וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי הקלעים: הוויכוח הפנימי שהוביל להחלטת ביידן לפגוש את נתניהו בניו יורק ולא בבית הלבן

עודכן לאחרונה: 13.9.2023 / 5:57

בכירים אמריקנים אמרו לוואלה! שבעוד חלק מיועצי הנשיא תמכו בהזמנת נתניהו לבית הלבן אחרים התנגדו וטענו שמהלך כזה עלול לפגוע פוליטית בביידן ולשדר מסר לא נכון בנוגע למהפכה המשפטית. בכירי הממשל הבהירו לנתניהו כי יוזמן לפגישה עם הנשיא בחדר הסגלגל מאוחר יותר השנה

ג'ו ביידן נגד בנימין נתניהו: "לא אזמין את נתניהו לבית הלבן בקרוב. ישראל לא יכולה להמשיך בדרך הזו"/צילום: לפי סעיף 27 א'

החלטתו של הנשיא ביידן לפגוש את ראש הממשלה בנימין נתניהו בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק ביום רביעי הבא ולא בבית הלבן היתה תוצאה של לוויכוחים פנימיים אינטנסיביים בתוך הממשל האמריקני שבסיומם הוחלט כי פגישה בבית הלבן עלולה לפגוע פוליטית בנשיא האמריקני ולשדר מסר לא נכון לממשלת ישראל, כך לפי כמה בכירים אמריקנים שמעורים בסוגיה.

פגישת ביידן - נתניהו. רענן כהן, אתר רשמי
נתניהו עם ביידן בביקורו בישראל, בשנה שעברה/אתר רשמי, רענן כהן

למה זה חשוב:

  • העובדה שהפגישה תתקיים בניו יורק ולא בבית הלבן היא אכזבה עבור נתניהו שקיווה לתמונה עם הנשיא האמריקני בחדר הסגלגל שתסייע לו בדעת הקהל הישראלית.
  • יחד עם זאת, הפגישה המתוכננת בניו יורק תהיה הפעם הראשונה שבה ביידן ונתניהו ייפגשו פנים אל פנים מאז שהאחרון חזר ללשכת ראש הממשלה לפני כתשעה חודשים.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
בן סלמאן מגזין קטנה. יחצ,
ביידן רצה לקדם הסכם עם סעודיה. בן סלמאן/יחצ

התמונה הגדולה:

  • העובדה שבמשך תקופה ארוכה כל כך לא התקיימה פגישה בין נתניהו לביידן ממחישה את המתיחות ששוררת ביחסים עם ארה"ב מאז השבעת ממשלת הימין.
  • המהפכה המשפטית היתה אחת הסיבות המרכזיות למתיחות הזו. רוב הקהילה היהודית בארה"ב, רוב חברי המפלגה הדמוקרטית בקונגרס והבית הלבן עצמו מתנגדים למהלכי הממשלה להחלשת בית המשפט העליון ומוסדות דמוקרטים נוספים בישראל.
  • בנוסף, הנשיא ביידן עצמו הגדיר את הממשלה הנוכחית בירושלים כקיצונית ביותר בה נתקל מאז החל לעבוד עם ראשי ממשלה ישראל לפני 50 שנה.
שר הביטחון יואב גלנט  בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניברסיטת רייכמן. 11 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
אחרי פיטוריו ביידן אמר שאין בכוונתו להזמין את נתניהו לבית הלבן. גלנט/ראובן קסטרו

תזכורת:

  • בחודש מרץ האחרון, אחרי שנתניהו פיטר את שר הביטחון גלנט ואז חזר בו, אמר הנשיא ביידן אל מול המצלמות כי אין בכוונתו להזמין אותו לבית הלבן בעתיד הקרוב.
  • אלא שבחודשים האחרונים הגיעו למסקנה בבית הלבן שהמדיניות של "ייבוש" נתניהו מיצתה את עצמה. ביידן רצה לקדם הסכם עם סעודיה ורצה להימנע מביקורת מצד הרפובליקנים.
  • במהלך שיחת הטלפון ביניהם בחודש יולי העלה נתניהו את סוגיית הפגישה. בעוד שבלשכת ראש הממשלה טענו כי במהלך השיחה ביידן הזמין את נתניהו לפגישה בחדר הסגלגל, בבית הלבן טענו שהשניים רק סיכמו להיפגש בארה"ב בעתיד.
מיכאל (מייק) הרצוג. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
ננזף כי לא הצליח להשיג פגישה. הרצוג/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

מאחורי הקלעים:

  • נתניהו, שהיה מתוסכל ומובך מכך שלא הצליח לקבל הזמנה לביקור בבית הלבן, לחץ על השגריר בוושינגטון מייק הרצוג לארגן לו פגישה עם ביידן. לפי דיווח בחדשות 13 הוא אף נזף בהרצוג על כך שלא הצליח. בכירים ישראלים אישרו את הדברים.
  • לקראת נסיעתו של נתניהו לעצרת האו"ם בניו יורק הפעילו הרצוג ולשכת ראש הממשלה מכבש לחצים על הבית הלבן כדי שנתניהו יוזמן לפגישה עם ביידן בחדר הסגלגל. במה שנראה כמו נסיון להפעיל לחץ פומבי על הממשל, היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי התראיין כמה פעמים בתקשורת הישראלית ואמר כי נתניהו יפגוש את ביידן בבית הלבן בספטמבר.
  • בכירים ישראלים ואמריקנים אמרו כי בשלב מסויים התקיים דיון רציני עם יועצי ביידן לגבי פגישה עם נתניהו בבית הלבן ב-22 בספטמבר - אחרי ששני המנהיגים יסיימו את פגישותיהם בעצרת האו"ם בניו יורק.
  • שלושה בכירים אמריקנים אמרו כי בתוך הבית הלבן התנהל ויכוח פנימי לגבי הפגישה. חלק מיועציו של הנשיא תמכו בהזמנת נתניהו לבית הלבן ואחרים התנגדו וטענו כי אם ביידן מעוניין לפגוש את נתניהו עליו לעשות זאת בניו יורק בשולי עצרת האו"ם.
  • • לבסוף ההחלטה שהתקבלה היא לקיים את הפגישה בניו יורק. ביום שלישי שעבר כאשר שוחח בטלפון עם שר החוץ האמריקני בלינקן שאל נתניהו שוב לגבי פגישה עם הנשיא. שני בכירים אמריקנים אמרו כי בלינקן אמר לנתניהו שלוח הזמנים של ביידן לא יאפשר לו לפגוש אותו בבית הלבן במהלך ספטמבר, אולם הוא יוכל לפגוש אותו בניו יורק במהלך עצרת האו"ם.

בין השורות:

  • הבית הלבן עדיין לא אישר באופן רשמי את קיום הפגישה בניו יורק בשבוע הבא ודוברי הממשל טוענים כי השיקול היחיד לגבי עיתוי ומיקום הפגישה היה לוח הזמנים של הנשיא, אולם שלושה בכירים אמריקנים שמעורים בנושא אמרו כי היו שיקולים נוספים.
  • בכיר אמריקני אחד אמר כי רבים בבית הלבן סברו שפגישה של ביידן עם נתניהו בחדר הסגלגל בעיתוי הנוכחי היתה גורמת לביידן נזק פוליטי במפלגה הדמוקרטית.
  • בכיר אמריקני שני אמר כי כמה מיועציו של הנשיא היו מודאגים מתרחיש בו אלפי יהודים-אמריקנים וישראלים מפגינים מול הבית הלבן במהלך הפגישה בין ביידן לנתניהו.
  • הבכיר האמריקני ציין כי הבית הלבן לא רצה "לייבא" את הוויכוח הפוליטי הפנימי בישראל לוושינגטון.
  • בכיר אמריקני שלישי ציין כי כמה מיועצי ביידן התנגדו לפגישה עם נתניהו בבית הלבן בטענה שהדבר עלול לשגר מסר שגוי בכל הנוגע לעמדת הנשיא כלפי המהפכה המשפטית ומדיניות ממשלת נתניהו.
  • שלושת הבכירים האמריקנים אמרו שפגישה בניו יורק תביא לאיזון הנכון בין השיקולים השונים. מצד אחד היא תאפשר לביידן לדון עם נתניהו פנים אל פנים בסוגיות בוערות כמו המהפכה המשפטית וסעודיה ומצד שני לא תשדר מסר של עסקים כרגיל.
דיון בגץ נגד "הצעת חוק הסבירות" הממשלתית לבית המשפט העליון בירושלים. 12 בספטמבר 2023.. יונתן זינדל, פלאש 90
הבית הלבן עוקב אחרי הדיון בבג"ץ. שופטי העליון, אתמול/פלאש 90, יונתן זינדל

מה הלאה:

  • בוושינגטון עוקבים מקרוב אחרי הדיון בבג"ץ בעניין העתירה נגד החוק לביטול עילת הסבירות. בוושינגטון גם עוקבים אחרי האיומים מצד שרים בממשלה לא לקיים את פסיקת בג"ץ במידה ויפסול חלקים בחוק או את החוק כולו.
  • בכירים אמריקנים אמרו כי הבית הלבן הבהיר ליועציו של נתניהו כי ראש הממשלה יוזמן לפגישה עם הנשיא ביידן בחדר הסגלגל במועד מאוחר יותר השנה.
  • בכיר אמריקני אמר כי בבית הלבן רוצים לראות כיצד יתפתח המצב בישראל בשבועות הבאים בכל הנוגע למהפכה המשפטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully