וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זאב אלקין: "זו אשליה לחשוב שנתניהו מקבל החלטות, לא סופרים אותו"

עודכן לאחרונה: 20.6.2024 / 17:17

בשבוע שבו נפערו הסדקים בקואליציה, מעריך אחד מאדריכלי המאבק נגד חוק הרבנים, שיש סיכוי, אך לא גבוה, שהדינמיקה הרעה תידרדר לבחירות כבר בכנס הקיץ. "גם להתפרקות צריך זמן", אמר בראיון באולפן וואלה. לדבריו, "הממשלה הזו לא מסוגלת לנצח. אפילו בשרים נתניהו לא שולט"

בווידאו: ח"כ זאב אלקין בריאיון לטל שלו בתוכנית סופ"ש שלו/צילום סטילס: ראובן קסטרו

הקואליציה סערה השבוע בעקבות פארסת קידום חוק הרבנים, וסיבוב הפרסה של ראש הממשלה בנימין נתניהו שהבין שלקואליציה אין רוב בוועדת החוקה והחליט להוריד את החוק מסדר היום בכנסת. יו"ר סיעת הימין הממלכתי זאב אלקין, אחד מאדריכלי המאבק בחוק השנוי במחלוקת, התראיין היום (חמישי) לסופ"ש שלו באולפן וואלה, וטען כי נתניהו לא שולט בקואליציה: "לדעתי זו אשליה לחשוב שנתניהו מקבל את ההחלטות. זו ממשלת נתניהו הפיאודלית הראשונה, כמעט ולא סופרים אותו. מי שמנהל את המלחמה זה שר הביטחון והרמטכ"ל. קבינט המלחמה היה סוג של חותמת גומי".

כחבר כנסת ותיק, שכיהן שנים רבות גם כח"כ בליכוד והיה מקורב מאוד לנתניהו, טוען אלקין כי השבוע הייתה הפעם הראשונה שבה רה"מ איבד שליטה על חברי סיעתו לא רק בדיבורים אלא גם במעשים: "אפילו בהצבעה על הרפורמה המשפטית בסופו של דבר כולם הצביעו לפי המשמעת הקואליציונית. פה זו פעם ראשונה שזה הגיע לכך שהממשלה והקואליציה נאלצו להחליף ח"כים בוועדת החוקה בניגוד מוחלט לחוקת הליכוד".

זאב אלקין. ראובן קסטרו
"קבינט המלחמה היה סוג של חותמת גומי". ח"כ אלקין באולפן וואלה/ראובן קסטרו

עוד הוסיף אלקין: "זה מחזק את אווירת האי יציבות וזו מכה קשה לקואליציה. התגובות של נתניהו יצרו תגובות שרשרת. בדרך כלל כשיש בלגאן בקואליציה פותרים את זה בשקט, או שמתחילים לתדרך אחד נגד השני. כשזה קורה המצב מסלים. אלו תופעות שמסמנות התפרקות, כי כל ריב כזה מעמיק את המשבר".

נתניהו לא שולט בסיעה שלו?
"הוא שולט על נושאים שעולים לסדר היום ופה יש לו כוח, אבל אפילו על השרים בממשלה שלו הוא לא לגמרי שולט. יש ניצנים ראשונים של אובדן השליטה על חלקים בסיעה. בימים הטובים האירועים של מחלוקת בסיעה היו נראים אחרת. יכול להיות שיש לו תלות מוחלטת בגורמים פוליטיים שונים. יכול להיות שזה הגיל ומה שקורה סביבו. הוא לא באמת מנהל את המלחמה. אני פוגש אותו בוועדות שונות ובסופו של דבר מה שמפריע לי זה לא שאלה של חדות, הוא מאוד חכם. השאלה היא שליטה בפרטים".

לזה אי אפשר לסרב

וואלה מובייל במבצע מוגזם! 4 מנויים ב-100 שקלים וגם חודש חינם

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו. רועי אברהם, סאונד: יחזקאל קנדיל, לשכת העיתונות הממשלתית
"אפילו על השרים בממשלה שלו הוא לא לגמרי שולט". רה"מ נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, רועי אברהם, סאונד: יחזקאל קנדיל

בהמשך מתח אלקין ביקורת על מי שהיה שותפו בסיעת המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, ועל העיתוי שבחר לפרוש מהממשלה: "אנחנו (הימין הממלכתי. ט.ש) לא חיכינו עד יוני כדי לפרוש. פרשנו לפני שלושה חדשים על הרקע של המחלוקת על ניהול מלחמה. אמרנו כבר לפני שלושה חודשים שהולכים לדשדוש ושסינוואר לא מרגיש בלחץ. גנץ אמר שמה שעובד טוב לא צריך לתקן, ונתניהו אימץ את הגישה הזאת. העזיבה של גנץ הייתה מאוד מאוחרת, לא היה שינוי אמיתי מנקודת הזמן שעזבנו לעזיבה של גנץ. נכון. אם אתה חושב שהספינה נוסעת לכיוון לא נכון ושאין לדרך להשפיע, אתה לא יכול להיות אחראי על מה שקורה במדינה".

אולי זה לא הזמן ללכת לבחירות?
"אני חושב שהסדר הנכון זה קודם מנצחים אחר כך משנים את הניהול. הבעיה שהממשלה הזאת, בדרך שהיא מנהלת את המלחמה, לא מסוגלת לנצח אותה".

בני גנץ במליאה לפני ההצבעה על החלת דין רציפות על חוק הגיוס, 11 ביוני 2024. דני שם טוב, דוברות הכנסת
"העזיבה שלו הייתה מאוד מאוחרת". ח"כ בני גנץ/דוברות הכנסת, דני שם טוב

ברקע המגעים והדיבורים על הקמת מפלגת ימין חדשה של אביגדור ליברמן, נפתלי בנט, גדעון סער, יוסי כהן ואחרים - אלקין מבהיר כי הוא סבור שיש לעשות את החיבורים כבר עכשיו, ומסרב להשיב מי צריך לעמוד בראש. "צריך לראות למי יש יותר סיכוי, אבל ברור לי שזה צו השעה. אם לא יקום אותו כוח לאומי ליברלי שיעמיד מועמד לראשות ממשלה שיהיה אלטרנטיבה למי שעומד כרגע, בסוף הקולות יחזרו לנתניהו. צריך לא לחכות עד הבחירות ,אני חושב שהאיחוד בימין צריך לקרות עכשיו".

לדבריו, "אם לא תהיה אלטרנטיבה אמיתית גדולה מימין התוצאה תגיע שנתניהו יהיה עם גוש חוסם והדילמה של מדינת ישראל תהיה או סבבים בלתי פוסקים של בחירות תוך כדי מלחמה עם אותה ממשלה שיש כעת שתהיה ממשלת מעבר, או אלטרנטיבה שהיא הקמת ממשלת מרכז-שמאל-חרדים שבה החרדים ימשיכו לדרוש דרישות ובכך הציבור הישראלי ישלם את המחיר. אנחנו הוכחנו שאפשר להתגבר על האגו ולייצר משהו שיוכל לתפקד, ולכן נעשה זאת גם הפעם, אבל כדי להגיע לכך צריך שותפים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully