וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפחות 50 שבויים, בכמה פעימות: הממשלה אישרה את עסקת החטופים עם חמאס

עודכן לאחרונה: 22.11.2023 / 10:09

השרים אישרו את עסקת שחרור השבויים והיא צפויה להתחיל מחר. לפי הפרטים המסתמנים, ישוחררו 50 ישראלים בתמורה לכ-140 אסירים פלסטינים ול-4 ימי הפוגה. בנוסף, ישראל הסכימה לתנאי של סינוואר, לפיו לא יהיו כלי טיס בשמי הרצועה במשך 6 שעות בכל יום

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ בהצהרות משותפות בפתח ישיבת הממשלה, בקריה בתל אביב/עומר מירון / לע״מ ואלעד מלכה / משרד הביטחון

הממשלה אישרה הלילה (רביעי) את מתווה העסקה לשחרור החטופים ברוב גדול בתום חמש וחצי שעות של ישיבת ממשלה. על פי פרטיה העסקה המסתמנים, ישוחרר חטוף ישראלי בתמורה לכל שלושה אסירים פלסטינים שמוחזקים בבתי הכלא בישראל. בשלב הראשון של העסקה, ישוחררו כ-50 נשים וילדים, בתמורה לארבעה ימי הפוגה בלחימה בעזה ושחרור של כ-150 אסירים פלסטינים - בעיקר נשים וקטינים. השבויים ישוחררו בפעימות, החל מיום חמישי. כל שרי הממשלה הצביעו בעד, רק שלושה שרי עוצמה יהודית הצביעו נגד. שרי הציונות הדתית שהודיעו לפני הדיון כי יתנגדו להצעה החליטו להצביע בעד לאחר ששמעו ולמדו את פרטיה.

לכל העדכונים על המלחמה

אחד התנאים המרכזיים של העסקה הוא הפסקת הפעילות של כטב"מים של ישראל בשמי הרצועה למשך שש שעות בכל יום הפוגה. מדובר בתנאי של מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, שדרש אותו כחלק מהעסקה ועליו פורסם לראשונה בוואלה. לעצם יישום התנאי התייחס גורם מדיני שאמר כי בצה"ל ובשב"כ הבהירו שיש להם יכולות איסוף מודיעין גם בימי ההפוגה. "לא נהיה עיוורים ונדע מה קורה בשטח", אמר הגורם. דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, התייחס לתנאי ואמר: "נדע לשמור על ההישגים המבצעיים ולהיערך לשלבים הבאים".

הילדים החטופים. מטה משפחות החטופים, עיבוד תמונה
הילדים החטופים/עיבוד תמונה, מטה משפחות החטופים

בישראל מעריכים כי סך המשוחררים עשוי להגיע ל-80-70 נשים וילדים, בפעימות נוספות שיתקבלו בתמורה לימי הפוגה, אם חמאס אכן יאתר את החטופים שטען כי אינו יודע את מיקומם. בנוסף, בעסקה הסכימה ישראל להכניס כ-300 משאיות של סיוע הומניטרי ממעבר רפיח לעזה מדי יום וכן דלק לבתי חולים ולמאפיות בעזה. העסקה זכתה בתמיכת גופי הביטחון, והובטח כי כלל החטופים ישובו חיים.

מוקדם יותר אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה כי העסקה "קשה, אך נכונה", והוסיף כי ביקש מביידן להתערב במשא ומתן לשיפור תנאיה, כך שתכלול יותר שבויים ו"פחות מחירים". לדבריו, הנשיא האמריקני נענה לבקשה והתנאים אכן שופרו. עוד טען כי כחלק מהמתווה המסוכם יתקיימו ביקורים של הצלב האדום אצל חטופים שטרם שוחררו, והבהיר כי הלחימה לא תיפסק עם השלמת המהלך.

הנשיא יצחק הרצוג בירך על העסקה ומסר: "הלבטים מובנים, כואבים וקשים אך בנסיבות הקיימות אני מגבה ותומך בהחלטת ראש הממשלה והממשלה לקדם עסקת שחרור חטופים. זוהי חובה מוסרית וערכית שמבטאת נכונה את הערך היהודי והישראלי של פדיון שבויים ואני מייחל לכך שתהווה צעד משמעותי ראשון להשבת כלל החטופים הביתה. מדינת ישראל, צה"ל וכוחות הביטחון ימשיכו לפעול בכל דרך להשגת המטרה הזאת, לצד השבת הביטחון המוחלט לאזרחי ישראל".

עוד בוואלה!

ישראל הסכימה לתנאי של סינוואר: בלי איסוף מודיעין של כטב"מים במשך 6 שעות ביום

לכתבה המלאה
פעילות אוגדה 162- השלימה את כיתור ג׳באליה וערוכה להמשך המתקפה. דובר צה"ל
לוחמים ברצועה/דובר צה"ל

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מסר: אנחנו נותנים גיבוי למתווה המוסכם, למדינת ישראל חובה עליונה להמשיך ולפעול להחזרת כל החטופים הביתה עד האחרון שבהם. מחבקים ומחזקים את משפחות החטופים. גם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בירך על השגת עסקת החטופים מול חמאס. "מפציר להגיע לפתרון מקיף למשבר עם ישראל", מסר בהודעתו.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר לאחר אישור המהלך בממשלה כי "העסקה הזו תביא לשחרור של בני ערובה אמריקנים נוספים ואני לא אעצור עד שכולם ישוחררו". ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן אל-ת'אני, בירך על ההסכם. "אנחנו מודים לשותפות שלנו על תרומתן להפסקת האש, בראשן ארצות הברית ומצרים", מסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully