהם הוגש כתב אישום בגינו. אל התיקים הלא-מפוענחים הרבים הנמצאים על שולחנו של ניצב אקסול נגיע בהמשך, אך פענוח תיק קדיס התאפשר לא מעט בזכות מצלמות האבטחה שהוצבו ברחוב יפת. לדברי ניצב אקסול, על תושבי תל אביב לראות זאת כאזהרה. "מי שמעשן ג'וינט על ספסל ציבורי – מבחינתי מקומו על ספסל אחר", הוא אומר בנחרצות.

לאחרונה הוגש כתב אישום נגד תושב תל אביב בן 22, על כך שעישן מריחואנה בגינה ציבורית בגבעתיים. הנאשם תועד לכאורה עם הסם במצלמות אבטחה של העירייה, ומוקדן של העירייה הוא שהזעיק את השוטרים. "אין לנו כוונה לפגוע בצנעת הפרט, אלא להגביר את תחושת הביטחון של הציבור", מסביר אקסול. "הסוגיה הזאת נבחנה בהיבט המשפטי, ובשנתיים הקרובות תרושת רוב תל-אביב - יפו במצלמות. המטרה היא להביא לסבירות נמוכה שיתרחש פשע בפינות האלה, וגם אם כן – שיהיה לנו קצה חוט. וכן, מי שיעשן סמים ברחוב – אנחנו נגיע אליו".

אז אתה מציע לאנשים להעביר את החיסולים מהרחובות לתוך הבתים?

"אני מציע לאנשים לא לחסל אחד את השני, כי גם אם זה יקרה בתוך הבית – אנחנו נגיע אל המבצעים".

בשנת 2011 בלבד אירעו במחוז מרכז 27 מקרי רצח. כאמור, משטרת מחוז תל אביב יכולה לרשום לעצמה מספר הצלחות בנושא פענוח מהיר של מקרי רצח מאז נכנס ניצב אקסול לתפקידו, דוגמת רצח דוקטור אללי ללוז בדצמבר האחרון ורצח רחל ג'אנו בחודש אוקטובר אשתקד. גם תיקי רצח העבריינים איציק גפן ואבי דוד הסתיימו בכתב אישום נגד מוטי חסין, הנחשב ליורש ארגון הפשע אברג'יל ונגד שלומי ניאמצ'יק, אך ישנם כמה תיקים שעדיין מונחים על שולחנו של אקסול - חלקם מהשנה החולפת – וחלקם ישנים יותר.

"הרצח בבר-נוער הוא מבחינתי חוב, שאיך שנכנסתי לתפקיד החלטתי שאני חייב לפרוע אותו", מתייחס ניצב אקסול לאירוע בבית אגודת הלהט"ב בתל אביב באוגוסט 2009, בו נרצו שניים ונפצעו עשרה בני אדם. "מפאת צו איסור הפרסום אני נמנע מלהתייחס לפרטים, אך נעשים בו מאמצים כל הזמן. התיק הזה, כמו תיק רצח פרופסור ניב (דוד ניב, מנהל המחלקה לכאב בבית חולים איכילוב בתל אביב, שנרצח ברמת גן ב-2007, והמקרה טרם פוענח, מ"ש), הם תיקים שחיים ונושמים 24 שעות ביממה".

הרצח של שי דעבול וירין שאטי בשנה החולפת לא פוענחו. איך אתה מגיב לטענה של כמה מבני משפחותיהם, לפיה כשמדובר בעבריינים, מבחינת המשטרה - שיחסלו אחד את השני?

"אני דוחה אותה בכל תוקף. לראייה, תיק ללוז ותיק ג'אנו נוהל ברמת התחנה, ואילו הרצח של דעבול ושאטי מנוהל בימ"ר, שזו הרמה הגבוהה ביותר של איכות חקירתית. מטבע הדברים, כשאתה מתעסק בתיק של רוצחים חובבנים, כמו במקרה של ללוז, רמת הטעויות בזירת הרצח גבוהה יותר. גם התיק של חסין וניאמצ'יק לא היה קל לפענוח. במקרים מסוימים אנחנו יודעים מי הרוצח, אבל מתקשים להציג תשתית ראייתית לפרקליטות. צריך להבין שבשנים האחרונות ארגוני הפשיעה נהיו מאד מתוחכמים. זה לא מה שהיה פעם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האב שנחשד בהריגה נחקר על קברו הטרי של בנו התינוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

תיק נוסף אותו משטרת תל אביב עדיין לא "הביאה הביתה", הוא זה של ההורים החשודים בגרימת מות בנם התינוק ובפגיעה באחותו התאומה. הפרשה קיבלה הד תקשורתי רב, בעיקר סביב המורכבות הרגשית שלו והדלפות לתקשורת מתוך חדר החקירות, חלקן כללו כותרות מרעישות על חקירה שתוביל בסופה לכתב אישום.

ניצב אקסול מכחיש הדלפות כאלה מכל וכל. "אומר את זה בצורה הכי בוטה", הוא מכריז. "ייחסו לחוקרים דברים לא להם. יש פה הרבה אינטרסים של גורמים מסוימים סביב הנושא. מלבד זאת, מדובר בחקירה לא שגרתית, שמעורבים בה הרבה רגשות. לחקור הורים בזמן שבנם הלך לעולמו זה דבר לא פשוט. החקירה התנהלה בתנאים לא אנושיים מבחינה רגשית. החוקרים הזילו הרבה דמעות".

ובכל זאת, יותר מחודשיים אחרי, טרם הוגש כתב אישום. אולי מיהרתם לעצור את ההורים?

"מבחינתנו אין קשר בין הצד הרגשי לצד המקצועי. דו"ח פתולוגי קבע שהילדים נפגעו מחבלה חיצונית, וההורים חד משמעית היו צריכים להיעצר. עובדה שבית המשפט, עם כל הצער, האריך את מעצרם. כן חקירה על הקבר, לא חקירה על הקבר – מי שלא מבין בחקירות חושבים שהחוקר שואל שאלה, הנחקר עונה – וכולם מוחאים כפיים. בפועל זה לא עובד כך".

היכן עומד התיק היום?

"אנחנו מחכים לסיים את הרכבת הפאזל הרפואי. כשהוא יורכב, תתקבל החלטה יחד עם הפרקליטות אם להגיש כתב אישום ובאילו סעיפים".

התיק הזה, כמו המחוז כולו, ניצב במרכז ההתעניינות התקשורתית. זה משפיע על העבודה שלכם?

"אין לי שום בעיה עם זה. מבחינתי אנחנו שקופים. אני גם מודע לכך שאנחנו לא חפים מתקלות. בתפיסת עולמי, כשמגיע לנו, אנחנו מוכנים לחטוף. מבחינתי, אני עובד לפי העקרונות שהתווה המפכ"ל – הגדלת סיכויי העבריין להיתפס ושיטור מבוסס קהילה, קרי המשטרה עובדת על פי צרכי הקהילה".

מהו מבחינתך עקב האכילס של המחוז?

"לא הייתי מגדיר זאת כעקב אכילס, אבל הייתי רוצה להשתפר בתחום העבירות שנחשבות קטנות יחסית, אלה שמציקות לאזרח – התפרצויות לדירה לדוגמה (ממוצע של 119 מקרים בשבוע במחוז תל אביב ב-2011, מ"ש). בתחום הזה אנחנו לא נמצאים במקום טוב. להגיד שאם היו נותנים לי יותר שוטרים הייתי מיילל? ממש לא. אבל צריך לזכור שמיגור הפשיעה הוא לא נחלתה של המשטרה בלבד. יש לנו הרבה שותפים. המשטרה נכנסת לתמונה לאחר שכל המעגלים האחרים – כמו חינוך, רווחה, פרקליטות, בתי המשפט - קרסו".

אחרי מפקד מחוז תל אביב, מה התפקיד הבא?

"אני רק שנה בתפקיד, ובינתיים נהנה מכל רגע. ההחלטה לגבי התפקיד הבא נתונה בידי המפכ"ל, והוא יקבע זאת בהתאם לכישורים. בינתיים יש לי עוד הרבה מה לעשות פה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully