וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירי ביובל קסטלמן מרתיע אפילו את מומחה המז"פ: "זה כמו פאזל של אלף חלקים"

עודכן לאחרונה: 17.12.2023 / 21:59

רפ"ק בדימוס ליאור נדיבי הסביר בשיחה עם וואלה! מה היה צריך לעשות מיד בפתיחת החקירה. לדבריו, הדרך להגיע לאמת עדיין ארוכה, ואפילו אם היו מציעים לו להתערב בתיק הוא היה מתלבט. בנוסף, מתח ביקורת על המשטרה והפרקליטות: "האישומים לפעמים חמורים יותר ממה שצריך"

בווידאו: שחזור הירי ביובל קסטלמן. 7 בדצמבר 2023/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

רב פקד (רפ"ק) בדימוס ליאור נדיבי ראה זירה אחת או שתיים בחייו המקצועיים, הן בתפקידיו במשטרה בין היתר, במזרח ירושלים והן בתפקידו היום בתור מומחה לזיהוי פלילי. אחד התיקים הבולטים שבהם נתן נדיבי את חוות דעתו היה אירוע הירי באיאד אל-חאלק, תושב מזרח ירושלים עם מוגבלות שנורה למוות על ידי שוטר מג"ב. תיק נוסף שבו נדיבי היה מעורב הוא מקרה הירי, בעקבות ויכוח על חנייה בחולון, שבו הורשע היורה בהריגה.

בכל התיקים עיקר תפקידו של נדיבי הוא לנתח את הירי ולהסביר מאיפה הכדורים חדרו את גופתו של הנפגע בכל אירוע. בשיחה עם וואלה! הוא ניתח את המקרה שבו נורה למוות יובל קסטלמן על ידי חייל מילואים שחשב שהוא מחבל. זאת, בעקבות הסתירה בגרסאות המשטרה, לאחר נתיחת גופתו של קסטלמן.

יובל קסטלמן. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים, באדיבות המשפחה, עיבוד תמונה
יובל קסטלמן/עיבוד תמונה, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים, באדיבות המשפחה
ליאור נדיבי. באדיבות המצולמים
ליאור נדיבי/באדיבות המצולמים

"את הגופה של קסטלמן היה צריך לשלוח לנתיחה (מיד אחרי האירוע, בניגוד למה שקרה)", הוא ירה בפתח השיחה.

אז למה לא שלחו?

"לא יודע, תשאלו את מי שהחליט לא לשלוח. זאת החלטה של קצין חקירות לא של אנשי הזיהוי, קצין חקירות יכול להגיד שהוא משחרר את הגופה לקבורה".

שומעים מצד המשפחה של קסטלמן שיש טיוח, זה יכול להיות?

"תראו, אני לא חושב שאותו חייל מילואים (אביעד פריג'ה) הגיע לירושלים מתוך מחשבה להרוג מישהו".

מצד שני הוא התגאה בירי בריאיון בערוץ 14.

"על השטויות האלה שישלם. אם הוא חמום מוח אז מי שנתן לו נשק שיסביר למה נתנו לחמום מוח נשק, ושיחקרו אותו על זה שהוא פעל בפזיזות, לא על רצח, אלא על עבירה מופחתת".

דיון הארכת מעצר של אביעד פריג'ה החשוד בהמתה בקלות דעת של יובל קסטלמן, בית הדין הצבאי, בית ליד, 5 בדצמבר 2023. שלומי גבאי
אביעד פריג'ה/שלומי גבאי

פנו אליך בתיק הזה?

"אגיד לכם דוגרי, אם יפנו אני מתלבט אם לקחת את התיק הזה, כי זה תיק מאוד טעון. בשביל לעבוד אני צריך שיהיה לי עם מה לעבוד - כשיש לך תיעוד עם עבודת הזיהוי, כולל דוחות, יש עם מה לעבוד. כשאין כלום או מעט זה כמו פאזל של 1,000 חלקים ויש לך רק ארבעה, זה להכניס ראש בריא למיטה חולה, דוגרי הייתי מתלבט".

כרגע הוא לא נאשם, הוא חשוד בהמתה בקלות דעת. מה עכשיו צריך לעשות? ניתחו את הגופה מצאו קליע ושני רסיסים עליה מה הלאה מבחינת החקירה?

"אחרי שכל העבודה מסתיימת מתקבלת חוות דעת מהמכון לרפואה משפטית על כל המעורבים באירוע, לא רק על המנוח. מתקבלים הדוחות של המז"פ, מתקבלות חוות הדעת של מעבדת נשק לגבי התרמילים, כל תרמיל מאיזה נשק הוא נורה. קצין החקירות צריך לשבת ולהשוות בין הממצאים, המז"פים שנחשבים לאובייקטיבים לבין העדויות של כל המעורבים, ואז לבוא ולהגיד מה מסתדר ומה לא עם מה שאומרים המעורבים בשטח".

דרך מעבר הכדור בתוך גוף של הגבר שנורה בוויכוח על חנייה. ליאור נדיבי, אתר רשמי
דרך מעבר הכדור בתוך גוף של הגבר שנורה בוויכוח על חנייה/אתר רשמי, ליאור נדיבי

נדיבי מתח ביקורת חריפה על עבודת המשטרה והפרקליטות בתיקים שבהם היה מעורב. "מהניסיון שלי, לא נעשית עבודת ההצלבה", סיפר. "מתקבלות חוות דעת, עושים חור עם המנקב, מתייקים בתיק, מעבירים לפרקליטות או לתביעות, אבל הם לא מעיינים בחוות הדעת ואז מגישים כתב אישום לפעמים חמור יותר ממה שמגיע לבן אדם שמתענה במשפט, עד שבא אחד כמוני ומראה ראיות אחרות והעסק משתנה".

אתה אומר דבר חמור, אתה אומר שבעצם מוגשים כתבי אישום לא מוצדקים?

"מה זה דבר חמור, אני מתאר לכם את המציאות. קח את התיק של אוראל זוית, בחור שהוא ואבא שלו רבו עם שכן על שטח חנייה והיו מכות והמוכה הלך והביא חבורה של חברים שלו ונשלף אקדח ונורתה ירייה ומישהו נפל ומת. האשימו את זוית ברצח בכוונה תחילה וניסיון רצח והראיות שאני הצגתי בפני בית משפט הראו שזה לא היה רצח בכוונה תחילה ובכתב האישום שמו עובדות לא נכונות".

איך הראית את זה?

"בכתב האישום נכתב שהוא ירה לכיוון חזהו של המנוח מתוך כוונה להמית ומה שאני עשיתי, לקחתי את דוח הנתיחה, בדקתי את חור הכניסה איפה הקליע נעצר, לקחתי סרטוט של גוף אדם אנטומי והעברתי קו בין חור כניסה לנקודת עצירה. הראיתי שהקליע לא עבר בכלל בקרבת החזה. גם התובעת בתיק יכלה לקרוא לרופאה המשפטית, להגיד לה שהיא לא מבינה באנטומיה ושתעשה לה סרטוט, אבל לא עשו את זה. זה הבדל בין רצח להריגה - הבדל של 20 שנים בכלא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully