וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהאסון הנורא ועד להתנערויות הממשלה: דוח מירון יוגש היום. מה צריך לדעת?

עודכן לאחרונה: 7.3.2024 / 8:30

נתניהו העיד כי "אתה לא יכול לקבל אחריות על מה שאתה לא יודע", השר דאז אוחנה טען כי "אחריות אין פירושה אשמה" - והיה גם מי שבנשא באחריות והתפטר. 3 שנים לאחר האסון שגבה את חיי 45 גברים וילדים, הוועדה תגיש היום את מסקנותיה. מה קרה מאז ועד הלום? וואלה! עושה סדר

נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון: "אני לא יכול לקבל אחריות על מה שאתה לא יודע"/לשכת העיתונות הממשלתית

"אני אחראי - אך אחריות אין פירושה אשמה": זו הייתה תגובתו הראשונה והמפורסמת של השר לביטחון פנים דאז, אמיר אוחנה, לאסון מירון שהתרחש בתקופת כהונתו בתפקיד. מאז, הוקמה ועדת חקירה ממלכתית לחקירת נסיבות האירוע הטראגי בו מצאו את מותם 45 גברים וילדים, כשהיום (רביעי) זו צפויה להגיש את מסקנותיה לממשלה. אילו אירועים התקיימו מאז הוקמה ועד הלום? וואלה! עושה לכם סדר.

בווידאו: צעקות לעבר חברי ועדת החקירה הממלכתית לאסון הר מירון/צילום: אלי אשכנזי ושלומי גבאי

27 ביוני 2021 - מינוי חברי הוועדה

כחודשיים לאחר האסון שהתרחש ב-30 באפריל 2021, מינתה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, את חברי הוועדה, שמאז החלה בשמיעת עדויות ואסיפת חומרים. בראשה עמדה נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור, שהלכה לעולמה במהלך תהליך הועדה, ואותה החליפה נשיאת בית המשפט המחוזי תל אביב-יפו בדימוס, השופטת דבורה ברלינר, יחד עם חברי הוועדה, הרב מרדכי קרליץ והאלוף במיל' שלמה ינאי.

עוד בוואלה!

משפחות ההרוגים באסון מירון לקראת פרסום המסקנות: "רוצים שיעשו סדר, לא מחפשים אשמים"

לכתבה המלאה
בווידאו: 45 הרוגים וכ-155 פצועים באסון הר מירון/צילום: נ.מ, kol haolam, אדמה, צ'אט בוואטסאפ, ירון בלושטיין TPS, תיעוד מבצעי מד''א, יוסי פלור, אלי ידיעות מהשטח בטלגרם, דוברות המשטרה, גבריאל בן שמעון ושלומי גבאי; עריכה: אסף דרורי

סוף שנת 2021 - החלטות הוועדה לקראת ההילולה הבאה מוגשות לרה"מ

הגשת הועדה לראש הממשלה דאז, נפתלי בנט, המלצות הביניים לצורך היערכות להילולת ל"ג בעומר הבאה. החלטותיה כללו תפוסה מרבית של 20 אלף איש במתחם, כמו גם הדלקה מרכזית אחת בלבד, וכן איסור על הקמת אוהלים ואיסור על חלוקת מזון, למעט שתייה. "ממליצים לנקוט צעדים דחופים לשיפור תשתיות והסרת מפגעי בטיחות", הדגישו בוועדה.

כדי לוודא שהגבלת הקהל נשמרת, המליצה הוועדה להמשיך עם גישה להר בתחבורה ציבורית בלבד, להגביל את משך השהייה של הסעות פרטיות, וכן להשתמש באמצעים טכנולוגיים למעקב אחרי ויסות כמות הקהל - נושא שעלה וחזר שוב ושוב בדיונים בוועדה.

עוד הסבירה הוועדה אודות איסור חלוקת המזון כי זה "לא רק יגדיל את השטח העומד לרשות הקהל בהר ויצמצם את משך השהיה שם, אלא גם יצמצם את הסכנה מנפילה והחלקה על אשפה". ההדלקה היחידה, קבעו, תתרחש בגג הציון על ידי האדמו"ר מבויאן, ובמידה והמסקנות יתקבלו - תהיה קצרה כפי שהיה נהוג בעבר.

אסון הר מירון, 30 באפריל 2021. דוד כהן / פלאש 90, פלאש 90
אסון הר מירון, 30 באפריל 2021/פלאש 90, דוד כהן / פלאש 90

יוני 2022 - אוחנה מעיד וטוען: קיימנו היערכויות, לא יכולתי לפעול אחרת

שנה לאחר הקמת הועדה, העיד בפניה השר הממונה דאז על האירוע, אמיר אוחנה, שאמר כי לא היה יכול לפעול אחרת בנוגע להתנהלות באתר במהלך האסון. "החוכמה שבדיעבד היא קטנה מאוד", טען במהלך עדותו, בה התבקש למסור פרטים על היערכות הכוחות ומוכנותם לטיפול באירוע. אוחנה סיפר על ישיבת ההיערכות שקיימה המשטרה כשבוע שלפני האסון, בצל האתגרים האחרים שעמדו בפניה - בהם אכיפת הנחיות הקורונה והמתיחות הביטחונית בירושלים.

עוד הסביר כי מדי שנה מוקצים לאירוע אלפי שוטרים, וההיערכות אליו מתחילה כחצי שנה מראש. "ככל שהתקרבנו לאירוע המעורבות שלי גדלה", אמר, "במהלך חודש אפריל, גם מול המשטרה וגם מול גורמים חרדים, זיהיתי את הנתק בין המשטרה לבין רבים בחברה החרדית שחשו בתקופת הקורונה אכיפת יתר".

בווידאו: ועדת מירון בביקורת על אוחנה/צילום: לע"מ

יולי 2022 - רה"מ מעיד על האסון בפני הוועדה: "לא ידעתי"; מפקד מחוז צפון מודיע על פרישה: "נושא באחריות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו העיד בפני ועדת החקירה. כשנשאל האם הוא רואה את עצמו אחראי לאסון, השיב: "אתה לא יכול לקבל אחריות על מה שאתה לא יודע".

באותו חודש, מפקד מחוז צפון שמעון לביא הודיע על פרישתו מהמשטרה בעקבות האסון. "מיד לאחר האסון אמרתי כי אני, כמפקד האירוע, נושא באחריות", כתב למפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי עם פרישתו. "כוונתי הייתה ועודנה לאחריות של ממש, ללא חוכמות וללא התחכמויות. מעולם לא הסתתרתי מאחורי איש, גם לא מאחורי השותפים לאחריות".

מאי 2023 - עדותו של המפכ"ל בפני הוועדה

מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי העיד בפני הוועדה, ואמר כי אם היה יודע שהתכנית מסוכנת לא היה מאשר אותה. "עובדתית, על בסיס העבר - ההר יכל להכיל את כמות העולים ואני סבור שההר יכול להכיל כמות מבקרים כזאת", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully