וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציפי לבני: לוין לא ידע שנתניהו הסכים ללכת למהלכים עם הפלסטינים

עודכן לאחרונה: 20.3.2024 / 20:38

במהלך עדותה של שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני, נשאלה ע"י סנגורו של נתניהו על הממשלה בה כיהנה עם נתניהו ולוין, שהיה יו"ר הקואליציה. לבני ענתה כי "לוין לא ידע שהוא הכניס אותי לממשלה שהתחלנו בשיחות עם הפלסטינים". בנוסף אמרה כי לוין לא היה שותף למהלכים האלה

עדות ציפי לבני במסגרת משפט נתניהו/מערכת וואלה!

בבית המשפט המחוזי בירושלים התחילה היום (רביעי) עדותה של ציפי לבני, מי שהייתה שרת המשפטים וראש ועדת השרים לענייני חקיקה בין התקופות 2013-2015 בזמן כהונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. במהלך עדותה, לבני אמרה כי "מה שיריב לוין לא ידע שהוא הכניס אותי לממשלה, שהתחלנו בשיחות עם הפלסטינים ושם נתניהו הסכים ללכת למהלכים שיריב לוין לא היה שותף להם".

ציפי לבני עלתה להעיד במסגרת תיק 2000, התיק בו נאשם מו"ל ידיעות אחרונות ארנון (נוני) מוזס בהצעת שוחד בדמות סיקור אוהד לראש הממשלה בנימין נתניהו, שנאשם במרמה והפרת אמונים בתיק. החקירה הראשית של לבני התנהלה על ידי עו"ד אלון גילדין מפרקליטות מיסוי וכלכלה.

עדותה של ציפי לבני בתיק ה2000. Yonatan Sindel, פלאש 90
"נתניהו הסכים ללכת למהלכים שיריב לוין לא היה שותף להם". ציפי לבני במהלך עדותה/פלאש 90, Yonatan Sindel

חוק ישראל היום

בתחילת עדותה נשאלה לבני על "חוק ישראל היום" על ידי עו"ד גילדין מהפרקליטות. לבני נשאלה מה הייתה עמדתה ביחס להצעת חוק להגנת העיתונות הכתובה, שכונתה בציבור "חוק ישראל היום". בנוסף נשאלה מה הייתה הערכתה שהוא יעבור. לבני ענתה בתגובה כי "עמדתי ביחס לישראל היום, גם אם הוא נקרא עיתון, היה בעיניי ולא רק בעיניי עבירה על חוק מימון מפלגות. הוא נוצר כלי לשכפל דפי מסרים של נתניהו זה היה ברור מאוד".

"הוא חולק בחינם בבתי חולים למיניהם שבעצם לפי חוק מימון מפלגות אסורה קבלת תרומה מתאגיד. אסור לקבל תרומה של יותר מ-100 שקל שלא בשנת בחירות, והנה - כאן יש תרומה של מעל מיליוני שקלים", מסרה לבני. "אני כל חיי הפוליטיים נהגתי נגד עבירה על חוק מימון מפלגות, אפילו בחלוקת ספר על ידי אהוד ברק פנינו כמפלגה" (קדימה, ב"א).

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
עדותה של ציפי לבני בתיק ה2000. Yonatan Sindel, פלאש 90
"ישראל היום נוצר כלי לשכפל דפי מסרים של נתניהו". שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני/פלאש 90, Yonatan Sindel

לבני המשיכה ואמרה כי מבחינתה "זו הייתה הפתעה, כי ידעתי שראשי הסיעות חוץ מנתניהו רצו לתמוך בחוק. ידעתי שנתניהו מתנגד מאוד להצעת החוק ויצאתי מתוך הנחה שהוא יגיש ערר על הצעת החוק". עוד אמרה לבני כי "שנתניהו משחרר חופש הצבעה הוא למעשה משחרר את לוחות הזמנים לכנסת, ששם היה ברור שהחוק יעלה לקריאה טרומית".

עו"ד גילדין ביקש להראות ללבני תמליל של ועדת השרים לענייני חקיקה, בו כתוב כי מישהו אומר "ציפי נכנסת" ואת אומרת "טוב אז מה נשאר לנו? הצעת חוק להגנת העיתונות הכתובה בישראל". לאחר מכן הוא שאל האם את יכולה להסביר מה זה אומר. לבני ענתה כי היא "מסיקה מהתמלול שלא הייתי בחדר, וחזרתי אליו. בדרך כלל כיו"ר ועדת שרים הייתי צריכה לצאת הייתי ממנה מישהו חלופי שימשיך לנהל את הישיבה".

גילדין מהפרקליטות שוב חזר לתמליל, בה נכתב כי לבני אמרה שהיא "משתפת לעיקר הבנתי כמסוכם בהנהלת הקואליציה שיהיה חופש הצבעה, לפחות נכון היום להבוקר הסיכום היה שוועדת שרים תמליץ על חופש הצבעה לגבי החוק".

לבני ענתה כי "לא זכרתי בחקירה במשטרה שראש הממשלה הגיש ערר, האם זה נדיר או לא? אני מוכרחת להגיד שלא". עוד הוסיפה שרת המשפטים לשעבר כי "תמיד הסתכלתי מי הגיש את הערר. הרבה פעמים שראש הממשלה רוצה להגיש ערר אז הוא לא מגיש את זה בעצמו, אלא אחד מהשרים שלו. לעיתים גם יצא שאני הגשתי עררים על הצעות חוק קיצוניות מאד שידעתי שלראש הממשלה יהיה קושי לעמוד מול הימין הקיצוני, ולכן אני הגשתי בשבילו את הערר".

חדד שאל האם היא שוחחה עם איתן כבל לפני הצעת החוק הזה, כשלבני ענתה כי היא "לא זוכרת, למרות שטבעי שנדבר על זה - אבל בטח לא לפני הצעת החוק הזאת".

חדד אומר כי כששואלים את כבל עם מי דיברת בקואליציה על זה, אז הוא אומר שהוא דיבר עם לבני. היא ענתה בחזרה "אם הוא אומר". חדד שואל שוב האם היא ידעה על הסיבה לחופש ההצבעה? לבני משיבה שלא. חדד שאל לא בררת למה היה חופש הצבעה ולמה לא מגישים ערר? לבני ענתה שוב "לא".

חדד שאל שוב כי "המחשבה הייתה בקואליציה שברגע שמניחים את האקדח של הפרת משמעת קואלציונית המשמעות היא שפעם אחת יפרו את הכלל אז יפרו אותו פעם אחר פעם?" לבני השיבה "מה אני אמורה לענות?". חדד שאל שוב: "האם את ידעת שאלקין ורה"מ חששו מההפרה של המשמעת הקואליציונית?". לבני השיבה כי "לא ראש הממשלה ולא אלקין שוחחו איתי בזמן אמת על הנושא הזה".

החיכוכים האידיאולוגים, חששותיו של נתניהו והפיטורים

חקירה הראשית הסתיימה ולאחר מכן התחילה חקירה נגדית של לבני על ידי סנגורו של ראש הממשלה עמית חדד.

חדד שאל את לבני על הצטרפותה לממשלת נתניהו לאחר הבחירות ב-2013, וטען כי בשל הקואליציה הלא הומוגנית והפערים האידיאולוגיים, היו לא מעט חיכוכים. לבני לא הכחישה ואמרה "כן, בעיקר לקראת הסוף".

סנגורו של נתניהו שאל את לבני על התרשמותה ביחס לראש הממשלה, והיא ענתה כי "במהלך התקופה הזאת הוא חלק על חלק מחברי הממשלה הוא רצה קואליציה אחרת. הוא חשש מאד מביקורת שמגיעה מימין במהלך המבצעים הצבאיים, ולקראת סוף הכהונה זה הגיע למחלוקות יותר מהותיות".

חדד הקשה ושאל האם לקראת הסוף "זה היה ברור, סלחי לי על הביטוי - שזהו, הממשלה תקועה והיא עומדת ליפול". לבני ענתה לו כי "אולי למישהו זה היה ברור". חדד חזר על עמדתו והדגיש כי "בעיתון זה היה כתוב", ולבני ענתה "לא כל מה שכתוב בעיתון הוא נכון, באיזה עיתון אנחנו מדברים?". חדד ענה "ידיעות אחרונות, בואי".

עדותה של ציפי לבני בתיק ה2000. Yonatan Sindel, פלאש 90
הכתבה בידיעות אחרונות כי היא ולפיד מקימים חזית משותפת - השפיעה על תפיסתו של נתניהו. ציפי לבני/פלאש 90, Yonatan Sindel

הכתבה בידיעות אחרונות והשיחות עם נוני מוזס

חדד הציג ללבני כתבה שכתוב בה "לפיד ולבני מקימים חזית משותפת בכנסת", ומבקש ממה להגיב על כך. לבני ענתה שוב כי "לא כל מה שמופיע בעיתון הוא נכון", אך אמרה כי היא "יודעת שהכתבה הזאת כנראה השפיעו על תפיסת ראש הממשלה".

"בוודאי שרציתי שהכוחות היותר מתונים יעבדו ביחד כדי לקדם הסכם מדיני וכדי לצאת נגד הלאומנות שהתחילה לצוץ בממשלה. מכאן ועד חזית משותפת - הדרך עוד ארוכה", אמרה לבני. "אני יודעת שראש הממשלה נתניהו לקח את זה מאד קשה אחרי הפיטורים. אני יודעת כי שהלכתי לאחד מאולפני הטלוויזיה פגשתי שם את ניר חפץ שדיבר למה היה צריך לפטר אותי, אבל נתן נאום שלא קשור אליי. שאלתי את חפץ מה הקשר אליי בנאום שהוא נתן? אז הוא אמר אבל פורסם שאת בחזית אחת עם לפיד".

חדד הציג באולם ראיון שנחום ברנע וטובה צימוקי קיימו עם ציפי לבני בידיעות. לבני השיבה כי היא "כמעט בטוחה שלא דיברתי איתו על ברית עם יאיר, אבל אני לא בטוחה אבל בוודאות לא דיברתי איתו על פרסום שקשור אליי בידיעות". חדד אמר ללבני כי "כתבה כזאת לא מגיעה במקרה", משום שהיא כרוכה בצילומים, תיאומים איתה ושיחות עם העורך. לבני מצידה הכחישה ואמרה כי היא "מדברת עם המראיין".

חדד חוזר לעסוק בכתבה ושואל את לבני האם "הכתבה עוסקת בביקורת הנוקבת שאת מתחת על מר נתניהו?". לבני משיבה כי היא צריכה לקרוא את הכתבה. חדד עונה לה שוב: "אני אומר לך שזה מה שכתוב שם, כמובן שהחזית המאוחדת עם לפיד, מבחינתו של נתניהו וגם סיפרת על זה מקודם בהגינותך, זה הופך את החיים למורכבים יותר. את זוכרת שכינו בעיתון את הקואליציה - קואליציית המשברים?"

לבני שאלה בחזרה "אתה שואל אותי האם אני זוכרת מה היה כתוב בעיתון לפני עשר שנים?! אני לא זוכרת מה היה כתוב בעיתון, אני בוודאי זוכרת שהיו משברים בקואליציה".

חדד שאל את לבני כמה פעמים היא נפגשה עם נוני מוזס לפני הצעת חוק ישראל היום, כשלבני הכחישה כי היה פגישות מסודרות בשל אי התמיכה שלה בחוק ישראל היום. "נוני מוזס ידע מלכתחילה שאני מתנגדת לחלוקתו בחינם של ישראל היום ולכן הוא לא היה צריך לבקש ממני לתמוך בחוק", אמרה לבני. "לפני ועדת השרים לענייני חקיקה אני לא ממש זוכרת האם זה היה לפני הודעה או לפני שזה עמד על סדר היום דיברנו (מוזס ולבני, ב"א). אני הבהרתי לו שמבחינתי התמיכה שלי בחוק הוא ממילא בגלל התפיסה שלי".

השופט שחם הדגיש שוב את שאלתו של חדד והבהיר ללבני כי השאלה הייתה כמה פעמים דיברת לפני הצעת החוק עם מוזס. לבני הפעם השיבה וענתה "פעמיים. אני רוצה לדייק מאחר שמדובר בהצעת חוק חדשה שהיה לפני שתי הצעות חוק שהציעו את אותו הדבר, היה ברור שהוא (מוזס, ב"א) ידע שאני לא אתמוך. לגבי כמה פעמים נפגשתי איתו פעמיים אולי שלוש".

חדד הקשה ואמר ללבני כי הוא "לא רוצה להביך", אבל מצויים בידו נתונים מדויקים לגבי פגישותיה עם מוזס - ומדובר בהרבה יותר מפעמיים ושלוש. חדד שאל את לבני "מוזס הוא שחקן פוליטי?", והיא ענתה "מבחינתי הוא לא". חדד טען שבין לבני לבין מוזס התקיימו עשר פגישות ולא 2-3 כפי שהיא אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully