וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי מטס, עם הרבה סיכוי למבוכה: יום עצמאות בצל מלחמה

עודכן לאחרונה: 14.5.2024 / 9:34

על רקע המלחמה המתמשכת ו-132 חטופים שעדיין מוחזקים בעזה, אירועי יום העצמאות השנה יהיו חגיגיים פחות וקודרים יותר. בשעה שמטס חיל האוויר בוטל, טקס מצטייני הנשיא התקיים כרגיל, וכך גם טקס הענקת פרסי ישראל - שהשנה ייערך בצל סערה כפולה. כך נראה היום המורכב

בווידאו: מיצג הסרט הצהוב בהדלקת משואת החטופים בטקס יום העצמאות/צילום: המערך לטקסים ולאירועים ממלכתיים

איך ייראה יום העצמאות ה-76 של מדינת ישראל, שהיום (שלישי) נציין אותו בצילה הכבד של מלחמת חרבות ברזל, ובעוד 132 חטופים מוחזקים בשבי חמאס? אם להסיק מאירועי יום אתמול, הרבה חגיגיות לא תהיה בו, אבל כר פורה לזעם ציבורי ולרגעים מביכים עבור הממשלה - דווקא כן.

בשעה 09:30 החל טקס מצטייני הנשיא במעונו בירושלים, הטקס התקיים בסימן גיבורי וגיבורות המלחמה. בשעה 11:00 חידון התנ"ך יתקיים בבנייני האומה בירושלים. הערב בשעה 18:30 יתקיים טקס פרס ישראל - הפעם בעיר שדרות לנוכח אירועי המלחמה. זאת לאחר שהיה בסכנת ביטול, ועלה לכותרות כמה פעמים נוספות בנסיבות שנויות במחלוקת.

לפני כמה חודשים, הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את חלוקת פרס ישראל השנה, פרט לפרס בקטגוריה "תקומה: גבורה אזרחית וערבות הדדית". קיש נימק את החלטתו בהתמשכות המלחמה, בהימצאות החטופות והחטופים בעזה והנפגעים בקרב כוחותינו. אך העיתונאי בן כספית חשף כי החלטתו נבעה מאי שביעות רצונו מההחלטה להעניק ליזם אייל וולדמן, ששכל את ביתו את בטבח 7 באוקטובר, את פרס ישראל ליזמות. וולדמן הוא אחד ממתנגדיה הבולטים של המהפכה המשפטית, מה שגרם ככל הנראה לאי נוחות אצל השר קיש.


יום העצמאות 2024: כל האירועים, כל השינויים

אירועי יום העצמאות תשפ"ד. ללא, מד"א
אירועי יום העצמאות תשפ"ד/מד"א, ללא

בהמשך, השר קיש התקפל והודיע כי יקיים את טקס פרס ישראל, זאת על רקע לחץ מהיועמ"שית ועתירה שהוגשה לבג"ץ בנושא. "בימים האחרונים נפגשתי עם היועצת המשפטית לממשלה והבהרתי לה את השיקולים שעמדו בבסיס החלטתי. בניגוד לעמדתי ולרצוני החליטה היועצת המשפטית, לצערי, שלא להגן על עמדתי בבג"ץ", נכתב בהודעה שפרסם. "בהינתן המצב בו הייעוץ המשפטי לא מגן על עמדתי בבית המשפט, בחרתי לשנות את ההחלטה הראשונית ולהעניק את פרסי ישראל בקטגוריות השונות, ביום העצמאות הקרוב".

שערוריה נוספת שהתעוררה, סביב פרס ישראל השנה היא ההחלטה להעניק לרב הראשי יצחק יוסף את פרס ישראל לספרות תורנית. ימים ספורים לפני שהוכרז כי יזכה בפרס, הרב יצחק יוסף התייחס לסערת גיוס חרדים בשיעור שערך ואיים: "אם יכריחו חרדים להתגייס, נברח כולנו לחו"ל".

יואב קיש. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
ביקש לבטל את טקס פרס ישראל, והתקפל. שר החינוך יואב קיש/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

אירוע נוסף שלא יתקיים השנה, ולרוב נחשב אחד ממוקדי העניין החשובים של יום העצמאות, הוא מטס הראווה המסורתי של חיל האוויר. השנה, לנוכח אירועי 7 באוקטובר, החליטו שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי לא לערוך אותו. גם המשט המסורתי של חיל הים, מוקד משיכה פופולרי לא פחות מהמטס, בוטל השנה לנוכח המלחמה. לפי דובר צה"ל, ההחלטה התקבלה לנוכח התמקדות הצבא במלחמה, וכן בהתאם להמלצת מפקדי חילות הים והאוויר.
בצה"ל מבינים כי זוהי שנה מורכבת לקיים בה חגיגות, בייחוד כשהמלחמה בעזה עוד נמשכת, וניסו למצוא דרך ממלכתית לכבד את האירועים לצד המורכבות.

מטוס עפרוני, מטס חיל האוויר, יום העצמאות, חוף תל אביב,26 באפריל 2023. ראובן קסטרו
מציינים עצמאות גם בלעדיו. מטס חיל האוויר אשתקד, בחגיגות ה-75 למדינה/ראובן קסטרו

הטקס הממלכתי לציון יום העצמאות ה-76 של ישראל התקיים אמש במתכונת שונה מבכל שנה: הוא הוקלט מראש, וללא נוכחות קהל קהל. במקום כ-12 משיאי משואה, השיאו אותה 44 אנשים, שעלו לבמה בקבוצות, ונבחרו בשל גבורתם ב-7 באוקטובר ובמלחמה. בטקס לא היו זיקוקים וריקודים ברחבה, אך כן הוקלט קטע מחול בו נראים צעירים רוקדים ביער.

אתמול, כשהחל שידור הטקס הממלכתי בהר הרצל, התקיימו במקביל שני אירועים של משפחות חטופים; עצרת בתל אביב בסימן "עוד לא אבדה תקוותנו", וטקס אלטרנטיבי בו נפגעי טבח 7 באוקטובר, משפחות חטופים, משפחות שכולות וניצולי מסיבת הנובה "כיבו" משואות, דוגמת "משואת ההפקרה" ו"משואת ההתנערות מאחריות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully