וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות מתגייסות מסרבות לשרת כתצפיתניות: "נאמר להן שמי שתסרב תגיע לכלא"

עודכן לאחרונה: 23.1.2024 / 20:07

ברקע משבר המוטיבציה במערך התצפיות של צה"ל, שהחריף באירועי 7 באוקטובר, כ-50 חיילות מסרבות לעלות לאוטובוסים שייקחו אותן לבסיס ההכשרה של חיל הגנת הגבולות בסיירים. "קצין המיון מסר להן שההנחיה שקיבל היא לא לשחרר ולא לתת תפקיד אחר", סיפרה אם שבתה מסרבת לתפקיד

תצפיתניות מספרות על הרגע שזיהו את ניסיון ההברחה מלבנון לישראל. 19 בפברואר 2023/דובר צה"ל

עשרות מתגייסות שהתייצבו היום (שלישי) ואתמול בבקו"ם מסרבות להתפנות ממנו בשל התפקיד אליו שובצו - תצפיתניות. לוואלה! נודע כי כ-50 חיילות מסרבות לעלות לאוטובוסים שייקחו אותן לבסיס ההכשרה של חיל הגנת הגבולות שנמצא בסיירים. "מי שתסרב תגיע לכלא לשלושה חודשים", סיפרה אחת האימהות על האיומים שלטענתה בתה קיבלה.

ברקע סירובן של המתגייסות החדשות, עומדת בעיית עומק קשה יותר במערך התצפיות של צה"ל. בעיה שהחלה עוד ביחס המזלזל של צמרת הצבא לחיל ולמשרתות בו - גם בהיבטי תנאי השירות וגם ביחס למודיעין שהפיקו. והחריפה באירועי הטבח ב-7 באוקטובר, אז תצפיתניות נרצחו ונחטפו מחמ"לי האיסוף בגבול עזה.

לטענת האם: "עשרות חיילות מקבלות איומים בבקו"ם כי הן מסרבות לשרת כתצפיתניות, בהן גם הבת שלי. הן מקבלות איומים ולחץ כבד להתפנות". לדבריה, "קצין המיון מסר להן שההנחיה שקיבל היא לא לשחרר ולא לתת אף תפקיד אחר, גם לקב"ן. מונעים מהן ארוחות עד הערב והן מקבלות איומים וצרחות שיתפנו".

"נאמר להן שלא משנה מה הן לא יקבלו אף שיבוץ אחר כי זאת ההנחיה לתצפיתניות. מי שתסרב תגיע לכלא לשלושה חודשים", טענה האם.

חמ"ל התצפיות של נחל עוז, שנפתח מחדש במחנה רעים. 06 בנובמבר 2023. דובר צה"ל
חמ"ל התצפיות של נחל עוז, שנפתח מחדש במחנה רעים. 06 בנובמבר 2023/דובר צה"ל

בשנים האחרונות התגברה הביקורת סביב היחס המזלזל של צמרת הצבא לתצפיתניות, שבאה לידי ביטוי בתשתיות הרעועות במוצבים ובבסיסים, העומס הגובר, השחיקה, תנאי השירות, ירידה חדה במוטיבציה, והשם הרע בקרב מועמדים לשירות ביטחון. לדברי גורמי צבא מחיל הגנת הגבולות, "צה"ל השקיע יותר בטכנולוגיות ופחות בתצפיתניות ולאחר מכן העמיס עליהן משימות. השינוי היחידי המהותי שבוצע היה לשבץ חיילות מקבוצות איכות גבוהות".

המלחמה שפרצה בגבול רצועת עזה הוכיחה את הנחיצות והתרומה שלהן בגבולות - קור הרוח, השליטה במרחב, והרמה המקצועית. בעקבות היקף החטיפות, ההרג והפציעות בחמ"לים ובמוצבים הוחלט בשלב הראשון על גיוס נרחב מאוד של קצינות ותצפיתניות במילואים כדי לתמוך במערך במהירות, כולל מעבר של מפקדים מביה"ס של המערך.

התצפיתניות שראו את הכל מגיע, גם את מותן שלהן (אילוסטרציה). דובר צה"ל
התצפיתניות שראו את הכל מגיע, גם את מותן שלהן (אילוסטרציה)/דובר צה"ל

"מה שקרה זו מכה קשה למערך התצפיתניות שגם ככה סבל בשנים האחרונות מבעיות מוטיבציה", אמר גורם צבאי מהמערך לאחר אירועי הטבח, וזיהה את המשבר: "מה שקרה היה כמו חץ בלב. אנחנו עדיין מדממים, אני לא רוצה להרחיב בנושא הנעדרים, חטופים, פצועים והרוגים. חלק מהתצפיתניות שפעלו בקור רוח. היו תחת אש. טווח אפס ממחבלים. הן הצילו חיי אחרים, פעלו ממש בגבורה ומתקשות לחזור לתפקוד מלא. חלקן הגדול נשלח הביתה. חלקן אף מטופלות על ידי גורמי מקצוע. המערך חזר לתפקוד מלא אבל הבעיה העיקרית היא בעתיד. בעוד כמה חודשים".

בדובר צה"ל מסרו: "במהלך הגיוס למערך התצפיתניות, מועמדות שהביעו מוטיבציה נמוכה לתפקיד החלו הליך מול קצין מיון וחלקן שוחררו הביתה. המתגייסות קיבלו את התנאים הדרושים בהיבטי לינה ומזון ולא נמנע מאף אחת בדיקה רפואית. נדגיש כי אף מתגייסת לא נכנסה לכלא כתוצאה מחוסר רצון לשרת בתפקיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully