וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי ייקח את המושכות? אחרי חיסול סינוואר, נפתחים קרבות הירושה

18.10.2024 / 6:00

עם חיסולו של מנהיג חמאס, שעצם אזכור שמו היה מעלה רטט של פחד בתושבי הרצועה, עולה השאלה מי, אם בכלל, יוכל להיכנס לנעליו. אחיו של סינוואר, שידוע כאכזרי וכמתוחכם אף יותר ממנו, הוא מועמד מוביל, אבל בהחלט לא היחיד. בורסת השמות - וההשפעה על המו"מ לעסקת חטופים

בווידאו: הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו על חיסולו של סינוואר/דוברות ראש הממשלה

חיסולו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר, מעלה מחדש את השאלה שנלווית לכל חיסול - מי ייקח ממנו את המושכות? האם יש ברצועת עזה מי שמסוגל לרשת אותו? על כך אין במערכת הביטחון תשובה חד-משמעית.

לכאורה, מותו של סינוואר הופך שלושה מחברי צמרת חמאס למבוקשים הבכירים ביותר: אחיו, מוחמד סינוואר, ובכירי הזרוע הצבאית של הארגון, עז א-דין חדאד ומוחמד שבאנה (האחרון, לפי דיווחים, חוסל אף הוא בימים האחרונים). אלא שגורמים במערכת הביטחון מטילים ספק גדול ביכולת של השלושה להיכנס לנעליו של סינוואר. גם בלי קשר לעוצמת הזרוע הצבאית של הארגון, לסינוואר היה מוניטין שיצא למרחוק: הוא היה בעל השפעה דרמטית במישור המדיני, והטיל מורא על כלל תושבי הרצועה, שרובם היו נרתעים מעצם אמירת שמו. מסיבה זו, במערכת הביטחון תולים תקווה רבה בכך שהחיסול ישפיע על המו"מ לשחרור החטופים, ויביא למפנה ברצועת עזה. לפי הערכות בישראל, סינוואר עצמו היה החסם שמנע את התקדמות המו"מ על החטופים. כעת, כך מעריכים גורמי ביטחון, יעבור מרכז הכובד של ההחלטות לבכירי חמאס בחו"ל, ובהם חאלד משעל ואחרים.

מוחמד סינוואר. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מתוחכם ואכזרי כמו אחיו, ואולי יותר. מוחמד סינוואר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מוחמד סינוואר(מימין), מוביל פרויקט בניית המנהרה ואחיו של יחיא סינוואר נוסע ברכבו. דובר צה"ל
היועץ הקרוב ביותר. מוחמד סינוואר בג'יפ במנהרת הענק./דובר צה"ל
הגופה שנחשדת כגופתו של יחיא סינוואר. 17 באוקטובר 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הטיל מורא בכל עזה. גופתו של יחיא סינוואר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

היורשים האפשריים של סינוואר

  • מוחמד סינוואר, המכונה "אבו איברהים", זוכה שנים לנוכח ייחוסו המשפחתו כאחיו של סינוואר למעמד גבוה בזרוע הצבאית של הארגון. הוא נעצר לעיתים תכופות בידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, וישב בכלא הפלסטיני במשך שלוש שנים. בעבר שירת כמפקד חטיבת חאן יונס בחמאס, וערב המלחמה הוגדר כראש המטה המבצעי, וכמי שמוציא אל הפועל את המדיניות של אחיו ואחראי על המערכים האסטרטגיים של הארגון. בדצמבר האחרון נחשף תיעוד שלו נוהג בג'יפ במנהרת ענק שנחשפה בצפון הרצועה, כ-400 מטרים ממעבר ארז. בשני העשורים האחרונים ניסה צה"ל לחסל אותו מספר פעמים, אך הוא תמיד חמק ברגע האחרון. הוא שימש כיד ימינו של ראש הזרוע הצבאית מוחמד דף לאורך שנים ארוכות, וכיועצו הבכיר ביותר של אחיו לאחר חיסולו של דף. גורמים במערכת הביטחון טוענים כי מוחמד סינוואר ידוע כמי שעולה על אחיו באכזריותו וברמת התחכום הצבאי שלו.
  • עז א-דין חדאד, המכונה "אבו סוהייב" הוא מפקד עזה בזרוע הצבאית של חמאס, ומוגדר כיום כאדם הוותיק והמנוסה ביותר בזרוע הצבאית. תחת פיקודו ערב המלחמה פעלו שישה גדודים בעיר עזה, שכולם הוכרעו או נמלטו לדרום הרצועה. בשל בכירותו, הציע צה"ל פרס בגובה 750 אלף דולר על ראשו. לפי פרסומים זרים, הוא ניצל מספר פעמים במהלך המלחמה מסיכול ממוקד, ויש שטוענים כי נפגע באחד מהניסיונות לחסלו.
  • מוחמד שבאנה, המכונה "אבו אנס", הוא מפקד חטיבת רפיח בזרוע הצבאית של חמאס מאז 2014. תחת פיקודו פעלו ארבעה גדודים, שרובם הוכרעו או נסוגו לאזור חאן יונס. במהלך מלחמת חרבות ברזל הציע צה"ל על ראשו חצי מיליון דולר. בנו הבכור חוסל בתקיפה אווירית, והוא עצמו ניצל ממוות לאחר שצה"ל תקף מהאוויר מערך מנהרות שבו שהה.
  • מי מהשלושה יירש את סינוואר, ומול מי יתנהל כעת המו"מ על החטופים? השבועות הקרובים יכריעו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully