וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבתאי בוועדת החקירה לאסון מירון: "אם התוכנית הייתה מסוכנת לא הייתי מאשר אותה"

עודכן לאחרונה: 14.5.2023 / 17:12

המפכ"ל אמר כי לא הוצגו לו תוכנית חלופית להילולה, וטען כי המתחם יכול היה להכיל את כמות החוגגים שהגיעו אליו. "לא היה אדם אחד שאמר שהתוכנית לא ראויה", טען. גם אמיר אוחנה, שהיה השר לביטחון פנים בזמן האסון, העיד היום

בווידאו: שבתאי בוועדת החקירה לאסון מירון: "אם התוכנית הייתה מסוכנת לא הייתי מאשר אותה"/לע"מ

המפכ"ל קובי שבתאי עלה היום (ראשון) שוב להעיד בפני ועדת החקירה לאסון הר מירון, שבו נספו 45 משתתפים בהילולה במתחם, וטען כי התוכנית שאישר לא הייתה מסוכנת. "אם הייתי יודע שהתוכנית מסוכנת לא הייתי מאשר אותה", אמר. "עובדתית על בסיס העבר - ההר יכל להכיל את כמות העולים ואני סבור שההר יכול להכיל כמות מבקרים כזאת". בהמשך היום צפוי להעיד גם מי שהיה השר לביטחון הפנים בזמן האסון, אמיר אוחנה.

לדברי שבתאי, לא הוצגה בפניו תוכנית חלופית לזו שיצאה לפועל. "לא היה אדם אחד שאמר שהתוכנית לא ראויה, בעיניי התוכנית נתנה מענה לכל התרחישים ואף בוצעו בה שיפורים", הסביר. "למשטרה אין סמכות להגביל את הקהל, הסמכות היא של הדרג המדיני. ניתחנו את כל אישורי התוכניות מהעשור הקודם והתוכנית להגבלת קהל מעולם לא עלתה על הפרק".

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי מעיד בוועדה לחקר אסון מירון, 14 במאי 2023. לע"מ, צילום מסך
שבתאי מול ועדת החקירה לאסון הר מירון/צילום מסך, לע"מ

"הבעתי עמדה נחרצת לאורך כל הדרך, עמדתי שבדיקת התו הירוק בכניסה להר תהווה סיכון בטיחותי וצווארי בקבוק. הזהרתי שבמידה ונצטרך לאכוף את תקנות הקורונה עלול להיות אסון ותקום ועדת חקירה", המשיך שבתאי. "התוכנית עבדה ואפילו שופרה, אני שיפרתי אותה. גם השנה, עם האירוע המוצלח שהיה, עבדנו עם אותה שיטת ויסות - כשהיה עומסים במוקד ההדלקה של חסידות בויאן האטנו את התנועה להר ובכניסות".

עוד סיפר שבתאי: "אני חסיד של טכנולוגיה אבל בסופו של דבר אין תחליף למפקדים בשטח, ספרנו קהל באמצעות מצלמות אבל הם קרסו במהלך האירוע. היום אנחנו נמצאים במקום אחר, המלצות הביניים של הוועדה ולקיחת אחריות על ידי מינוי שר ופרויקטור שיפרו את המצב, כמו התקציבים שגדלו ופינוי מבנים בלתי חוקיים בהר".

עוד בוואלה!

לחינוך החרדי ולרשות לזהות יהודית: הממשלה תאשר היום את חלוקת הכספים הקואליציוניים

לכתבה המלאה
זירת האסון במירון, 30 באפריל 2021. דוד כהן, פלאש 90
הבוקר שאחרי האסון בהר. אפריל 2021/פלאש 90, דוד כהן

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שהיה בעת האסון השר לביטחון פנים, העיד גם הוא היום בפני הוועדה. אוחנה הוזהר על ידי הוועדה במכתב שקיבל ושבו נאמר היתר כי הוא "לא פעל כמצופה משר לביטחון הפנים כשגיבש את דעתו באשר לקיום ההילולה במירון בל"ג בעומר ללא הגבלת קהל, ואף נתן לכך ביטוי פומבי, מבלי שהדבר נבחן בעבודת מטה מסודרת בנוגע למכלול המשמעויות, לרבות בחינת חלופות שונות באשר לאופן קיום ההילולה".

עוד נאמר במכתב כי אוחנה קיבל מידע בנוגע לסכנות הצפויות במהלך ההילולה, ובפרט לסכנות הנובעות מרמת הצפיפות שהייתה צפויה במקום, ולא פעל כמצופה מתפקידו ביחס למידע זה. הוא לא נתן משקל ראוי לחומרת הסכנות, לא שאל שאלות מספיקות בעניין, ולא ביקש לבחון מחדש את ההחלטה שלא להגביל קהל. "משנותרה על כנה החלטה זו, לא ביקש מהמשטרה לבחון ולהציג לו דרכי פעולה אחרות להפחתת הסכנות", נאמר במכתב.

עורך דינו יניב ואקי הציג את תגובת אוחנה לטענות שעלו במכתב האזהרה, "יש סתירה פנימית בין חלקי האזהרה. פעם אחת נטען שהוא גיבש דעה שיהיה הר פתוח והיה בכך להשפיע על ההחלטה הסופית. בחלק השני השר היה צריך להורות למשטרה לבחון את החלטתה, כלומר, ביקורת על כך שלא הביע עמדה.

אמיר אוחנה, מליאת הכנסת, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
לא פעל כמצופה מתפקידו. אמיר אוחנה/ראובן קסטרו

אוחנה אמר כי הוא "חולק על כל חלק בחלקי האזהרה". לדבריו, הוא הבין בתחילת הדרך שהמתווה המוצע הוא הר פתוח. הוא ביקש לבחון חלופות וקיבל תשובה שלפיה שאם תוגבל כניסת קהל יווצרו צווארי בקבוק שעלולים להוות סיכון.

על הקשר שלו עם ממ"ז צפון לשעבר ניצב שמעון לביא, שנוצר לדבריו סביב הפשיעה בחברה הערבית והתהדק לקראת אירועי מירון, אמר אוחנה: "זה היה קשר בלתי אמצעי ברמה של אפילו שיחה יומיומית".

לפני כשנה הודיע מפקד מחוז צפון ניצב שמעון לביא למפכ"ל על כוונתו לפרוש מהשירות במשטרה. במכתב ההתפטרותו התייחס לביא לאסון מירון, וכתב: "מיד לאחר האסון אמרתי כי אני - כמפקד האירוע - נושא באחריות. כוונתי הייתה והינה לאחריות של ממש, ללא חוכמות וללא התחכמויות. מעולם לא הסתתרתי מאחורי איש, גם לא מאחורי השותפים לאחריות".

אסון הר מירון, שהינו האסון האזרחי הכבד ביותר בתולדות המדינה, התרחש בחגיגות הילולת הרשב"י בליל ל"ג בעומר, בלילה שבין 30-29 באפריל 2021. באירוע נספו 45 גברים וילדים ונפצעו יותר מ-100 בני אדם. זאת, עקב מחיצה וחנק שנגרמו בשל צפיפות קשה באחד המעברים במתחם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully