וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל הסכימה לתנאי של סינוואר: בלי איסוף מודיעין של כטב"מים במשך 6 שעות ביום

עודכן לאחרונה: 21.11.2023 / 20:30

חלק מהעסקה לשחרור החטופים כוללת הסכמה לתנאי, לפיו ישראל לא תפעיל כלי טיס בכל יום הפוגה. מנגד, גורם מדיני טען כי "לא נהיה עיוורים". השבויים ישוחררו על פי "מפתח" של 3 אסירים פלסטינים בתמורה לישראלי. בנוסף, ישראל הסכימה להכניס 300 משאיות דלק מדי יום

בוידאו: תיעוד מתקיפות עמדות שיגור כלי טיס עוינים/דובר צה"ל

אחד התנאים המרכזיים של העסקה המתגבשת לשחרור חלק מהחטופים משבי חמאס בעזה הוא הפסקת הפעילות של כטב"מים של ישראל בשמי עזה למשך שש שעות בכל יום הפוגה. מדובר בתנאי של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, שדרש אותו כחלק מהעסקה ועליו פורסם לראשונה בוואלה! הבוקר (שלישי). לעצם יישום התנאי התייחס הערב גורם מדיני שאמר כי בצה"ל ובשב"כ הבהירו שיש להם יכולות איסוף מודיעין גם בימי ההפוגה. "לא נהיה עיוורים ונדע מה קורה בשטח", אמר הגורם. דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, התייחס לתנאי ואמר: "נדע לשמור על ההישגים המבצעיים ולהיערך לשלבים הבאים".

במסגרת העסקה תהיה הפוגה בלחימה למשך ארבעה ימים, אך במערכת הביטחון חוששים כי חמאס ינסה לנצל את ההפוגות לתקיפת כוחות צה"ל או איסוף מידע על מיקום הכוחות בשטח. שרים וחברי כנסת כבר הביעו התנגדות להפוגה כחלק מהעסקה, ודרשו לא לאשר אותה. כך לדוגמא, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר: "הדרך היחידה להשבת כל החטופים היא דרך המשך הפעלת הלחץ הצבאי הבלתי פוסק על החמאס עד להכרעה מוחלטת".

מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר בעצרת בעיר עזה, 1 באוקטובר 2022. רויטרס
ישראל הסכימה לתנאי שהציב. יחיא סינוואר/רויטרס

עסקת שחרור החטופים שתובא לאישור הממשלה הערב כוללת את שחרורם של 50 ילדים ונשים ישראלים במשך ארבעה ימים של הפוגה בלחימה, וכוללת את האפשרות להרחבת ההפוגה אם חמאס יאתר נשים וילדים נוספים, במתווה של עשרה משוחררים לכל יום הפוגה נוסף. כך, אמר גורם מדיני שפירט את מתווה העסקה בשיחה עם כתבים, והדגיש כי כלל החטופים שיחזרו - בחיים.

בישראל מעריכים כי סך המשוחררים עשוי להגיע ל-80-70 נשים וילדים אם חמאס אכן יאתר את החטופים שטען כי אינו יודע את מיקומם. "החמאס מבחינתנו צריך להביא את האנשים, כולל מהג'יהאד האסלאמי וגורמים אחרים", אמר הגורם המדיני. עוד טען כי החמאס עשוי לשחרר גם חטופים נוספים בעלי אזרחויות זרות, אולם לא במסגרת המתווה לשחרור הנשים והילדים הישראליים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

עסקת שחרור החטופים זוכה לתמיכת כל גורמי הביטחון: צה"ל, שב"כ והמוסד, וכוללת שחרור של כ-140 אסירים ביטחוניים קטינים מבתי הסוהר הישראליים. לדברי הגורם המדיני, ישראל עמדה על כך שאסירים שהורשעו ברצח לא ייכללו ברשימת המשוחררים. עוד קובע המתווה כי במהלך ימי ההפוגה, ישראל תאפשר עוד הכנסת דלק לרצועת עזה - אולם הגורם הבהיר כי מדובר בהקלה שתימשך רק בעת ההפוגה.

בנוסף, בעסקה הסכימה ישראל להכניס כ-300 משאיות של סיוע הומניטרי ממעבר רפיח לעזה מדי יום וכן דלק לבתי חולים ולמאפיות בעזה. גורמים שמעורים במשא ומתן אמרו כי במסגרת ההסכם שהושג הוחלט על "מפתח", לפיו ישוחררו שלושה אסירים פלסטינים שמוחזקים בבתי הכלא בישראל בתמורה לכל בן ערובה ישראלי שישוחרר. בשלב הראשון של העסקה ישוחררו כ-50 נשים וילדים שנחטפו, בתמורה לארבעה ימי הפוגה בלחימה בעזה ושחרור של כ-150 אסירים פלסטינים - בעיקר נשים וקטינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully