וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו המריא הלילה לארה"ב: ייפגש עם הנשיא ביידן וישתתף בעצרת האו"ם

עודכן לאחרונה: 18.9.2023 / 9:28

זו הנסיעה הראשונה של נתניהו לארה"ב מאז חזר לתפקיד רה"מ לפני תשעה חודשים - ולמרות ניסיונותיו, לא זכה לקבל הזמנה לבית הלבן. לפני עצרת האו"ם ייפגש נתניהו בקליפורניה עם המיליארדר אלון מאסק. על המפגינים נגדו אמר לפני המראתו: "חוברים לאש"ף ולאיראן"

נתניהו המריא לביקור בארה"ב ותקף את המפגינים: "חוברים לאש"ף ולאיראן"/רועי אברהם/לע"מ, סאונד: יחזקאל קנדיל/לע"מ

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המריא הלילה (ראשון) לביקור מדיני בארצות הברית, כדי להשתתף בעצרת הכללית של האו"ם שבניו יורק. בהמשך השבוע, ביום רביעי, הוא צפוי להיפגש עם הנשיא האמריקני ג'ו ביידן.

למה זה חשוב

  • זו תהיה הנסיעה הראשונה של נתניהו לארצות הברית מאז חזר לתפקיד ראש הממשלה לפני תשעה חודשים. למרות ניסיונות רבים של נתניהו הוא לא זכה לקבל הזמנה לבית הלבן.
נתניהו ממריא לארצות הברית לפגישתו עם ביידן בעצרת האו"ם בניו יורק. 18 בספטמבר 2023. דוברות ראש הממשלה, אתר רשמי
נתניהו ממריא לארצות הברית לפגישתו עם ביידן בעצרת האו"ם בניו יורק. 18 בספטמבר 2023/אתר רשמי, דוברות ראש הממשלה

מיצג המחאה נגד נתניהו על כלא אלקטרז

מיצג מחאה על כלא אלקטרז נגד נתניהו/מערכת וואלה!

התמונה הגדולה

  • בשנים קודמות בהן נסע נתניהו לאו"ם מוקד העניין היה נאומו מול העצרת הכללית של האו"ם. בנסיעה הזו המוקד הוא פגישתו עם נשיא ארצות הברית - פגישה שהפכה מאירוע שגרתי למאורע חריג.
  • העובדה שנתניהו עדיין לא הוזמן לבית הלבן, ושפגישתו הראשונה עם הנשיא ביידן תהיה במלון בניו יורק, מעידה לא רק על מצב היחסים עם ארצות הברית, אלא יותר מכך על מעמדו של נתניהו בוושינגטון.
  • המהפכה המשפטית, הממשלה הקיצונית בראשה הוא עומד והכתף הקרה שהוא מקבל מביידן גם משפיעים באופן שלילי על הדרך בה מנהיגים אחרים בעולם מסתכלים על ראש ממשלת ישראל.
  • נתניהו מצידו אמר לפני ההמראה לארצות הברית כי "התרגש לראות את ריבוי הבקשות לפגישות" איתו מצד המנהיגים שמשתתפים בעצרת האו"ם.
ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגשים בירושלים, 9 במרץ 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
עדיין לא הוזמן לבית הלבן. נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

בין השורות

  • אחת הסיבות שביידן ויועציו החליטו לקיים את הפגישה בניו יורק הייתה החשש שלהם מהפגנות של אלפי יהודים וישראלים מול הבית הלבן. זו התמונה האחרונה שביידן צריך עכשיו.
  • אבל גם בניו יורק נתניהו צפוי להיתקל בהפגנות גדולות של אלפי ישראלים ויהודים שמוחים נגד המהפכה המשפטית. הסצנה מול מלון רג'נסי בו יתאכסן נתניהו תהיה דומה השנה לזו שבדרך כלל רואים מול מלונות של מנהיגים ממדינות לא דמוקרטיות.
  • לפני המראתו לארצות הברית, נתניהו תקף את המפגינים נגדו, אמר שהם "ממומנים בכסף רב" והאשים אותם בכך שהם "מוציאים את דיבתה של ישראל בפני האומות וזה נראה להם נורמלי". כמו כן, טען נתניהו כי המפגינים נגדו בניו יורק "חוברים לאש"ף ולאיראן". מדובר במתקפה החריפה ביותר של נתניהו עד כה על תנועת המחאה נגד המהפכה המשפטית.
  • נתניהו,שבזמן כהונת ממשלת בנט-לפיד הקליט סרטונים שמשווים בין הצעת חוק בישראל לבין המצב באיראן, טען לפני המראתו לארצות הברית כי כשהיה ראש אופוזיציה "לא הוצאתי את דיבתה של ישראל בעולם".
השבוע ה-37 להפגנות: מוחים הגיעו לנתב"ג לפני טיסת רה"מ לארה"ב. יותם רונן
"חשש מהפגנות מול הבית הלבן". ישראלים מפגינים נגד נתניהו בנתב"ג/יותם רונן

במוקד החדשות

  • נתניהו ימריא תחילה לסן חוזה שבקליפורניה, שם יפגוש כמה ראשי חברות טכנולוגיה גדולות ובראשם אילון מאסק, הבעלים של X, הרשת החברתית שהייתה ידועה בשם טוויטר.
  • נתניהו ומאסק הודיעו כי הם צפויים לדבר על בינה מלאכותית, אולם קשה שלא לראות בפגישה הזו מסר פוליטי לאור ההשפעה העצומה שיש למאסק על השיח בארצות הברית.
  • מאסק, שמהדהד תיאוריות קונספירציה של הימין הקיצוני ומנהל קמפיין נגד הליגה נגד השמצה, אחד הארגונים היהודים הגדולים בארצות הברית, נתפס בצורה שלילית ביותר במפלגה הדמוקרטית בקהילה היהודית בארצות הברית.
  • כמו בוחריו, גם ג'ו ביידן מסתייג מאוד ממאסק. לא ברור מדוע נתניהו בחר לפגוש את המיליארדר האמריקני דווקא ערב פגישתו הראשונה עם הנשיא האמריקני.
  • בהצהרה לכתבים לפני ההמראה לקליפורניה שיבח נתניהו את מאסק ואמר כי הוא "במידה רבה בונה את הדרך לשנות את האנושות".
אילון מאסק. רויטרס
למרות התפיסה השלילית נגדו, נתניהו יפגש עם מאסק/רויטרס

תמונת המצב

  • נתניהו ינחת בניו יורק ביום שלישי בבוקר לפי השעון המקומי. בשעות אחר הצהריים הוא צפוי להיפגש במטה האו"ם בניו יורק עם נשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי.
  • בניגוד לנתניהו, זלנסקי דווקא קיבל הזמנה לבית הלבן ויפגוש את ביידן בחדר הסגלגל ביום חמישי. עבור הנשיא האוקראיני מצא נשיא ארצות הברית מקום בלוח הזמנים הלא מאוד עמוס שלו.
  • זו תהיה הפגישה הראשונה בין נתניהו לזלנסקי מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה. הפגישה הזו חשובה עבור ראש ממשלת ישראל הרבה יותר משהיא חשובה עבור נשיא אוקראינה.
  • לזלנסקי יש סבלנות מוגבלת מאוד לספינים. אם נתניהו לא יביע עמדה פומבית נגד הפלישה הרוסית או לחילופין יעדכן את זלנסקי בחדר הסגור על הגדת הסיוע הישראלי לאוקראינה, הוא צפוי לביקורת פומבית חריפה מנשיא אוקראינה.
ההצבעה בעצרת הכללית של האו"ם לגבי רוסיה ב-23 בפברואר 2023. GettyImages
עצרת האו"ם, ניו יורק/GettyImages

למה לשים לב

  • ביום רביעי בבוקר לפי שעון ניו יורק ייפגש נתניהו עם הנשיא ביידן. הבית הלבן הודיע כי ביידן ידון עם נתניהו על "הערכים הדמוקרטים המשותפים לשתי המדינות" - דרך דיפלומטית להבהיר שהנושא הראשון בחשיבותו עבור הנשיא האמריקני הוא המהפכה המשפטית.
  • ביידן רוצה שנתניהו יודיע על גניזת הרפורמה, שלדעתו של הנשיא האמריקני פוגעת בדמוקרטיה הישראלית וביחסי המדינות, ומייצרת רעש שמפריע לטיפול בסוגיות בוערות הרבה יותר כמו הגרעין האיראני או מאמצי הנורמליזציה עם סעודיה.
  • הניסיונות האמריקנים לקדם הסכם נורמליזציה עם סעודיה צפויים להיות נושא מרכזי בפגישה בין נתניהו לביידן. הדיווחים על החלטה סעודית להשעות את המגעים הם פייק ניוז. לפחות בשלב הזה. עם זאת, ביידן ירצה להבין מנתניהו מה הוא יהיה מוכן לתת כדי לקבל שלום עם המדינה הערבית החשובה ביותר.
  • נתניהו אמר לכתבים לפני המראתו לארצות הברית כי בכוונתו לדון עם הנשיא ביידן על האיום האיראני ועל המאמצים לקדם הסכם שלום עם סעודיה.
השבוע ה-37 להפגנות: מוחים הגיעו לנתב"ג לפני טיסת רה"מ לארה"ב. יותם רונן
" התבטאות פסולה, מכוערת ומסוכנת", מובילת המחאה על אמירת נתניהו/יותם רונן

מה הם אומרים

  • עם המראתו לארצות הברית, מסר נתניהו כי "היום העולם רואה שאיראן מפרה את כל ההתחייבויות שלה, שהיא משקרת במצח נחושה, שהיא מתכוונת גם לפתח נשק גרעיני וגם להמשיך את התוקפנות שלה באזור. שמעתי את האיומים שבאו מאחד מאנשי המשטר האיראני היום, אני מציע לו לא לאיים עלינו".
  • כמו כן, מסר נתניהו לקראת פגישתו עם מאסק כי "אני מתכוון לפגוש איש שמוביל כרגע את ההתפתחות הדרמטית ביותר בטכנולוגיה האנושית בזמן החדש ואולי בכלל. אני אדון איתו על נושא הבינה המלאכותית, וגם אפעל שישקיע בישראל בשנים הקרובות".
  • שני גרנות-לובטון, ממובילות המחאה בארה"ב, מסרה כי "נתניהו הכריז מלחמה על יהדות התפוצות ופותח את סבב הלחימה הנוכחי במתקפה חריפה וגועלית נגד יהדות ארצות הברית. . לא די בכך שהוא נפגש עם קיצונים ואנטישמים שפגעו ביהודים, הוא כעת מתיר את דמם לא רק של הישראלים, אלא גם של הקהילות היהודיות החשובות ביותר בעולם. לא ייאמן שראש הממשלה של מדינת היהודים משווה אותנו לאיראן ולגורמי טרור. התבטאות פסולה, מכוערת ומסוכנת. ככה בדיוק מגבירים אנטישמיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully