וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל על סבב המינויים בצה"ל: "הסמכות והאחריות היא שלי"

עודכן לאחרונה: 17.3.2024 / 20:26

בהצהרה לתקשורת התייחס הלוי לסערה סביב המינויים בצמרת צה"ל, ואמר כי עצירתם תפגע ביכולת להילחם: "יש לנו אנשים שנפגעו בקרב וצריך להחליף אותם". השר סמוטריץ' הגיב: "יש לך גיבוי מלא לניצחון. לא למחטף של מינויים"

הרמטכ״ל: אנחנו חדורי מטרה להביא את הביטחון שמגיע לאזרחי ישראל/דובר צה"ל

"כמפקד הצבא יש לי את הסמכות והאחריות למנות אנשים", כך אמר היום (ראשון) הרמטכ"ל הרצי הלוי בהצהרה שערך לתקשורת, אשר במהלכה התייחס לסערת סבב המינויים שהוא מתכוון לערוך בצה"ל. הלוי אמר כי עצירת מינויים תפגע ביכולת של הצבא להילחם והדגיש שההחלטות מתקיימות בהסכמת שר הביטחון, כנציג של הדרג המדיני.

"עצירת המינויים תפגע גם ביכולת של צהל להילחם", אמר הרמטכ"ל ועמד מאחורי המהלך לבצע סבב מינויים בצמרת צה"ל חמישה חודשים לפרוץ המלחמה. לדבריו, "כמפקד הצבא יש לי את כל הסמכות והאחריות בשדה הקרב, וכמובן למנות אנשים. צה"ל הוא הארגון הגדול במדינה. יש לנו אנשים שנפגעו, נדרש להחליף אותם. יש לנו אנשים שצריכים לסיים את תפקידהם, צריך להחליף גם אותם. ההחלטות האלה מתקבלות בפורום מטכ"ל, בדרג הבכיר ביותר", והוסיף, "שר הביטחון, כנציגו של הדרג המדיני, מאשר אותו".

הרמטכ״ל בגבול הצפון, 27 בפברואר 2024. דובר צה"ל
"עצירת המינויים תפגע גם ביכולת של צהל להילחם". הרמטכ"ל הלוי/דובר צה"ל

שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' הגיב לדברי הרמטכ"ל על המינויים בצה"ל: "אדוני הרמטכ"ל, יש לך גיבוי מלא לניצחון. לא למחטף של מינויים. הדור החדש של המפקדים שלא היה שותף לקונספציה ולמחדל יוביל את השיקום והתיקון".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

בתגובה לדבריו של סמוטריץ' אמר השר חילי טרופר כי "יש משהו חצוף במהות ובדרך בה סמוטריץ' תוקף את צה"ל באשר למינויים של מפקדים. סמוטריץ' מדבר על הצורך באמון כלפי ראשי הצבא וטוען שהאמון אבד. ובכן, על פי כל הבדיקות הצבא דווקא נהנה מהאמון הגבוה ביותר בחברה הישראלית. ואילו סמוטריץ' וממשלת נתניהו סובלים ממשבר אמון אדיר מבחינת הציבור הישראלי.יש לנו צה"ל אחד והוא חייב להמשיך לשעוט קדימה עם החיילים והמפקדים, שהם הבנים והאחים של כולנו. ובעיקר להמשיך עם הגיבוי של כל עם ישראל".

סערת גולדפוס

בנוסף התייחס הלוי לראשונה באופן פומבי במרומז לדבריו של מפקד אוגדה 98, תא"ל דן גולדפוס, שנשא הצהרה בשבוע שעבר במהלכה אמר לדרג הפוליטי כי הם "צריכים להיות ראויים ללוחמים שנפלו בקרבות". הלוי אמר בהצהרתו כי "מפקדים שחרגו מהכללים תוחקרו וטופלו".

לדבריו של הרמטכ"ל: "מפקדי צה"ל, הצעירים והבכירים יותר, מפקדים על מלחמה קשה ומורכבת, במספר זירות במקביל, למעלה מחמישה חודשים, ומביאים להישגים הולכים ועולים. במלחמה חשוב מאוד לאפשר למפקדים בשדה הקרב את החופש הנדרש למימוש משימותיהם, אני סומך עליהם ומעריך אותם מאוד. באותה הנשימה, אני אומר את המובן מאליו, לא ניתן להילחם כאשר המשמעת והכללים אינם ברורים ואינם מוקפדים. האיזון ביניהם הוא המפתח להצלחה. מפקד לא יכול לעבור על פקודה ללא אישור, אם אין לכך צורך או סיבה מבצעיים, מובהקים ודחופים. מפקדים שחרגו מהכללים תוחקרו, וטופלו בהקדם. זו חובתנו.

הצהרת מפקד אוגדה 98, תת-אלוף דן גולדפוס. דובר צה"ל
ההצהרה של מפקד אוגדה 98 דן גולדפוס/דובר צה"ל

"יש לנו מפקדים איכותיים מאוד שנלחמים באומץ, במקומות בהם טעו או חרגו מהפקודות הייתה למידה, היה גם טיפול משמעתי ופיקודי תוך כדי הלחימה. כך צריך, כך יהיה. עלינו, צה"ל ומפקדיו, להתמקד עכשיו רק בדבר אחד והוא השגת מטרות המלחמה. ההישגים שלנו בשדה הקרב הם תוצאה של אחדות השורות שלנו, לצד היכולת לפעול יחד בכפוף לערכי צה"ל ופקודות צה"ל".

כיבוש רפיח

הלוי הדגיש בהצהרתו כי ההחלטה על העמקת התמרון אינה החלטה בלעדית של צה''ל, זאת ברקע הדיווחים על כוונה לכיבוש שכונת רפיח בדרום הרצועה. "לצד ניהול הלחימה, אנחנו ממשיכים לתכנן את המשך הפגיעה במרחבים בהם עדיין לא פעלנו. צה"ל נערך להתקפות באזורים נוספים וביחד עם הדרג המדיני נחליט על העיתוי ועל התנאים המתאימים.

"ברגע שיוחלט - צה"ל יפעל במלוא העוצמה והנחישות. אנחנו נחושים לפעול בכל מקום שבו חמאס בונה את כוחו; לא נכון להשאיר חטיבות חמאס וגדודי חמאס מתפקדים. חמאס יכול להניח את נשקו ולהיכנע, אחרת אנחנו נמשיך בעוצמה רבה, עד לפירוקו המוחלט ועד להשבת החטופים לביתם. השבת החטופים היא אחת ממטרות המלחמה, וצה"ל יעשה הכל על מנת לממשה".

מבנה שנהרס בתקיפות חיל האוויר בעיר רפיח שבדרום רצועת עזה, 19 בדצמבר 2023. רויטרס
מבנה שנהרס מתקיפות צה"ל ברפיח, דצמבר 2023/רויטרס

לא נקב בשמו של עיסא

הרמטכ"ל סירב לנקוב בשמו המפורש של סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס מרוואן עיסא, אך אמר כי בתקיפה שנערכה במחנה הפליטים נוסיראת "הותקפו מפקדים בכירים בחמאס, אשר את גורלם ארגון הטרור מתאמץ מאוד להסתיר".

לדבריו, "יצאנו לפעולה הזו אחרי ימים ארוכים של תכנון מורכב, יצירת התנאים המבצעיים ואיסוף מודיעין מספק. זהו הישג חשוב מאוד לצה"ל. יכולת שבנינו לאורך שנים ביחד עם השב"כ, שילוב של מודיעין איכותי ואש מדויקת של חיל האוויר, המאפשרים חיסול בכירים מתחת לאדמה. התקיפה הזו היא ביטוי ליכולת של צה"ל להגיע למקומות המורכבים ביותר בזמן הנכון, ובדיוק גבוה. נמשיך במאמץ חיסול הבכירים, זהו יעד מרכזי במלחמה".

מרוואן עיסא, חמאס. צילום מסך, אתר רשמי
חוסל או ניצל? מרוואן עיסא/אתר רשמי, צילום מסך

המו"מ על עסקת חטופים

הלוי טען כי לא נכון להתייחס לאמירות סביב המשא ומתן לשחרור החטופים באופן פומבי. "את פרטי המשא ומתן יש להותיר לשיח בחדרים הנכונים", אמר. "אנחנו פועלים בנחישות בכל דרך להביא לשחרור החטופים. דבר אחד בטוח, צה"ל יממש כל החלטה שתתקבל, וידע להמשיך בלחימה בכל שלב. חמאס בחר להסלים ברמדאן, וזה יביא ללחץ מתגבר". הלוי הבהיר כי "הבעת דעה פומבית מחלישה את המשא ומתן. כל אמירה כמו נשיב את החטופים בכל מחיר או בשום מחיר לא עוזרות במשא ומתן".

"האחריות היא שלנו"

בסיום דבריו, חזר על אחריות צמרת צה''ל למחדל 7 באוקטובר, ואמר כי "כפי שאמרנו מהיום הראשון, כשלנו בשבעה באוקטובר. האחריות היא שלנו, על מה שקרה ועל מה שיקרה מכאן והלאה. ובה בעת חשוב לומר - התעשתנו מהר, יצאנו להתקפה חזקה, ואנחנו מובילים את הצבא במלחמה המורכבת הזו מסביב לשעון, למעלה מחמישה חודשים, עם כוח רב להמשיך גם קדימה. אנחנו חדורי מטרה להביא את הביטחון שמגיע לאזרחי ישראל. החטופים ומשפחותיהם ניצבים לנגד עינינו כל הזמן, כך גם התושבים בדרום ובצפון שטרם חזרו לבתיהם. זו משימה שתמשך עוד זמן רב, ואני כמפקד הצבא אחראי עליה. אני בטוח מאוד ביכולת שלנו לעמוד במשימה הזו ביחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully