וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם השיחות ייכשלו גם הפעם, תצא הפקודה: מתמרנים למעוז האחרון של חמאס

עודכן לאחרונה: 17.3.2024 / 12:37

למרות שהתוכניות לתמרון קרקעי ברפיח מוכנות, בדרג המדיני עוסקים בשדרוג הלגיטימציה הבינ"ל לפעולה רחבה, חרף התנגדות נחרצת של ארה"ב, קטאר ומדינות נוספות. בצה"ל מעריכים כי אם לא יושגו הסכמות בדוחא, תעלה הלגיטימיות לתמרון, ואז השאלה לא תהיה אם, אלא מתי

בווידאו: תיעוד מפעילות צוות הקרב של חטיבת הנח"ל ברצועת עזה/צילום: דו"צ

אגף המבצעים במטכ"ל ופיקוד הדרום השלים בשבוע האחרון את התוכניות המבצעיות לתמרון קרקעי משולב עם כוחות אוויר, ים ומודיעין למחנות המרכז ורפיח. אלו שני המוקדים האחרונים אליהם טרם תמרן צה"ל קרקעית, ובהם מצויים במצטבר אלפי מחבלים, בגדודים אורגניים שטרם פורקו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין בסוף השבוע האחרון כי אישר את התוכניות המבצעיות לצה"ל לתמרון קרקעי ברפיח, אך גורמים במערכת הביטחון הבהירו כי אין זו הפעם הראשונה שהתוכניות מאושרות, וכי זו לא הפעם הראשונה שהביצוע שלהן נדחה למועד לא ידוע.

במערכת הביטחון טוענים כי יש כמה סיבות לכך שהדרג המדיני דוחה כבר חודשים את התמרון לרפיח חרף העובדה שיחידות פיקוד דרום, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, מפקדת התיאום והקישור של צה"ל ברצועת עזה והשב"כ, הציגו תוכנית ברורה לפינוי מדורג של רפיח, בה נמצאים כרגע 1.4 מיליון פלסטינים.

"לפנות אזרחים מרפיח זה מורכב. זה יכול לקחת ארבעה שבועות פחות או יותר. אבל יש מענה מבצעי טוב לפינוי אוכלוסיה מרפיח. הוא הוצג למטה הכללי והוצג לדרג המדיני", אמר גורם ביטחוני בכיר.

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה, 16 במרץ 2024. דובר צה"ל
"יש מענה מבצעי טוב לפינוי אוכלוסיה מרפיח, הוא הוצג לדרג המדיני". לוחמי צה"ל ברצועת עזה/דובר צה"ל

בשלב הזה עסוק הדרג המדיני בשדרוג הלגיטימציה הבינלאומית לפעולה רחבה ברפיח ובמחנות המרכז, חרף התנגדות נחרצת של ארה"ב, מצרים, קטאר ומדינות נוספות.

ברקע, האמריקנים מנהלים מאמצים לדחות את התמרון. הם מפעילים לחץ כבד מאוד על הקטארים שידחקו בחמאס לקדם את עסקת החטופים, מגבשים תוכנית הומניטארית רחבה כדי למנוע רעב ברצועת עזה על ידי הצנחות אוויריות של מזון והקמת מזח זמני בחופי רצועת עזה כדי להרחיב את הקיבולת של המזון לכלל הרצועה, ופעלו לפתיחת ציר הומניטארי מדרום לצפון רצועת עזה על גבי כביש חדש שסללו כוחות ההנדסה של צה"ל. במקביל, פועלים האמריקנים לתכנון מתווה של הפסקת אש ארוכת טווח שתאפשר את חזרת הפלסטינים לבתיהם במרכז ובצפון רצועת עזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שר הביטחון, יואב גלנט קיים  הערכת מצב  עם הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי, ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר, ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, מפקד המאמץ המודיעיני לנושא השו״ן אלוף (מיל׳) ניצן אלון, רח"ט מחקר, תת אלוף עמית סער ויועץ שר הביטחון לנושא השו"ן אלוף משנה (מיל') ליאור לוטן, 29 בנובמבר 2023. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
גם החלטות על המשך הלחימה מול חיזבאללה יצטרכו להתקבל. ראשי מערכת הביטחון/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

ההערכה בצה"ל היא, כי אם הדרג המדיני יכריז על כישלון השיחות בסבב הנוכחי להתקדמות במו"מ עם חמאס בתיווך קטאר, תעלה הלגיטימיות לפעולה קרקעית רחבה, ואז יידרש הדרג המדיני להכריע אם כוחות היבשה יתמרנו לעבר מחנות המרכז או לעבר רפיח, והאם יש להמתין לתחילת הפעולה עד אחרי הרמדאן. כמו כן, אחד השיקולים הנוספים בתמרון הקרקעי העצים הוא הקשר לזירה הצפונית והמערכה המוגבלת מול חיזבאללה.

במערכת הביטחון מעריכים כי יציאה להפוגה ארוכה במסגרת עסקה לשחרור חטופים תעקר את הלגיטימיות של חיזבאללה להמשיך בתקיפות על העורף הישראלי, ואז יידרש הדרג המדיני לקבל החלטות על המשך הלחימה בדרום לבנון.

מנגד, יש גורמים רבים במערכת הביטחון שמתעקשים על כך שצה"ל יהיה חייב בכל תנאי לתמרן לרפיח כדי להשמיד תשתיות טרור, לחסל בכירי חמאס ולפרק את גדודי החטיבה שהוציאה לפועל פיגועים קשים, ומהווה מקום מסתור עבור המחבלים שהשתתפו בטבח ב-7 באוקטובר.

"לא ניתן להחזיר תושבים לבתיהם בידיעה שיש עדיין גדודי טרור ברפיח, מערכת מנהרות מסועפת שיודעת לא רק להילחם אלא גם להבריח אמצעי לחימה", אמר גורם ביטחוני, והוסיף, "זה יהיה המבחן האמיתי של הממשלה והמטכ"ל. לקבל החלטות קשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully