וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן לנתניהו: מודאג משינויים יסודיים בשיטה הדמוקרטית בישראל

ברק רביד, שליח וואלה! לניו יורק

עודכן לאחרונה: 20.9.2023 / 20:28

נשיא ארה"ב וראש הממשלה הישראלי נועדו במשך כשעה ב-4 עיניים, ודנו בין היתר על המהפכה המשפטית ועל נורמליזיציה עם סעודיה. לפני הפגישה אמר ביידן: "המחויבות שלי לישראל בלתי ניתנת לערעור". גורם מדיני: נתניהו לא מתכוון לשנות את הרכב הממשלה אם יושג הסכם עם סעודיה

בוידאו: ביידן נפגש עם נתניהו: "נדון על הנושאים הקשים - כמו שמירה על הערכים הדמוקרטיים"/לעמ

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (רביעי) עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית מלון בניו יורק.
בתחילת הפגישה אמר ביידן כי השניים ידונו "על הנושאים הקשים כמו שמירה על הערכים הדמוקרטיים של המדינות שלנו - כולל שמירה על איזונים ובלמים במערכות שלנו". בתגובה ענה לו נתניהו: "לישראל מחויבות מוחלטת לדמוקרטיה".

בתום הפגישה נמסר מהבית הלבן כי הנשיא ביידן "הביע דאגה מפני ביצוע שינויים יסודיים כלשהם בשיטה הדמוקרטית הישראלית", ללא הגעה לקונצנזוס רחב ככל האפשר.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך העצרת הכללית של האו"ם, ניו יורק. 20 בספטמבר 2023. רויטרס
ביידן ונתניהו לוחצים ידיים/רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח פגישתו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, במלון Intercontinental בניו יורק.. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
"אנחנו בנתיב לקראת פתרון של שתי מדינות". פגישת ביידן-נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

"הסכם עם סעודיה? 'ביג דיל'"

בהצהרות הפתוחות לתקשורת אמר ביידן לנתניהו כי ברצונו לדון עמו על הדרכים לשמר את הנתיב להשגת פתרון שתי המדינות בעתיד. הוא ציין עוד כי אסור לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. הנשיא האמריקני אמר לנתניהו כי הסכם שלום בין ישראל לבין סעודיה יהיה "ביג דיל". הוא ציין כי הוא סובל מ"אופטימיות אירית" והוסיף כי אם לפני עשר שנים מישהו היה שומע אותם מדברים ככה על נורמליזציה בין ישראל לסעודיה הוא היה שואל מה הם שתו. "וויסקי אירי", השיב נתניהו.

גם רה"מ התייחס לנושא ואמר לביידן: "תחת הנהגתך נוכל להשיג הסכם שלום היסטורי עם סעודיה. זה יקרב את סוף הסכסוך הישראלי-ערבי ויקדם פיוס בין העולם המוסלמי למדינה היהודית. אם נעבוד יחד על זה נוכל להביא לעתיד טוב יותר". אחרי ההצהרות יצאו הצוותים, והשניים נועדו כשעה בארבע עיניים. בפתח הפגישה אמר ביידן לנתניהו: "אני מקווה שנתראה בוושינגטון עד סוף השנה".

מה נאמר בחדר?

אחרי הפגישה, אמר גורם מדיני בכיר בתדרוך לכתבים כי רה"מ נתניהו לא מתכנן לבצע שינוי בהרכב הממשלה במקרה שיושג הסכם שלום עם סעודיה. הגורם ציין כי נתניהו חותר להסכם עם סעודיה ואם יהיו גורמים שירצו להצטרף לממשלה על בסיס קווי היסוד הנוכחיים שלה הם מוזמנים לעשות זאת. "אבל זה לא יהיה על חשבון אף אחד", אמר הגורם המדיני.

לדברי הגורם המדיני רוב השיחה בין ביידן לנתניהו עסק במאמצים להגיע להסכם שלום בין ישראל לסעודיה. הצדדים סיכמו להקים צוותי עבודה שיעסקו בהיבטים השונים של הסכם כזה. "יש אינטרס משולש לנסות ולהגיע להסכם הזה. זה לא מובטח, אבל יש הבשלה היסטורית. ויש סיכוי טוב של יותר מ-50 אחוז", אמר הגורם המדיני.

במהלך השיחה עם ביידן אמר נתניהו לנשיא האמריקני כי הוא חושב שהפלסטינים צריכים להיות חלק מהתהליך של הנורמליזציה עם סעודיה אבל לא לקבל וטו עליו. "יש דרכים לקדם את הנושא הפלסטיני כחלק מהסכם עם סעודיה. מה שנתניהו יביא לממשלה בסופו של דבר בנושא הפלסטיני יתקבל כיוון שהוא לא יסכן אינטרסים ביטחוניים ישראלים", אמר. הגורם המדיני ציין כי יש "זהות מוחלטת" בין העמדות של ישראל וארה"ב ביחס לנושא של הגרעין האזרחי בסעודיה. "אנחנו לא נוותר על דברים שאנחנו עומדים עליהם ביחד ובתוקף", אמר.

הגורם המדיני ציין כי הנשיא ביידן העלה במהלך הפגישה את סוגיית המהפכה המשפטית. נתניהו אמר לביידן שהוא מנסה להגיע לקונצנזוס עם חלקים מהאופוזיציה או עם הציבור לגבי המשך השינויים במערכת המשפט. "זה לא היה מוקד השיחה", ציין הגורם המדיני.

בוידאו: כעת בניו יורק מחוץ לפגישת ביידן נתניהו./תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילום: רועי בושי, שב"פ

מחאה מחוץ למלון

הפגישה החלה באיחור ניכר של יותר מחצי שעה, כאשר ראש הממשלה הגיע לבית המלון וחיכה שם לנשיא ביידן, שכאמור התעכב בהגעתו. במקביל לפגישה התאספו מאות מפגינים ישראלים בניו יורק, אשר נשאו שלטים נגד הממשלה: "ביידן, תעזור לישראל". במקביל התאספו פעילי מחאת הסטודנטים והסטודנטיות ומפגינים נוספים מחוץ לשגרירות ארה"ב בתל אביב ומחוץ לקונסוליה בירושלים.

לפני פגישת ביידן-נתניהו: מאות מפגינים נגד הממשלה, שגרירות ארהב, תל אביב.20 בספטמבר 2023. נבט כהנא. Nevet kahana, אתר רשמי
לפני פגישת ביידן-נתניהו: מאות מפגינים נגד הממשלה, שגרירות ארהב, תל אביב.20 בספטמבר 2023/אתר רשמי, נבט כהנא. Nevet kahana
לפני פגישת ביידן-נתניהו: מאות מפגינים נגד הממשלה, שגרירות ארהב, תל אביב.20 בספטמבר 2023. אפרת ספרן, אתר רשמי
המפגינים נושאים שלטים בניו יורק/אתר רשמי, אפרת ספרן
לפני פגישת ביידן-נתניהו: מאות מפגינים נגד הממשלה, ניו יורק.20 בספטמבר 2023. עומר קפלן, אתר רשמי
מאות מפגינים בניו יורק/אתר רשמי, עומר קפלן

"הגענו לכאן כדי להזכיר לנתניהו שלהפגין נגד הממשלה ההרסנית בתולדות המדינה זה לא להפגין נגד ישראל", נמסר. "נמשיך להפגין כל עוד הממשלה הזו תמשיך לחרב את היחסים בין הרשויות, ואת הסמלים עליהם בנויה החברה הישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully