וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלבים בתיק יד, קליעים בחטיפים: מצעד ההברחות היצירתיות ביותר שסוכלו

עודכן לאחרונה: 20.9.2023 / 23:59

מדי יום מגיעים לגבולות הישראליים משלוחים מכל העולם. לא פעם החבילות מסתירות את מטרתן האמיתית - הברחות של מוצרי טבק ובעלי חיים במקרים ה"טובים", נשק ואמל"ח בגרועים. עם זאת, הבודקים מצליחים להתעלות על המבריחים. "לכל אחד יש את התפיסה שהפילה לו את הלסת"

בוידאו: סיכול הברחת סיגריות בנמל אשדוד/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

משלוח מוזר הגיע למכס באשדוד בתחילת השבוע האחרון, על פניו מדובר בשורת שקים עם חלוקי נחל לגינה. "שום דבר לא היה אמור לעורר חשד", סיפרה לוואלה! שרה ביטון, מנהלת תחום בכירה במינהל המכס. "אבל בכל זאת החליטו לקחת את זה לבדיקה וגילו שיש הבדל קטן מאוד בגוון של חלק מהאבנים ובמשקל שלהן". כשאנשי המכס פתחו לשניים את אחד החלוקים - הם גילו כמות עצומה של טבק לנרגילה שהוסלק בתוכן.

גם במכס מגדירים את ניסיון ההברחה הזה כאחד המושקעים ביותר שנראו בשנים האחרונות. בכלל - מתחת לאף של האזרחים, שרק שומעים מדי פעם על ניסיונות הברחה שכשלו, מתנהלת מערכה שלמה במעברי הגבול נגד הברחות. כלי הבידוק והטכנולוגיה משתכללים, ואיתם גם שיטות ההברחה שמקבלות מנה של יצירתיות יוצאת דופן.

"השיטות הולכות ומחכימות. המבריחים משקיעים הרבה מאוד כסף, שכל ויצירתיות כדי למצוא את הדרכים לעקוף אותנו", הסבירה ביטון. "אם פעם ההברחות נעשו רק על ידי הייצואן בחו"ל - היום המבריחים מגיעים עד למפעלים כדי שהסחורות שינסו להבריח יהיו חלק אינטגרלי מהמוצר המיובא". חטיפים, ירקות, לחם, נעלי עקב, שקי דשן ואבנים: כל דבר שאפשר לעלות על הדעת הפך למושא להברחה פוטנציאלית ובצורות שכמעט אי אפשר לדמיין. אלו ההברחות ה"יצירתיות" ביותר:

סיגריות מעורבבות בנייר טואלט ואבקת כביסה

עובדי המכס באשדוד עקבו אחרי מכולה שהגיעה מטורקיה ובה 500 קרטונים של סיגריות במסווה של אבקת כביסה ונייר טואלט. על פי החשד, עובד שכיר ניסה לייבא את הסיגריות לישראל בשביל חברה שרשומה על שם אחיינו.

11 גורים בתיק אחד

11 גורי כלבים שהובאו לארץ בטיסה מבלארוס הוסלקו בתיק נשיאה לכלב אחד. הנוסע, שעבר במסלול הירוק במכס בנתב"ג, עורר את חשדם של בודקי אולם הנוסעים. בתוך התיקים שלו, שהוסתרו במעילים, נמצאו 11 גורים מהגזע פומרניאן דחוסים בתנאים קשים.

על פי גורמי המקצוע במעברים, יש שני סוגים פשוטים של הברחות: הברחה מכסית והברחה ביטחונית. המכסית זו הברחה של מוצרים חוקיים בזול - כדי להתחמק מתשלום מסים על המוצר. זה רק מתחיל במעבר האדום והירוק בנתב"ג - אבל פוגש את בודקי המעברים בכל מעבר, בכל יום.

לדברי רשות המסים, המוצר הכי פופולרי להברחות הוא סיגריות. בעקבות המסים הגבוהים עליהן - סיגריות שנקנו בזול במדינות שונות הפכו למצרך מבוקש ביותר ולתעשייה שלמה של הברחות. מיד אחר כך - אלכוהול ומוצרי טבק שונים. לא במקרה, גם ברשימה כאן הם יופיעו מספר פעמים.

868 פקטים של סיגריות בכמה מזוודות בודדות

בני זוג מבלגיה עברו במסלול הירוק בנתב"ג והתבקשו על ידי בודק המכס להעביר את מזוודותיהם במכשיר השיקוף. אז התברר כי ברשותם 868 פקטים של סיגריות תוצרת חוץ ו-1,430 יחידות טבק לחימום, בשווי של כ-400 אלף שקלים, שסך המסים עליהם הוא כ-250 אלף שקלים.

בווידאו:בני זוג מבלגיה, יהודה ויהודית וייס, ניסו להבריח 868 פקטים של סיגריות תוצרת חוץ ו-1,430 יחידות טבק לחימום,נתב"ג/דוברות רשות המיסים

34 ציפורים נדירות - בשווי עשרות אלפי אירו

נוסע שהגיע בטיסה מבלגיה עורר את חשדם של בודקי המכס בנתב"ג. בבדיקת כבודתו נמצאו 34 ציפורים אקזוטיות בעלות של כ-70 אלף אירו, שהוברחו בתנאים מחפירים ללא רווח בין בעל חיים תוך שהן מטולטלות בתוך מזוודה.

ניסיון הברחת ציפורים נדירות. רשות המסים, אתר רשמי
ניסיון הברחת ציפורים נדירות/אתר רשמי, רשות המסים

קליעים בתוך חטיפים

שני פלסטינים עוררו את חשדם של הבודקים הביטחוניים במחסום חוצה שומרון - בבדיקה הם מצאו אקדח, כמה מחסניות ותחמושת שהוסתרו בתוך שקיות חטיפים. שני נוסעי הרכב והאמל"ח הועברו להמשך טיפול גורמי הביטחון.

שקית החטיפים שבה התגלה אקדח ברכב פלסטיני, 12 באוגוסט 2023. אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון, אתר רשמי
שקית החטיפים שבה התגלה אקדח ברכב פלסטיני, 12 באוגוסט 2023/אתר רשמי, אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

הסוג השני של ההברחות מתייחס להברחות בטחוניות - מוצרים דו שימושיים, שיכולים להגיע לידיים הלא נכונות ולהפוך למסוכנים, ומוצרים שבכלל אסור להכניס בשום צורה לארץ: אמל"ח, סמים, כלי נשק, תרופות מסוגים מסוימים. יאיר בנאור, ראש יחידת הביטחון ברשות המעברים במשרד הביטחון מכיר היטב את ההברחות הבטחוניות. אנשיו מופקדים על 16 מעברי גבול ובוררים בבדיקה קפדנית כל סחורה ואדם שנכנסים לישראל.

"בכל יום אנחנו תופסים אמל"ח, וכמה פעמים באותו יום. נשק חם, קר, כדורים. כל דבר שעולה על הדעת", הוא הסביר. בעזרת אמצעי שיקוף מתקדמים, כלבי גישוש שמיועדים לחומרי נפץ ומודיעין איכותי - הם מצליחים לתפוס גם סחורות שכמעט אי אפשר לעלות עליהם. "לכל אחד יש את התפיסה שהפילה לו את הלסת. הדבר הכי מפתיע שמצאנו אי פעם לדעתי היה בהברחה מעזה לכיוון ישראל. בתוך משטחי עץ שכבר העבירו סחורות וחזרו ריקות בחזרה גילינו שנעצו מטילי זהב". באופן מפתיע, גם מטילי זהב נכנסים לתוך ההברחות הפופולריות.

מה אומרים המבריחים להגנתם? "חלקם טוענים שבקורונה הם לא יכלו לשלם כי המצב הכלכלי היה קשה, אז עכשיו הם מחזירים פריטים שווי ערך בדרך לא דרך. ויש גם את אלו שאנחנו חושדים שמנסים להעביר את הכספים לטרור", אמר בנאור. כך למשל, אזרח ירדני שהגיע למעבר אלנבי וביקש להיכנס לישראל עם רכבו, נכנס לבדיקה ובשיקוף ראו בודקי המכס משהו חשוד בין שני הכיסאות הקדמיים. בדיקה פיזית חשפה תא מוסתר שבתוכו הוסלקו 20 מטילי זהב, ששווים 4 מיליון שקלים.

היישר ממצרים: 4 טונות טבק בתוך אבנים למדרכה

בודקי המכס במעבר הגבול ניצנה, על גבול ישראל-מצרים, חשפו ניסיון הברחה של 4 טונות טבק לנרגילה. הטבק הוסלק בתוך אבנים לריצוף מדרכות, שיובאו ממפעל במצרים. על פי הערכה, סכום המס הכולל שהמבריחים ניסו להתחמק מתשלומו הוא כ-4 מיליון שקלים.

4 טון טבק לנרגילה נמצא באבנים לריצוף מדרכות/דוברות רשות המיסים

מטורקיה לעזה: חומר שיסייע בייצור רקטות

במהלך חודש יולי עוכבו לבידוק שתי מכולות במשקל של 54 טון שאמורות היו להכיל שקי גבס שהגיעו מטורקיה לרצועת עזה. במהלך הבידוק עלה החשד של בודקי המכס באשדוד כי חלק מהחומר שנמצא במכולות אינו גבס. החומר נלקח לבדיקת מעבדה שמצאה כי מדובר באמוניום כלוריד במשקל של 16 טון שהוחבא בין שקי הגבס. אמוניום כלוריד הינו חומר דו שימושי המשמש את ארגוני הטרור בעזה להליך ייצור הרקטות אשר בסופו משוגרות לכיוון מדינת ישראל.

מכס אשדוד חשף ניסיון הברחה של 16 טון חומר רקטי שיועד להגיע לרצועת עזה. רשות המיסים, אתר רשמי
מכס אשדוד חשף ניסיון הברחה של 16 טון חומר רקטי שיועד להגיע לרצועת עזה/אתר רשמי, רשות המיסים

עובדי משרד הביטחון ורשות המסים בודקים אלפי מכולות ביום, כל מה שנכנס לשטח ישראל צריך לעבור בידוק קפדני. מעבר לאמצעים הטכנולוגיים, לכלבי הגישוש, למכונות השיקוף המתקדמות שמצליחות לשקף כיום לרמה כירורגית גם מכולות ענק - הם מעידים שהצליחו לפתח יכולת הבחנה יוצאת דופן. "יש דברים שעין בלתי מקצועית לא תצליח בכלל לראות", סיפר בנאור.

דוגמה מצוינת אלו נשקי ה"איירסופט" - כלי נשק מדומים, שדומים באופן מוחלט לכלי הנשק האמיתיים - כך שמי שיסתכל עליהם ממרחק יהיה בטוח שהוא מתבונן על כלי אקדח או רובה אמיתי. "זה זורע פחד", טען בנאור. "כשאתה שולף אותו בתחנת דלק ודורש מהמוכר לפתוח את הקופה - אף אחד לא יחשוב בכלל שזה צעצוע ויוציא את כל הכסף".

בשנים האחרונות הניסיונות להברחת נשקי איירסופט הפך לתופעה של ממש - חלקים קטנים של פלסטיק בדואר, דרך הגבולות ורובים בגודל מלא שיכולים להיות מוסבים בכמה דקות לכלי ירייה תקינים. לדברי בנאור, "יש לנו קושי משפטי עם התפיסה שלהם, כי הם עדיין מוגדרים צעצוע מסוכן, אבל בשנים האחרונות כבר כל גורמי הביטחון מבינים כמה חשוב לתפוס אותם בדיוק כמו כל נשק רגיל".

מטילי זהב בתוך עגבניות

הבודקים הביטחוניים של רשות המעברים במעבר כרם-שלום סיכלו הברחה חריגה מעזה לשטחי הרשות הפלסטינית של 13 מטילי זהב, שהוסתרו בתוך ארגזי עגבניות. הארגזים היו חלק ממשלוח של 20 טונות עגבניות, שיועד לייצוא מרצועת עזה לשטחי הרשות הפלסטינית, והם עברו בדיקה ביטחונית שגרתית. במהלך הבדיקה חשפו בודקי מעבר כרם-שלום 13 מטילי זהב במשקל של כשבעה ק"ג, שהוסלקו בתחתית ארגזי העגבניות.

האבנים היו קלות מדי

רק השבוע בודקי המכס באשדוד בדקו מכולה שהגיעה ממצרים, שלטענת היבואן הכילה 24 טון של מזרקות נוי, כדים, פסלי נוי וחלוקי נחל. במהלך הבדיקה הבחינו הבודקים כי חלק מחלוקי הנחל הינם מעובדים ומיוצרים מפיברגלס ואינם טבעיים כפי שהוצהר. בעקבות זאת, הוחלט להעמיק את הבדיקה ולשבור כמה מהם. לתדהמת הבודקים התברר כי בכל חלוקי הנחל המעובדים ישנו חלל גדול המכיל 600 גרם של טבק בטעמים לנרגילות. סך הכול נמצאו 10,000 חלוקי נחל מעובדים וטבק במשקל כולל של כ-6,000 ק"ג.

תרופות לאון הגברי - בחביות של חמוצים

בודקי המכס בנמל אשדוד וחוקרי מחלקת חקירות מכס ומע"מ תל אביב ברשות המסים חשפו ניסיון להבריח 150 אלף קפסולות של חומר הנחזה להיות "קמגרה", תרופה להגברת האון הגברי. הקפסולות הוסלקו בתוך חביות אטומות מפלסטיק שהוסתרו בתוך 80 חביות גדולות יותר ששימשו לייבוא חמוצים. מדובר בתרופות ששיווקן בארץ מסכן את הציבור, מאחר שלא אושרו להפצה על ידי משרד הבריאות. על פי הערכה, שווי התרופות שנתגלו הוא כ-3 מיליון שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully