וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן פורש מהמרוץ לנשיאות ארצות הברית

עודכן לאחרונה: 21.7.2024 / 23:13

בימים האחרונים גבר הלחץ על ביידן שלא להתמודד בעקבות הופעתו הירודה מול יריבו הרפובליקני בעימות הנשיאותי. "לשרת אתכם כנשיא היה הכבוד הגדול בחיי", כתב בהודעת הפרישה. "רציתי להיבחר מחדש אבל האינטרס של המפלגה הוא שאפרוש"

דיון נשיאותי ראשון ב-2024 באטלנטה ביידן טראמפ/רויטרס

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן הודיע הערב (ראשון) לאומה האמריקנית ולעולם כי הוא פורש מהמרוץ לנשיאות. ביידן אמר בהצהרתו כי הוא ימשיך להתמקד במילוי חובותיו כנשיא עד לסיום כהונתו וישא דברים לאומה בהמשך השבוע.

"זאת הייתה הזכות הגדולה ביותר של חיי לשרת אתכם כנשיא", אמר ביידן בהצהרתו. "ובעוד שהייתה לי כוונה להתמודד מחדש, אני מאמין שעליי לזוז הצדה לטובת המפלגה והמדינה ולהתמקד רק במילוי חובותיי כנשיא עד שארית הקדנציה שלי".

בהצהרת הפרישה שלו, סקר ביידן את מה שבעיניו היו הישגי ממשלו. "כיום, אמריקה היא הכלכלה החזקה ביותר בעולם", אמר הנשיא, שציין חקיקה שקידם בנושא השקעות בתשתיות, בהורדת מחירי התרפות ובהרחבת הביטוח הרפואי, לצד ההגבלות המשמעותיות ביותר בתחום הנשק זה עשרות שנים ומינוי אישה שחורה ראשונה לבית המשפט העליון, כמו גם את "החקיקה האקלימית המשמעותית ביותר בהיסטוריה של העולם". לדבריו, "אמריקה מעולם לא הייתה במקום טוב יותר להוביל מאשר אנחנו היום".

בתגובה לפרישת ביידן, אמר טראמפ לרשת CNN כי הוא ייזכר כ"נשיא הגרוע ביותר בהיסטוריה" של ארצות הברית. לטענתו, יהיה לו קל יותר לנצח את האריס מאשר את ביידן.

הנשיא לשעבר ברק אובמה הגיב גם הוא להודעה על פרישתו של ביידן וכתב, "ג'ו ביידן היה אחד מהנשיאים הכי משמעותיים של ארצות הברית, וגם שותף וחבר קרוב עבורי. הלילה, אמריקה שוב קיבלה תזכורת שביידן הוא פטריוט מהמעלה הראשונה".

עוד בוואלה!

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה
העימות הנשיאותי בין ביידן וטראמפ על מסכי הטלוויזיה בארה"ב. רויטרס
הקריאות לפרישה התחילו בעקבות הופעתו הירודה בעימות הנשיאותי. ביידן בעימות מול טראמפ/רויטרס

בימים האחרונים גבר הלחץ על ביידן שלא להתמודד בעקבות הופעתו הירודה מול יריבו הרפובליקני בעימות הנשיאותי בחודש שעבר, ולפחות 35 חברי קונגרס דמוקרטים קראו לו בפומבית לפרוש מהמרוץ. מאחורי הקלעים, לפי דיווחים בתקשורת האמריקנית, הופעל לחץ גם מצדם של בכירי המפלגה, בהם הנשיא לשעבר ברק אובמה, יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי ומנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר.

פרישתו של ביידן מפנה את הדרך לסגניתו, קמלה האריס, שצפויה להיות המועמדת של המפלגה שתתכנס בחודש הבא. האריס, האישה הראשונה בתפקיד סגן הנשיא, תנסה להיות גם הנשיאה הראשונה בהיסטוריה של ארה"ב במפגשה הצפוי מול דונלד טראמפ בנובמבר.

ביידן הודה לסגניתו האריס והביע את תמיכתו בה. עדיין לא ברור כיצד יתנהל ההליך להחלפתו ואם יהיה מועמד אחר פרט להאריס שינסה לרשת את מקומו. כמה שעות אחרי שביידן הודיע על פרישתו, האריס אישרה כי אכן תרוץ לנשיאות. "אני חשה כבוד לזכות בתמיכת הנשיא, ואני מתכוונת להרוויח ולזכות במועמדות הזאת. אעשה כל מה שביכולתי כדי לאחד את המפלגה הדמוקרטית - ולאחד את האומה שלנו - כדי להביס את דונלד טראמפ".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במהלך העימות הנשיאותי. רויטרס
הודה לסגניתו קמלה האריס, והביע את תמיכתו בה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן/רויטרס

הפעם האחרונה שבה נשיא מכהן פרש מהמרוץ הייתה ב-1968, כשלינדון ג'ונסון הודיע שלא יתמודד על כהונה נוספת על רקע המחאות נגד המלחמה בוייטנאם. עם זאת, הוא עשה זאת בשלב מוקדם בהרבה במרוץ.

במערכת הפוליטית בישראל הגיבו לפרישתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מהמרוץ לנשיאות בהודעה שמסר מוקדם יותר הערב לאומה האמריקנית ולעולם. נשיא המדינה יצחק הרצוג הודה לביידן "על ידידותו והתמיכה האיתנה שלו בעם הישראלי לאורך עשרות שנות הקריירה שלו".

הרצוג המשיך וכתב בחשבון ה-X שלו, "כנשיא האמריקאי הראשון שביקר בישראל בזמן מלחמה, כחתן מדליית הכבוד הנשיאותית הישראלית וכבעל ברית אמיתי של העם היהודי, הוא סמל לקשר הבלתי ניתן לשבירה בין שני העמים שלנו. אני שולח לו, לג'יל ביידן, ולכל משפחתו, את איחוליי החמים מירושלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully