וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עדיף להימנע מזה": גורמים בעוצמה יהודית מסתייגים מהתפילה של בן גביר

עודכן לאחרונה: 26.9.2023 / 21:56

גורמים במפלגתו של בן גביר הסתייגו מהחלטתו לקיים תפילה בכיכר דיזנגוף בתגובה לעימותים שנרשמו במהלך יום הכיפורים בעיר - אולם הבהירו שישתתפו בה אם לא ישנה השר את החלטתו. גם ראש הממשלה ביקר את יוזמת התפילה: "מצופה מכל מנהיגי הציבור לנהוג באחריות"

עימותים בכיכר דיזנגוף בעקבות תפילה המונית שהיה בה הפרדה מגדרית. 24 בספטמבר 2023/אורי סלע

גורמים בעוצמה יהודית הביעו היום (שלישי) הסתייגות מהחלטת יו"ר המפלגה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, לקיים ביום חמישי הקרוב תפילה פומבית בכיכר דיזנגוף בתל אביב והבהירו בשיחות סגורות כי עדיף להימנע מכך - כך נודע לוואלה. עם זאת, הגורמים הבהירו כי אם ההחלטה הסופית של בן גביר תהיה לקיים את התפילה, הם יתיישרו עם החלטתו וישתתפו בה.

כמו כן, ח"כ אלמוג כהן ממפלגתו של בן גביר, צפוי להיעדר מהתפילה שיזם השר. לוואלה! נודע כי גם כהן הביע הסתייגות מהתפילה הפומבית אך טען בשיחה עם וואלה! כי ייעדר בגלל סיבה אחרת: "אני מסורתי אך לא מתפלל שלוש תפילות ביום, למה שאגיע לתפילה? ביום חמישי יש לי אירוע משפחתי ואיעדר".

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקר את יוזמת התפילה של השר: "תפילה אינה פרובוקציה. אבל עכשיו, אחרי האירוע הקשה בתל אביב, הדבר החשוב ביותר הוא לפעול להרגעת הרוחות. לכן מצופה מכל מנהיגי הציבור לנהוג באחריות ולהימנע מכל מה שלא יוסיף לרגיעה". יו"ר ש"ס, אריה דרעי, הצטרף לביקורת ואמר בערוץ הכנסת: "שיתפללו בבתי הכנסת, אנחנו לא צריכים מלחמות מיותרות ואנחנו לא צריכים שום דבר אחר".

איתמר בן גביר, לימור סון הר מלך,אלמוג כהן, חברי עוצמה יהודית בסבב התייעצויות אצל נשיא המדינה יצחק הרצוג לקראת הטלת המנדט להקמת הממשלה, בית הנשיא, 10 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
איתמר בן גביר, לימור סון הר מלך,אלמוג כהן, חברי עוצמה יהודית בסבב התייעצויות אצל נשיא המדינה יצחק הרצוג לקראת הטלת המנדט להקמת הממשלה, בית הנשיא, 10 בנובמבר 2022/ראובן קסטרו

גורמים בסביבתו של בן גביר הבהירו כי בכוונתו לקיים את התפילה ביום חמישי בכיכר דיזנגוף בתל אביב כמתוכנן, זאת למרות הביקורת הקשה נגדו בקואליציה ובאופוזיציה. לדבריהם, "אצבע בעין? למה כשהימין מגיב זאת התרסה אבל כשהשמאל הקיצוני בא להפריע לתפילה זה בסדר? בן גביר יקיים את התפילה כמתוכנן. הוא בא להתפלל, מי שרוצה להפוך את זה למשהו אחר - זאת בעיה שלו".

ביממה האחרונה צפו חילוקי דעות בישיבות ארגוני המחאה שהתקיימו בעקבות העימותים ביום כיפור ולקראת התפילה של בן גביר. בישיבות שנערכו נוצר פיצול לקראת יום חמישי. גורמים במטה המאבק, שמאגד את הארגונים, אמרו כי "רוב ארגוני המחאה לא מתכוונים לקחת חלק באירוע שכוח קפלן הכריז עליו בחמישי בכיכר דיזנגוף. בודקים את האפשרות לקיים את האירוע במקום אחר על מנת להוריד את הלהבות ולפעול לאיחוי הקרעים ולא להרחבתם. אנחנו מאוד מקווים שכוח קפלן ישתתפו באירוע במיקום החדש שייקבע ולא ליד הפרובוקציה שמתכנן בן גביר".

בנימין נתניהו, איתמר בן גביר. יונתן זינדל, פלאש 90, עיבוד תמונה
"להימנע מכל מה שלא יוסיף לרגיעה". נתניהו ובן גביר/עיבוד תמונה, יונתן זינדל, פלאש 90

העמותה הוזמנה לשימוע

בתוך כך, עיריית תל אביב-יפו הוציאה הערב לעמותת "ראש יהודי" - שיזמה את התפילה המופרדת ביום כיפור בכיכר דיזנגוף, הזמנה לשימוע. בעירייה שוקלים לבטל את כל ההיתרים שניתנו לאירועים שביקשה העמותה לקיים בחג הסוכות במרחב הציבורי - זאת לטענתם, "לנוכח הפרת הנחיות העירייה והחלטת בית המשפט על ידי אנשי העמותה בערב יום הכיפורים".

מוקדם יותר היום, ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שלח מכתב לפרץ עמר, מפקד מחוז תל אביב במשטרה, ובו ביקש לוודא שלא יוצבו חציצות להפרדה מגדרית במהלך התפילה שמתכנן השר בן גביר. במכתב טען ראש העיר: "עיריית תל אביב יפו מאפשרת לקיים תפילה במרחב הציבורי בעיר כפי שהיא מאפשרת לקיים אירועים אחרים כל עוד הם עומדים בהתאם לנהלים העירונים, ובמקרה הזה בהתאם לנוהל עירוני 896 משנת 2008 - שאינו מאפשר לקיים הפרדה מגדרית באמצעים פיזיים".

לפיכך דרש חולדאי: "ככל שיתקיים אירוע תפילה בכיכר דיזינגוף, העירייה תבקש לוודא כי האירוע יתקיים ללא אמצעים פיזיים להפרדה מגדרית הכוללת מחיצות, סרטים, חבלים, דגלים וכיוצא בזה. אני מצפה כי שוטרי מחוז תל אביב תחת פיקודך אשר מכירים את המדיניות העירונית ואת פסיקות בית המשפט בנושא יאכפו ויוודאו כי ההנחיות מתקיימות - ולא תינתן יד לביזוי החלטת בית המשפט", דרש חולדאי ממפקד המחוז.

עימותים במהלך תפילת יום כיפור, כיכר דיזנגוף, תל אביב. 24 בספטמבר 2023. תומר נויברג, פלאש 90
עימותים במהלך תפילת יום כיפור, כיכר דיזנגוף, תל אביב. 24 בספטמבר 2023/פלאש 90, תומר נויברג

גם מצד חברי הקואליציה נמתחה ביקורת חריפה הערב על יוזמת התפילה של השר לביטחון לאומי - שלפי שעה צפויה להפוך לעימות בין המתפללים לארגוני המחאה שהודיעו שיגיעו לקיים תפילה מקבילה. ח"כ יולי אדלשטיין, ממפלגת הליכוד, כתב: "מצד אחד בן גביר, מצד שני אהוד ברק ושלוחיו. באמצע יש עם שלם שפשוט נמאס לו מהקיצוניות".

גם יו"ר ועדת החוקה, שמחה רוטמן יצא נגד יוזמת השר בן גביר: "‏איתמר, כוונותיך רצויות אך מעשיך אינם רצויים". לדבריו, "‏אין ספק שהפעולה של מיעוט קטן ואלים שתקף מתפללים ביום כיפור קורעת את הלב לכולנו, אבל המענה לפרובוקציה של המיעוט הפרוגרסיבי הקיצוני והרעשן שלא רוצה כאן מדינה יהודית ודמוקרטית הוא לא בפרובוקציה נגדית שתביא להרחבת הבעירה והשנאה ‏ותלכד ציבור רחב סביב אותם קיצוניים".

‏לדבריו, "את החושך לא מגרשים במקלות, אלא בהוספת אור. הפעולה העקבית של רבים, מסורתיים, דתיים וחילונים שהתחזקו ביהדותם כמענה לאלימות ולהשתקה הפרוגרסיבית הקיצונית, היא המענה האמיתי. ‏ישראל תהיה יהודית ודמוקרטית, כי זה מה שהרוב המוחלט של הציבור רוצה ודורש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully