וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים אמריקנים: נתניהו מבין שיצטרך לבצע ויתורים בנושא הפלסטיני עבור הסכם עם סעודיה

עודכן לאחרונה: 21.9.2023 / 8:48

ביידן העלה את סוגיית הוויתורים לפלסטינים במהלך פגישתו עם נתניהו. רה"מ אמר לנשיא האמריקני כי הוא מבין שיהיה צורך במרכיב פלסטיני משמעותי בעסקת חבילה עם סעודיה. "כל המנהיגים המעורבים מבינים שיהיה עליהם לבצע צעדים קשים - כולל נתניהו", אמר בכיר בממשל האמריקני

בוידאו: ביידן נפגש עם נתניהו: "נדון על הנושאים הקשים - כמו שמירה על הערכים הדמוקרטיים"/לעמ

בכירים בבית הלבן אמרו לאחר הפגישה בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לראש הממשלה בנימין נתניהו כי הם סבורים שנתניהו מבין כי יהיה עליו לבצע ויתורים בנושא הפלסטיני כדי להשיג הסכם שלום עם סעודיה.

למה זה חשוב:

  • יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אמר בראיון לרשת פוקס ששודר ביום רביעי כי הנושא הפלסטיני חשוב מאוד וכי יש לפתור את הסוגיה כדי לקדם נורמליזציה עם ישראל.
  • ויתורים משמעותיים בנושא הפלסטיני עלולים להביא להתערערות הממשלה לאור התנגדותם של ראשי מפלגות הימין הקיצוני - בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר - לכל מהלך מהסוג הזה.
  • בכירים ישראלים אמרו כי נתניהו לא מתכנן לבצע שינוי בהרכב הממשלה במקרה שיושג הסכם שלום עם סעודיה וכי הוא סבור שיהיה ביכולתו להעביר בממשלה צעדים עבור הפלסטינים כל עוד אלה לא יפגעו באינטרסים ביטחוניים ישראלים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח פגישתו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, במלון Intercontinental בניו יורק.. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
קיימו דיון מועיל בסוגיית המרכיב הפלסטיני בעסקה עם סעודיה/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

במוקד בחדשות:

  • הנשיא ביידן העלה את סוגיית הוויתורים לפלסטינים במהלך פגישתו עם נתניהו אתמול. ראש הממשלה אמר לנשיא האמריקני כי הוא מבין שיהיה צורך במרכיב פלסטיני משמעותי בעסקת חבילה עם סעודיה אולם הדגיש כי אסור לתת לפלסטינים יכולת להטיל וטו על המהלך.
  • בכיר בממשל האמריקני שמעורה בתכני הפגישה בין נתניהו לבין ביידן אמר כי שני המנהיגים קיימו דיון מועיל בסוגיה של המרכיב הפלסטיני בעסקה עם סעודיה וכי היתה ביניהם הסכמה לגבי מה יהיה נחוץ לעשות בהקשר הזה.
  • "יש הבנה משותפת לכל המנהיגים לגבי המהלך ההיסטורי הזה בין ישראל לסעודיה. כל המנהיגים המעורבים מבינים שיהיה עליהם לבצע צעדים קשים - וזה כולל את ראש ממשלת ישראל", אמר הבכיר בממשל האמריקני.
פגישת ראש הממשלה,בנימין נתניהו, ונשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. ניו יורק. 20 בספטמבר 2023. רויטרס
"פגישה בין חברים ותיקים", שני המנהיגים/רויטרס

מאחורי הקלעים:

  • הפגישה בין נתניהו לבין ביידן לא התחילה טוב. נתניהו המתין כחצי שעה לנשיא האמריקני שאיחר לפגישה. בכירים אמריקנים אמרו כי האיחור לא היה נסיון להשפיל את נתניהו אלא נבע מסיבות טכניות.
  • כאשר ביידן נכנס לחדר, אחד הדברים הראשונים שאמר היה שהוא מקווה לראות את נתניהו לפני סוף השנה בוושינגטון. זה בדיוק המסר שנתניהו חיכה לשמוע.
  • בתוך החדר הסגור נתניהו וביידן דנו על המהפכה המשפטית, המגעים עם סעודיה, האיום האיראני והמצב בגדה המערבית.
  • בכיר ישראלי שמעורה בתכני הפגישה השווה את הפגישה בין ביידן לנתניהו לפגישה בין חברים ותיקים ולא לפגישה בין מנהיגים שמחליפים דפי מסרים.
  • ביידן ונתניהו הכירו אחד את השני כ-40 שנה. ונפגשו פעמים רבות. בכיר ישראלי אמר כי נתניהו מצא את ביידן חד מבחינת מנטלית ולא זיהה אצלו כל בעיה קוגנטיבית.
  • "זו היתה פגישה מועילה ומאוד פתוחה וכנה. זו היתה שיחה שרק ג'ו ביידן מסוגל לנהל עם ביבי נתניהו", אמר בכיר אמריקני.
ראש הממשלה,בנימין נתניהו,בדרכו לפגישה עם נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. ניו יורק. 20 בספטמבר 2023. רויטרס
מבין שיצטרך לבצע ויתורים, נתניהו בדרכו לפגישה עם ביידן/רויטרס

תמונת המצב:

  • בכירים אמריקנים אמרו לאחר הפגישה בין ביידן לנתניהו כי סוגיית הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה מורכבת מאוד וכי למרות שהושגה התקדמות, יש עוד דרך ארוכה עד ההגעה להסכם.
  • בכיר ישראלי אמר כי נתניהו עזב את הפגישה בתחושה אופטימית לגבי הסיכוי לקדם הסכם בין ישראל לסעודיה. "זה לא עניין סגור אבל הסיכויים הם יותר מ-50 אחוז", אמר הבכיר הישראלי.
  • יורש העצר הסעודי השמיע בראיון לרשת פוקס הערכה דומה. "כל יום שעובר אנחנו מתקדמים יותר לנורמליזציה עם ישראל", אמר מוחמד בן סלמאן.

מה הלאה:

  • בהודעה שהבית הלבן פרסם בסיום הפגישה נכתב כי הנשיא ביידן הזמין את נתניהו לפגישה בוושינגטון לפני סוף השנה. בכירים אמריקנים אמרו כי מדובר בהזמנה עקרונית בלבד וציינו כי לא נקבע עוד מועד לפגישה כזו.
  • הנושא המרכזי שייקבע אם פגישה כזו תתקיים או לא הוא עתיד המהפכה המשפטית. קשה לראות את ביידן מארח את נתניהו בבית הלבן אם החקיקה החד צדדית תקודם והמחאה תימשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully