וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה קשה תהיה התגובה ובמה יפגעו? גוברות ההכנות לתקיפה נגד איראן

עודכן לאחרונה: 5.10.2024 / 18:45

4 ימים למתקפת הענק, שבה שוגרו קרוב ל-200 טילים בליסטיים איראניים לכל הארץ, ובישראל ההחלטה קרבה: כיצד להגיב. גורמים בצה"ל: "התגובה תהיה רצינית, זה לא אירוע צדדי". בכיר אמריקני: ישראל לא התחייבה לא לפגוע בגרעין האיראני; ביידן: "מקווה שלא יתקפו שדות נפט"

המתקפה האיראנית משמי ירדן/רשתות חברתיות

ארבעה ימים אחרי מתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן, שבה שוגרו לעבר ישראל כ-180 טילים, בישראל עדיין שוקלים איך ומתי להגיב וכיצד תיראה פעולת התגמול. דבר אחד בטוח: התגובה, כשתבוא, צפויה להיות קשה באופן יוצא דופן.

"זה יהיה רציני ומשמעותי, זה לא יהיה אירוע צד", אמרו היום (שבת) בצה"ל בהתייחס לתגובה הישראלית. המאבק באיראן מוגדר בצה"ל כמאבק ישיר, ולכן ההערכה היא שבמסגרת העימות המתווה איראן לא תפעל רק באמצעות שלוחותיה בלבנון, בסוריה, בעזה, בתימן ובעיראק, אלא גם בתקיפות ישירות כפי שאירעו ביום שלישי האחרון. בצה"ל מתכוונים להגיב באופן משמעותי, אך לא ירחיבו על סוג התגובה. בצבא קיימת, כך או אחרת, המלצה רחבה להגיב לתקיפה האיראנית, תוך כדי צמצום הסיכונים והרחבת ההזדמנויות.

אנשים תופסים מחסה בעת אזעקה לאחר ירי טילים מאיראן, 1 באוקטובר 2024. יוסי אלוני, פלאש 90
מתקפה רחבת היקף ודיונים על אופי התגובה. אנשים תופסים מחסה בזמן המטח האיראני, השבוע/פלאש 90, יוסי אלוני

אחת הדילמות המרכזיות בתגובה מול איראן עוברת גם בשאלת מעורבותה של ארה"ב. עוד לפני שיצאה מתקפת הטילים לפועל, הבהיר הממשל לאיראן כי תקיפה ישירה נגד ישראל תהיה בגדר טעות חמורה בעלת השלכות חמורות, אולם כעת נראה שקיימים חילוקי דעות מסוימים בין הממשלים בנוגע לאופי התגובה. למרות תמיכת הממשל בעצם הלגיטימיות של תגובה ישראלית על המתקפה, נרחבה כי חודש לבחירות בארה"ב, הנשיא היוצא ג'ו ביידן חושש מהתרחבות הסכסוך במזרח התיכון - שעלול להשפיע על סיכויי הצלחתה של סגניתו, קמלה האריס, מול יריבה הרפובליקני, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

טראמפ עצמו הצטרף היום לשיח על התקיפה ולתהייה מה תתקוף ישראל כדי להעביר למשטר האייתוללות מסר חד וברור. לדבריו, עליה לתקוף את מתקני הגרעין באיראן. "זו המטרה שהיית רוצה לפגוע בה", אמר טראמפ בעצרת שערך במדינת צפון קרוליינה כחלק מקמפיין הבחירות לנשיאות.

בכיר אמריקני במשרד החוץ בוושינגטון צוטט היום כאומר כי ישראל לא נתנה לארה"ב ערבויות שלא תתקוף את מתקני הגרעין של איראן. הבכיר הוסיף כי "קשה מאוד לומר" אם ישראל תגיב למתקפת הטילים האיראנית השבוע בתאריך הסמלי של 7 באוקטובר, שנה למתקפת חמאס בדרום. "אנחנו מקווים ומצפים לראות תבונה לצד עוצמה, אין ערבויות", אמר הבכיר.

בימים האחרונים קיימו שתי המדינות מגעים בעניין פעולה צבאית נגד איראן, ונשיא ארה"ב ביידן אמר כי ישראל טרם החליטה כיצד תגיב. לו היה בנעליה של ישראל, הוסיף, "הייתי חושב על אלטרנטיבות אחרות מאשר לתקוף שדות נפט. לישראל יש זכות להגיב נגד איראן, אבל עליה להיזהר מפגיעה באזרחים".

עוד בוואלה

מה אתם יודעים על המשפחות של הכדורגלנים? שחקו עכשיו.

לכתבה המלאה
המנהיג העליון של אירא עלי חמינאי. צילום: Majid Saeedi/Getty Images, עיבוד תמונה
מחכה לתגובה הישראלית - ובינתיים שולח איומים. המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי/עיבוד תמונה, צילום: Majid Saeedi/Getty Images
ג'ו ביידן נואם באום, ניו יורק  24 בספטמבר 2024. רויטרס
המליץ לישראל מה לא לתקוף. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן/רויטרס

ומה אומרים על כל זה באיראן עצמה? ממש מדקות הסיום של מתקפת הטילים, איימו בטהראן כי אם ישראל תגיב, התגובה-על-התגובה תהיה הרסנית. על מסר זה חזרו בכירים איראניים במהלך החג: סגן מפקד משמרות המהפכה האיראניים, עלי פאדאווי, אמר אתמול כי "אם הכובשים יעשו שגיאה ויתקפו אותנו, נתמקד בכל מקורות האנרגיה, בכל בתי הזיקוק ובשדות הגז שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully