וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השטן הפלסטיני שכנראה ירש את מוחמד דף: זהו אחיו הצעיר של סינוואר

עודכן לאחרונה: 7.9.2024 / 10:55

בזמן שאחיו יחיא היה בכלא, מוחמד סינוואר גדל לצד בכירי המחבלים. ההערכה היא שהחליף את דף כמפקד הזרוע הצבאית ובין היתר דואג לאבטחת אחיו ונחשב לגורם שמקשיח את עמדות הארגון במו"מ על שחרור חטופים. פרטים חדשים על האיש שנחשב למסוכן ואכזרי יותר ממנהיג חמאס בעזה

בווידאו: תיעוד של מחמד סינוואר, מוביל פרויקט בניית המנהרה ואחיו של יחיא סינוואר נוסע ברכבו 17.12.23/דו"צ

כשמוחמד סינוואר נולד בשנת 1975 במחנה הפליטים בחאן יונס, היה אחיו, יחיא, כבר בן 13. משפחתם נמלטה בשנת 1948 מכפר ליד אשקלון והתמקמה בדרום רצועת עזה. ככה, טבולים בשנאה יוקדת לרעיון הציוני, האחים סינוואר השתלבו בפעילות החתרנית נגד ישראל. לשיא הגיעו השניים ב-7 באוקטובר במתקפה הנוראית על העורף הישראלי.

בשנת 1989, כשיחיא נעצר ונגזרו עליו חמישה מאסרי עולם, היה מוחמד בן 14. באופן אוטומטי הוא כבר לא היה אח של יחיא האכזר, שרצח במו ידיו חשודים בשיתוף פעולה עם ישראל אלא אח של אחד ממייסדי תנועת חמאס שקמה באותם ימים וקידמה בזהירות ובשלבים הקמת כוח צבאי שהתבסס בראשיתו על חוליות טרור קטנות וממודרות שצה"ל ושב"כ התקשו מאוד לחדור אליהן. בשנת 1991 נעצר מוחמד על ידי צה"ל לאחר שנחשד בפעילות טרור, הועבר לכלא קציעות, אך שוחרר אחרי 9 חודשים לחופשי והתקרב מאוד למפקדי שטח שהפכו לימים לדמויות מפתח: מוחמד דף, סאעד אל ערביד, עדנאן אל רול, ודמויות מעולם התוכן הטכנולוגי כמו: ראאד תאבת' (ראש מערך הייצור בחמאס ומו"פ), נידאל פרח'את (ממייסדי מערך הרקטות), שחשבו יחד כיצד לשדרג את היכולות הצבאיות של החמאס מטרור לצבא ולכן גם כתבו תפיסה צבאית שהתפתחה במשך ארבעים שנה והשיא שלה כאמור הגיע ב-7 באוקטובר.

מוחמד סינוואר. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מוחמד סינוואר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מוחמד סינוואר צבר ביטחון ומעמד ככל שהפיגועים הפכו לקטלניים יותר, אך גם בגלל היותו "אח של יחיא", שקיבע כבר באותן שנים את מעמדו בכלא הישראלי. בנוסף לכך, הוא תמיד היה תחת עיניהן הפקוחות גם של מנגנוני הביטחון הפלסטינים שעצרו אותו בתדירות גבוהה ולבסוף כלאו אותו למשך שלוש שנים במצטבר גם תחת לחץ ישראלי. באפריל 2003, מעמדו של מוחמד שוב שודרג כתוצאה המלחמה של ישראל בטרור. באותו החודש בוצע סיכול ממוקד ראשון אחרי הפוגה ברקע המלחמה בעיראק, שבמהלכה ביקשו האמריקנים להתאמץ ולהוריד פרופיל. מסוק קרב של צה"ל ירה מספר טילי "הלפייר" על מכונית טויוטה שבה נסע סעד אל-ערביד (בן 33), חברו הקרוב של מוחמד.

תוך זמן קצר התקבלה הודעה על חיסולו ובמערכת הביטחון מיהרו להתפאר בפעולה. אל-ערביד אומנם הוגדר כאחד מעוזריו של מוחמד דף והיה אחראי איתו ועם אחרים לעשרות פיגועי טרור, שבהם נהרגו אזרחים ישראלים וחיילי צה"ל, אך אחרי הסיכול הממוקד של ראש הזרוע הצבאית בחמאס סלאח שחאדה בשנת 2002 ולאחר שדף נפצע באורח קשה בהתנקשות, שודרג מעמדו של אל-ערביד. השב"כ וצה"ל ייחסו לו שורה של פיגועים שלהם היה שותף גם מוחמד סינוואר, ביניהם רצח סא"ל מאיר מינץ ז"ל בשנת 93', פיגוע תופת באוטובוס בקו 5 בתל אביב בשנת 94' והכוונות פיגועים באיו"ש בהובלה של יחיא עיאש שכונה "המהנדס". באותה שנה גם היה שותף לחטיפת נחשון וקסמן, ופיגועים קטלניים נוספים.

דמות נוספת שאליה היה קרוב מוחמד סינוואר היה חסן סלאמה. המכנה המשותף לכל הדמויות היא העובדה שהן גדלו יחד במחנה הפליטים חאן יונס. סלאמה, שהכיר היטב את יחיא, נעצר אף הוא על ידי צה"ל בגלל אלימות וטרור, נכלא בכלא קציעות, שוחרר אחרי ריצוי עונש יחסית קל, ברח לירדן, משם המשיך לסודאן ובהמשך לסוריה. הוא למד על עולם החבלה וחזר לרצועת עזה דרך מצרים כ"מומחה". בעקבות המצוד אחריו הוא נמלט לאזור מזרח ירושלים ומשם הכווין בסיוע דף ויחיא עיאש פיגועי התאבדות.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
יחיא עיאש. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
"המהנדס" יחיא עיאש/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מרחוק הוא הסתייע במוחמד להעברת מסרים והכוונות בשטח. פיגועי הטרור, שלהם היה אחראי היו קטלניים ביותר. יש גורמי מודיעין שטוענים כי היה לסלאמה גם חלק משמעותי בהשגת הפתווה (פסק הלכה) שהתיר להפעיל מחבלים מתאבדים וכשהחל שוב הלחץ של גורמי המודיעין וצה"ל, עבר חסן סלאמה להסתתר בבית לחם וחברון.

כוח לוחמי חטיבת גולני, זיהה בשנת 96' את סלאמה שנמלט מרכב, פתח לעברו באש ופצע אותו באורח קשה. אנשי השב"כ השלימו את המשימה כשעצרו אותו בבית חולים והעבירו אותו לישראל. בית הדין הצבאי גזר עליו 46 מאסרי עולם והיה גם שופט אחד שחשב שנכון לגזור עליו עונש מוות. הקשר של משפחת סינוואר עם סלאמה התהדק כשנכנס לכלא.

"מוחמד סינוואר פעל מראשית דרכו בחמאס לצד מפקדים בכירים. נשם וינק טרור מזוקק. בהתחלה בגלל הייחוס המשפחתי שלו, אבל מהר מאוד זיהו את יכולות הביצוע שלו, אכזריות, היכולת הבינאישית לחבר בין אנשים, וההבנה של הצד הצבאי", סיפר גורם ביטחוני בכיר שעקב אחרי מוחמד עוד בנעוריו, והוסיף: "הפעילות המשותפת עם הבכירים כמו העובדה שאחיו היה בכלא הישראלי רק חידדה את הייעוד המרכזי: לבצע חטיפות שיובילו לשחרור אחיו ושאר האסירים הביטחוניים ולא רק פיגועים לשם הרג".

סוגיה נוספת שהאיצה את פעילות הטרור של חמאס והמאמץ להפוך מארגון גרילה לצבא הייתה קשורה למהלך ההנדסי של צה"ל באותם ימים: לסגור את רצועת עזה באמצעות גדר ולהתמודדות עם השלכות הסכמי אוסלו, שלא ברור היה לאף אחד כיצד הם יבואו לידי ביטוי בשטח על ידי הרשות הפלסטינית ומנגנוני ביטחון. האסטרטגיה של הזרוע הצבאית בחמאס כללה את בניית מערך הרקטות. חוקרי השב"כ שפעלו באותן שנים סיפרו כי כבר אז היה ברור שהם רוצים להפוך את שדרות לקריית שמונה שספגה באותן שנים את הרקטות של חיזבאללה מדרום לבנון.

מהצד, לגורמי הביטחון, תמיד נדמה היה כי מוחמד מקבל את המעמד והכבוד מהסביבה והנהגת חמאס כתוצאה מכך שכל מי שמדבר איתו עושה זאת לרוב בגלל ה"מרג'אעיה", הסמכות של אחיו יחיא מתוך הכלא. אך רק אחרי שנים הבינו כי הוא הצליח לפעול מתחת לרדאר ולצבור השפעה ניסיון מבצעי וזה מה שחידד את המצוד אחריו אך ללא הצלחה.

גורם ביטחוני לשעבר המצוי במודיעין של עזה באותן שנים סיפר כי למרות שזה לא בא לידי ביטוי בתקשורת, אבל עד לפתיחת המלחמה בוצעו יותר סיכולים ממוקדים נגדו מכל דמות בכירה בצמרת חמאס כיום. "מוחמד סינוואר היה לא רק מי שהיה במוקד בזמן ההתפתחות הצבאית של הארגון מגדודי עז א דין אל קאסם לזרוע הצבאית ולבסוף צבא של ממש אלא לקח בתהליך חלק פעיל ואף מוביל ומשפיע בחלקים מסוימים. לא בכדי ביתו נהרס מספר פעמים בשני העשורים האחרונים. המבצעים להוריד אותו היו דמיוניים אבל לא צלחו", הסביר הגורם הביטחוני לשעבר.

שר הביטחון יואב גלנט, יחיא סינוואר, מוחמד סינוואר. משרד הביטחון
גלנט כשמעליו תמונות האחים סינוואר/משרד הביטחון

ממובילי חטיפת שליט

בשנת 2006 שוב הוכיח מוחמד את המחויבות שלו בראש ובראשונה לאחיו יחיא שהיה אז כלוא בישראל ולשאר האסירים הביטחוניים כשהיה ממובילי הפעולה לחטיפת החייל גלעד שליט ולאחר מכן החזקתו בשבי עד לשחרור אחיו בשנת 2011. לבכירים בהנהגת חמאס ולבכירי מערכת הביטחון בישראל היה ברור שסינוואר ישתחרר בעסקת שליט בעיקר בגלל המעורבות של מוחמד בפעולה. "הבעיה לא הייתה שיחיא ברשימת המשוחררים אלא שתי נקודות: הראשונה הייתה כיצד לאשר עסקה מבלי שישוחרר חסן סלאמה שמוגדר כיותר בכיר מיחיא בפעילות הטרור והשנייה הייתה התנגדות של סינוואר לחתום בפני השב"כ וצה"ל על מסמך שימנע ממנו לחזור לטרור. דרך אגב, חטיפת שליט לא היתה הפעולה היחידה שעשה מוחמד למען אחיו. בשנת 1992 לקח חלק בפעולה בהובלת דף לחטיפה ורצח החייל אלון קראווני ז"ל".

עו"ד איל בורדה, ראש חטיבת המודיעין בשב"ס עד שנת 2017 סיפר השבוע לוואלה, כי היה ידוע לכל שמוחמד סינוואר עומד מאחורי חטיפת שליט ומחזיק בו למרות המעורבות של לא מעט ארגוני טרור בפעולה. אבל חשוב להבין את הקשר בין הדמויות. הפעולה הראשונה שעשה יחיא סינוואר עם שחרורו הייתה נסיעה לאמו של חסן סלאמה בעזה והתחייב בפניה: "אני השתחררתי, אבל אני אעשה הכול לשחרר את הבן שלך". ב-7 באוקטובר 2023 עשה יחיא סינוואר צעד משמעותי על רקע דבריו בשנת 2011.

הדבר עצוב בתהליך שהוביל למלחמה הוא שסינוואר חזר על דבריו בפומבי בכל הזדמנות וחידד את מידת כוונותיו לשחרר אסירים ביטחוניים ולהביס את ישראל. במערכת הביטחון ובדרג המדיני בישראל ספק לגלגו ספק לא באמת הפנימו את הנחישות והדבקות של חמאס באידאולוגיה הקיצונית שחרט על דגלו עוד בסוף שנות השמונים.

חייל השבוי גלעד שליט מובל אל מסוק זמן קצר לאחר שחרורו משבי החמאס בכרם שלום. (2011). עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
גלעד שליט לאחר חזרתו מהשבי/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

היורש

יחיא סינוואר השתחרר והחל לצבור כוח ומעמד. בין היתר בזכות אחיו מוחמד שהכיר לו את השטח, התהליכים ודמויות מפתח, אך עוד דברים התרחשו. ככל שחלף הזמן ועוד בכירים של הזרוע הצבאית של חמאס חוסלו - ערכו של מוחמד עלה. בקיץ 2014, במהלך מבצע צוק איתן, חוסלו שניים מחבריו הקרובים שהוגדרו אז כמועמדים להחליף את מוחמד דף: ראאד אל עטאר ומחמוד אבו שמאללה. באותו היום נפוצו שמועות על חיסולו של דף, הם נפגשו בדירת מסתור כדי לנתח את האירוע ואמיתות השמועות, השב"כ חשף את הפגישה הסודית וחיל האוויר השלים את המשימה. הסתלקותם מהשטח חידדה עוד יותר את מעמדו.

לאחרונה ביקר שר הביטחון יואב גלנט במחנה פיקוד הדרום וקיבל סקירה על המצב ברצועת עזה אחרי חיסולו של מפקד הזרוע הצבאית מוחמד דף. זמן קצר לאחר מכן הופצה תמונה, שבה נראה גלנט לצד מפקד פיקוד הדרום האלוף ירון פינקלמן כשברקע נותר מסך המחשב דולק ובו הופיעה לא במקרה תמונתו של סינוואר ולצידו אחיו מוחמד. גורמים במערכת הביטחון אומרים כי מאז הסיכול הממוקד המוצלח של דף נטל מוחמד סינוואר את ההובלה בתחום הצבאי. הגורמים העריכו כי לא מכריזים עליו באופן רשמי כמפקד הזרוע מאחר ויחיא חושש שמא תתחיל ביקורת שמשפחת סינוואר משתלטת על הארגון מלמעלה.

"גורמים רבים לא מבינים מיהו באמת מוחמד סינווואר. ארכי טרוריסט שבמו ידיו רצח פלסטינים תוך כדי חקירות שמטרתן הייתה להבין כיצד פועלים צה"ל ושב"כ. הוא ניסה להבין את השיטות ולא היה אכפת לו לענות ולהרוג את בני עמו", סיפר גורם ביטחוני לשעבר. "רצף הפעולות המזעזעות שהוא ביצע הפכו אותו למבין את הצד הישראלי. ברמה שניסה 'להפוך' סוכנים נגד ישראל. הוא גם יודע לזהות כלי טיס לפי הרעש שהם מייצרים. אין בחמאס דמות שמכירה יותר טוב ממנו את דפוסי הפעולה החשאיים של ישראל. הוא עשה את החקירות בעצמו. את כל הכול הוא למד מהתחלה ועד הסוף".

מוחמד דף. חדשות 12, אתר רשמי
מוחמד דף/אתר רשמי, חדשות 12

לפי מקורות צבאיים, במידה מסוימת מוחמד יותר אכזרי מאחיו יחיא. "מוחמד גדל בצלם של דף, עיאש, שחאדה, אל-ערביד ואחרים. הוא ראה את התפתחות הארגון ואת הצד הישראלי וצבר ניסיון עצום", אמרו המקורות. "לא תמצא נקודת ציון בתהליכי בניין כוח של חמאס ב-25 שנה האחרונות שמוחמד סינוואר לא היה מעורב בהן. הוא היה מח"ט חאן יונס, תפקיד מאוד בכיר בזרוע. גם המח"טים שהגיעו אחריו פעלו בצלו ובדמותו. חשוב להבין שהוא היה הנציג של דף בשטח, שלא היה יכול או רוצה להגיע לכל מקום כדי לדבר עם לוחמים, מפקדי גדודים ומח"טים וכך התעצם כוחו. מצד שני הוא היה מאוד נאמן לדף ולא חתר תחתיו אבל כולם ידעו כשהוא מקבל החלטה או אומר משהו זה בגיבוי של דף ומזה הוא נהנה מאוד".

אחד הכישורים שלו היה לא רק להבין את המודיעין הישראלי, דרכי הפעולה של צה"ל, כפי שבאו לידי ביטוי גם ב-7.10 אלא גם לחבר בין אינטרסים של ארגונים שונים. אחד מהם היה הרתימה של חמולת דורמוש, חמולה אלימה מאוד ומסוכנת שהייתה אחראית להברחות אמצעי לחימה וסמים מסיני לרצועה, לביצוע פעולת החטיפה של גלעד שליט. בנוסף לכך, הוא ידע לרתום את ארגון "אנצר בית אל-מקדס" בסיני שבראשית דרכו פעל תחת אל-קעידה ובדחיפה של מוחמד סינוואר נשבע אמונים לדאעש. כך הוקם למעשה דאעש מחוז סיני. בתמורה סייע להם מוחמד סינוואר באמצעי לחימה והדרכה לפיגועים נגד הצבא המצרי בסיני. בתמורה גמלו לו פעילי הארגון בהתחייבות שמשלוחי הנשק לרצועת עזה יגיעו כמתכונן.

כרוז המיועד לתושבי עזה עם בקשה למציאת מידע על מוחמד סינוואר, יחיא סינוואר,ראפע סלאמה, מחמד דף. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הפרסים הכספיים על ראשיהם של בכירי חמאס. מוחמד סינוואר עם תגי מחיר של 300 אלף דולר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

סינוואר הוכיח בהתארגנות הזו כי הוא גם יודע על תורות לחימה, הדרכה, הכשרות והובלה של פעילות מבצעית ממוקדת. כל אלו מחדדים את ההבנה שהוא מועמד טבעי לרשת את דף ולכן לפי הערכות בישראל הוא מעורב לא רק במהלכי המלחמה, אלא גם במו"מ עם ישראל לשחרור חטופים.

"אני לא אתפלא אם מוחמד סינוואר תופס מעמד מאוד משמעותי בהחלטות על התנאים של המו"מ עם ישראל כולל שמות האסירים. הוא למשל מבין הרבה יותר טוב מאחיו למשל איזה ויתורים בשטח יכולים להיות בעוכריה של חמאס. סביר שיחיא נשען על לא מעט ממה שמוחמד אומר לו", אמר גורם ביטחוני לשעבר. "יש כאלה שמעריכים כי הוא יותר מתוחכם ואכזרי מאחיו ומעדיף למשוף בחוטים מאחורי הקלעים כי לאח שלו יש יתרון לאחר שישב עשרות שנים בכלא הישראלי. אין לי ספק שמוחמד ממליץ ליחיא להקשיח עמדות בכל מה שקשור לציר פילדלפי כי הוא מבין את החשיבות שלו כצינור חמצן. כך גם נראה לי שאין סיכוי שחמאס יוותרו על חסן סלאמה במו"מ לשחרור חטופים כי הוא חבר של מוחמד. הנקודה החשובה הנוספת היא שכולם מעריכים שמוחמד אחראי לאבטחה הקבועה של אחיו יחיא וזו משימה ששואבת לא מעט אנרגיות וכוללת הרבה אחריות. אבל המציאות ברצועת עזה מלמדת שלכולם יש תחליף. והמחליף הוא לא פחות אכזרי ומסוכן מקודמו".

מוחמד סינוואר(מימין), מוביל פרויקט בניית המנהרה ואחיו של יחיא סינוואר נוסע ברכבו. דובר צה"ל
מוחמד סינוואר (מימין) במנהרת חמאס/דובר צה"ל

גורם צבאי בכיר לשעבר נוסף שמכיר את ראשי הנהגת חמאס היטב אמר השבוע כי ההיסטוריה של הטרור באזור מלמדת ששעה אחרי סיכול ממוקד יש שם למחליף גם אם זה לא רשמי. בדיוק כמו שעד לפני שנה רבים לא הכירו את ח'ליל אל חיה, בכיר חמאס שמתפקד כיום כסגנו של יחיא או הכיר את מוחמד סינוואר לפני שתמונתו נוהג בג'יפ במנהרת ענק מול מעבר ארז נחשפה בתקשורת.

החבורה האכזרית שנותרה בחלוף 11 חודשי לחימה וחלקה במנהרות וחלקה מסתתרת בדירות ככל הנראה ברחובות רצועת עזה מצביעות על כך שלמערכת הביטחון נותרה עוד עבודה רבה נגד תשתיות הטרור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully