וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האזרח שנטרל את המחבל בעלי: "אסור לחזור לקונספציה - צריך לפזר נשקים ארוכים"

עודכן לאחרונה: 1.3.2024 / 10:09

בראיון לרון קופמן ופרופ' אריה אלדד ב־103fm, שיחזר אביעד גזבר, לוחם המילואים שניטרל את המחבל את הרגע שהבין כי נקלע לפיגוע. "האירוע היה לא יותר מחמישים שניות", אמר. "שמעתי ירי על אוטומט, צעקתי לעובדים לעוף אחורה". צה"ל מיפה הלילה את בית המחבל מוחמד מנאצרה

מיפוי בית המחבל שביצע את הפיגוע בעלי מוחמד מנצארה/דובר צה"ל

לוחמי צה"ל מיפו הלילה (שישי) את בית המחבל מוחמד מנאצרה, שביצע את פיגוע הירי אמש בתחנת הדלק בעלי. המחבל רצח שני אזרחים ישראליים: אוריה הרטום בן 16.5 תושב היישוב דולב ויצחק צייגר, בן 58, תושב שבי שומרון. אדם נוסף נפצע קשה. במהלך המיפוי איתרו הכוחות אקדח בביתו של המחבל.

המחבל מוחמד מנאצרה, שוחרר בשנת 2019 מכלא עופר בו שהה בגין עבירות אמל"ח ולפני ריצה שני מאסרים. לפי גורמי ביטחון, המחבל מזוהה עם הפת"ח, ולפי מקורות פלסטיניים - מנצארה עבד כקצין במשטרה הפלסטינית. המחבל נעצר על ידי אביעד גזבר, אזרח משרת מילואים, ונהג ברכב עם לוחית זיהוי ישראלית. מנאצרה נעצר על ידי אזרח משרת מילואים. הוא נהג ברכב עם לוחית זיהוי ישראלית, וירה ברובה מסוג M-16.

בנוסף, כוחות צה"ל עצרו במהלך הלילה בכפר דיר אבו דעיף שבחטיבת מנשה מבוקש החשוד במעורבות בפעילות טרור. אין נפגעים לכוחותינו.

המחבל מוחמד מנאצרה, ישוב עלי, בנימין, 29 בפברואר 2024. TPS
המחבל מוחמד מנאצרה, ישוב עלי, בנימין, 29 בפברואר 2024/TPS
פיגוע ירי בתחנת דלק, ישוב עלי, בנימין, 29 בפברואר 2024. TPS
פיגוע ירי בתחנת דלק, ישוב עלי, בנימין, 29 בפברואר 2024/TPS

"היה לי ברור שזה פיגוע, צעקתי לכל העובדים לעוף אחורה"

רון קופמן ופרופ' אריה אלדד שוחחו הבוקר ב־103fm עם אביעד גזבר, לוחם מילואים ואחד מבעלי 'חומוס אליהו' שבתחנת הדלק, ששיחזר את הרגעים בהם הבין שנקלע לפיגוע עד שניטרל את המחבל.

"ברור שדפוס הפעולה היה שונה אם הייתי עם האקדח, ברגע שהיה לי את ה־M16 זה הביא לי יתרון מבחינת תפעול האירוע", הודה גזבר וסיפר: "כל האירוע כולו היה לא יותר מחמישים שניות, ואני מגזים. שמעתי ירי על אוטומט, היה לי ברור שזה פיגוע, צעקתי לכל העובדים לעוף אחורה. יצאתי החוצה כדי להבין את המצב, כמובן תוך כדי דרכתי את הנשק, וראיתי שני אנשים מתעמתים או יותר נכון המחבל יורה מטווח אפס במישהו אחר, כשבעצם היה את הירי לא הבנתי מי, מה ולמה".

גזבר המשיך ותיאר את שאירע: "נתתי ירייה אחת שמאלה מהם, כדי שהמחבל יצור קשר עין איתי. סימנתי לו עם היד 'שלו שלום, תסתכל עליי', וברגע שהוא ננעל עליי תפעלתי את האירוע. תוך שלוש שניות הוא כבר היה על הרצפה, הספיקו שלושה ארבעה כדורים בשביל להוריד אותו. משם המשכתי לסרוק אם יש עוד מחבל, ראיתי עוד ישראלי שמגיע עם אקדח, אמרתי לו 'תכפה עליי'".

צפו: זירת הפיגוע בתחנת הדלק בעלי

בווידאו: פיגוע בעלי: 2 נרצחים בירי בתחנת דלק 29.02.24/טי פי אס
אביעד גזבר, בעלי חומוס אליהו שחיסל את המחבל. לצד ראש מועצת בנימין ישראל גנץ, 29 בפברואר 2024. נדב גולדשטיין, TPS
אביעד גזבר, בעלי חומוס אליהו שחיסל את המחבל. לצד ראש מועצת בנימין ישראל גנץ, 29 בפברואר 2024/TPS, נדב גולדשטיין

"התחלתי להסתובב כדי לראות שאין עוד מחבל, ראיתי את העובד בתחנת הדלק, דקל, שהוא בסדר, המשכתי הלאה. הגיע איזשהו כוח כעבור חמש שניות, חילקתי אותו ישר לשתי חוליות, עברה עוד דקה הגיע הכוח הצבאי ואמרתי להם 'מכאן זה שלכם'", שיחזר.

כזכור, לפני 8 חודשים אירע פיגוע ירי באותה זירה, בו נרצחו ארבעה ישראלים. גזבר שיתף: "בפיגוע הקודם לצערי הרב הייתי במילואים, ראיתי את הפיגוע בלייב מהמצלמות, תחושת חוסר אונים שאין כדוגמתה. כולנו, וגם אני, צריכים להתעורר, להבין באיזו מציאות אנחנו חיים, ואז אתה בעצם דרוך. אל לנו לחזור לקונספציה, למה שהיה פעם. ברגע שאתה דרוך ומבין את המצב כל החשיבה שלך משתנה. צריך לפזר נשקים ארוכים, להכשיר אנשים כמה שאפשר".

לסיום הדגיש גזבר כי "הבעיה היא בתוכנו, אנחנו מעורבבים כולם אחד בתוך השני ולהגיד שלא רוצים להרוג אותנו ולהשמיד אותנו זו בדיחה, זה לעצום את העיניים. צריך לפתוח את העיניים ולהגיד 'זו המציאות, קדימה - בואו נגן על עצמו'. עכשיו נתחיל לפתור שלב אחר שלב".

"בחודש האחרון השמירה פחתה, המחבלים חיכו לרגע הזה"

הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, הגיע אמש לזירת הפיגוע בתחנת הדלק בעלי וקיים הערכת מצב לחיזוק האבטחה במרחב, יחד עם מפקד אוגדת יהודה ושומרון, מפקד חטיבת בנימין, נציגי פיקוד המרכז, שב"כ ומשטרה.

הרמטכ"ל פגש את אביעד גזבר, קצין מילואים בחטיבת גבעתי, שחיסל את המחבל, ושיבח את פעולתו האמיצה שמנעה אסון גדול יותר. "זהו פיגוע קשה, בו נהרגו שני אזרחים ישראלים, שאנחנו כואבים את מותם. בפעולה מקצועית של קצין מילואים שיצא מלחימה בעזה, האירוע הסתיים ונמנע אסון גדול עוד יותר. מאמץ הסיכול של כוחות הביטחון בפיקוד המרכז נמשך כל הזמן, ואנו נפיק את הלקחים מהאירוע הזה לחיזוק ההגנה".

הרצחים בפיגוע בעלי, אוריה הרטום ויצחק צייגר, 29 בפברואר 2024. ישי סימנסקי/TPS, לפי סעיף, אתר רשמי
הרצחים בפיגוע בעלי, אוריה הרטום ויצחק צייגר, 29 בפברואר 2024/אתר רשמי, ישי סימנסקי/TPS, לפי סעיף
הרמטכ״ל בזירת הפיגוע בעלי, 29 בפברואר 2024. דובר צה"ל
הרמטכ״ל בזירת הפיגוע בעלי, 29 בפברואר 2024/דובר צה"ל

אריאל אלמליח, יו"ר ועד היישוב עלי הסמוך לזירת הפיגוע, כעס על מערכת הביטחון שלטענתו הפקירה את האזור. "הם חיכו שהצבא יוריד פה את רמת הכוננות. אנחנו רואים את זה באופן ודאי. כל הזמן שהחנויות היו פתוחות היו פה כוחות, במשך שלושה חודשים הם היו פה בשטח, ואף מחבל לא התקרב לפה". לדבריו, "בחודש האחרון השמירה פחתה, הכוח שהיה פה כבר לא היה מה שנקרא עקב בקרקע, אלא התנייד ממקום למקום והמחבלים חיכו לרגע הזה, מצאו אותו ונכנסו בנו".

אלמליח התייחס לאבטחת התחנה שהיא מקום הומה אדם, וטען כי ניתן בכל רגע נתון לעשות פיגוע באזור, ודי בקלות. "התחנה הזאת נמצאת במרכז יהודה ושומרון, עוברים פה אלפי רכבים בשעה, עסקים פעילים, ובמציאות הזאת אי אפשר להשאיר את המקום בלי לוחמים שנמצאים פה באופן קבוע", אמר אלמליח. "ברגע שהתנועה פה חופשית אז בקלות מחבל עם הנשק הכי מאולתר שיש משיג את מבוקשו ורוצח יהודים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully