וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת עסקת חטופים: אסור ש"לא בכל מחיר" יהפוך ל"הפקרה בכל מחיר"

אור רפל קרויזר

עודכן לאחרונה: 28.2.2024 / 14:55

רוב מנהיגי הציונות הדתית מתאמצים להפוך את שחרור החטופים למטרה משנית של המלחמה, ולהציב במקום הראשון את היעד העמום "מיטוט חמאס". פליטת פה של ח"כ סוכות חשפה את העמדה של ראשי המגזר בסוגיה, והעלתה את השאלה: האם אנשי "לא בכל מחיר" בכלל מוכנים לשלם מחיר כלשהו?

בעקבות אמירת סמוטריץ' משפחות החטופים קוראות להפגין בקריה/מערכת וואלה!

בארבעת החודשים האחרונים, בכל משך הדיון במהלכים שראוי לבצע לשם שחרור החטופים מעזה, נשמעה עמדה ברורה מצד רוב מנהיגי הציבור הציוני-דתי - הפוליטיים, הרבניים והאקדמיים. רובם הציבו את שחרור החטופים כיעד השני בחשיבותו מבין יעדי המלחמה, כשאת המקום הראשון תופסות מטרות צבאיות, חשובות יותר לטעמן, שזוכות לרוב להגדרה העמומה "מיטוט חמאס".

הגישה הזו, שנשמעת גם בחלקים המתונים ביותר של הציבור הדתי-לאומי, לרוב מנוסחת כעימות בין גישת "שחרור בכל מחיר", שלה הם מתנגדים, לבין גישת "לא בכל מחיר". לרוב, הסאבטקסט של תיאור זה הוא כי התומכים בעסקה לשחרור החטופים אינדיווידואליסטים שלא רואים את טובת הכלל, או לחלופין, ילדותיים שלא מסוגלים לשער את הנזקים לטווח ארוך שעסקה כזו תביא.

אלא שפליטת פה קטנה של ח"כ צבי סוכות, בראיון לעמליה דואק בשבוע שעבר, חושפת שמדובר במסגור מטעה. "הוא (סמוטריץ') הצביע בעד העסקה האחרונה למרות שזה נגד את הבסיס שלנו", אמר ח"כ סוכות והוסיף: "בסוף, ירדנו בסקרים בין השאר גם בגלל הדבר הזה".

מפגינות ומפגינים חוסמים את דרך בגין בקריאה לעסקה עכשיו, 1 בפברואר 2024. רוני שפירא, אתר רשמי
מאבק אידיאולוגי להוריד את הצרה שלהן לתחתית סדר העדיפויות. משפחות החטופים מפגינות בתל אביב/אתר רשמי, רוני שפירא

אין מישהו שטוען כי עסקת החטופים הראשונה הזיקה באופן כלשהו למטרות המלחמה. צה"ל שב להילחם גם אחריה וכבש את חאן יונס, ולמעשה מפקדיו טענו כי הפסקת האש היתה טובה לרענון הכוחות; אין עדויות לכך שחמאס השתקם באופן משמעותי במהלך ההפוגה; והאסירות ששוחררו בעסקה הן דגי רקק, שאיש לא חשב ברצינות ששחרורן יביא לפעולות טרור בהמשך. ועדיין, לפי ניתוחו של ח"כ סוכות, לפחות חלק מהאלקטורט שלו חש תרעומת על העסקה הזו עד כדי כך, שהוא נטש במחאה את המפלגה.


נראה אפוא כי לפחות מצד קבוצה זו, העיקרון הוא לא התנגדות לשחרור בכל מחיר, אלא לשחרור במחיר כלשהו - לעצם הרעיון של שחרור במו"מ. ומכיוון שהמציאות מוכיחה לנו כי שחרור באמצעים צבאיים הוא לא ריאלי - הלחימה עד כה הביאה לשחרורם של שלושה חטופים, בשעה שרבים מהם נהרגו - הציונות הדתית נלחמת על הפקרת החטופים כעיקרון. כך גם אפשר להבין את הצהלה בקרב חלק מחוגי הימין על התפטרותו של רונן צור - זו הצלחה במאבק אידיאולוגי-ערכי להוריד את החזרת החטופים לדרגה נמוכה יותר בסדר העדיפויות הלאומי. זה גם המאבק האידיאולוגי שמכשיר את השטח להפעלת מכת"זיות ופרשי משטרה נגד משפחות חטופים.

עוד בוואלה!

שבתאי על אלימות השוטרים בעצרת החטופים: "קבוצת מפגינים גררה אותנו לתמונות שאיננו רוצים לראות"

לכתבה המלאה

לצד זאת, קולות רבים בציבור הציוני-דתי מברכים, במידה זו או אחרת, על חלק מהשלכות המלחמה. יש מי שמזהים בה הזדמנות להתחבר אל אידיאלים נעלים. "גילוי פנים", כינה את המלחמה הרב מדן מישיבת הר עציון; ואילו רב בא"ח הנח"ל, סרן הרב עמיחי פרידמן, אמר שהמלחמה היא "החודש הכי משמח בחיים [...] הגענו לנקודה שעם ישראל עולה קומה, עולה כיתה, אנחנו סוף סוף מבררים מי אנחנו".

בציבור הדתי-לאומי רווחת, בד בבד, גישה המאדירה את ההקרבה במלחמה - עד כדי ביטול האבל על קורבנותיה. גישה זו הגיעה לשיאה האבסורדי בריקודים הסוערים של תלמידי הישיבה התיכונית כפר בתיה בזירת הפיגוע ברעננה, פחות מיממה לאחר שנרצחה בו עדנה בלומשטיין בת ה-79, ושבו נפצעו גם חלק מחבריהם.

חיילי צה"ל ברצועת עזה, 25 בפברואר 2025. דובר צה"ל
יש בציונות הדתית מי שרואים במלחמה הזדמנות לממש אידיאלים נעלים. כוחות צה"ל ברצועת עזה/דובר צה"ל
רונן צור אצל רפי רשף. מתוך "חמש עם רפי רשף" קשת 12, צילום מסך
היו בימין מי שבירכו על התפטרותו ממאבק החטופים, והם ידעו בדיוק למה. רונן צור/צילום מסך, מתוך "חמש עם רפי רשף" קשת 12

אלא שבניגוד למה שאולי ניתן לחשוב, תפיסות אלה כלל לא מנוגדות או זרות למסורת המערבית. הן שואבות השראה מהרומנטיקה הגרמנית (בדגש על הוגים כניטשה ופיכטה), שצמחה כתגובת נגד לנאורות: היא ראתה את האומה כנעלה על היחיד, את היכולת של האדם להקריב את עצמו למען האומה כביטוי ערכי עילאי, ואת המלחמה והאלימות כזירות שמזככות תכונות נעלות של האומה ושל הייעוד ההסטורי שלה. גם הבוז ל"מוסר אינדיווידואליסטי רכרוכי" (שאותו כינו ממשיכיהם "מוסר יהודי-נוצרי") רווח בגישה זו, שכידוע לא נשארה אסכולה פילוסופית בלבד, והעניקה השראה לתנועות הלאומניות-טוטאליטריות של המאה ה-20.

כמובן, לא ברור עד כמה סביבתו של ח"כ סוכות מייצגת את כלל הציבור הדתי-לאומי. סקר בקרב חברי קבוצה זו, שיבדוק באיזו מידה תמכו חבריה בעסקת החטופים הקודמת, יוכל לשפוך על כך אור. אבל חשוב להבחין כי המסרים המתכתבים עם הלאומנות הרומנטית של פיכטה וניטשה מגיעים גם ממעוזי המיינסטרים הבורגני, כמו רעננה או ישיבת הר עציון; וחשוב להבחין אם מי שנלחם נגד "שחרור בכל מחיר" בכלל מוכן לשלם מחיר כלשהו.


הכותב הוא דוקטורנט להיסטוריה אמריקנית וחוקר מדעי החברה באוניברסיטת תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully